Zachodnie firmy naruszają limit cenowy na rosyjską ropę naftową
Opublikowane:
21 marca, 2023
Organizacja pozarządowa Global Witness zakończyła raport dotyczący eksportu rosyjskiej ropy naftowej na Dalekim Wschodzie, potwierdzając sprzedaż tego surowca znacznie powyżej limitu cenowego przy pomocy firm żeglugowych z siedzibą w UE. Ustalenia te wskazują na powszechne obchodzenie mechanizmu limitu, przy niewielkich działaniach regulacyjnych mających na celu egzekwowanie jego przestrzegania.
Pomimo wprowadzenia przez kraje UE/G7 limitu cenowego na transporty morskie rosyjskiej ropy w celu ograniczenia płynności finansowej do Moskwy, podmioty żeglugowe z siedzibą w UE nadal świadczą usługi dla rosyjskiego eksportu po cenach przekraczających ustalony limit cenowy. Ograniczenie obejmuje handlowców, armatorów, brokerów, ubezpieczycieli i inne ogniwa morskiego łańcucha wartości.
Sektor P&I jest silnie skoncentrowany w UE i Wielkiej Brytanii, a spodziewano się, że obostrzenie to ograniczy dostęp do ochrony ubezpieczeniowej dla rosyjskich ładunków ropy. Eksport rosyjskiego gatunku ESPO z Pacyfiku w Koźminie osiągnął średnią cenę 76 dolarów za baryłkę w ciągu pierwszych dwóch miesięcy obowiązywania limitu cenowego który wynosił 60 dolarów.
Według Global Witness, eksport rosyjskiej ropy powyżej limitu cenowego wyniósł ponad 20 mln baryłek ropy o wartości 1,5 mld dolarów, a około 42% ubezpieczeń przesyłek było zawartych w UE lub Wielkiej Brytanii. Armatorzy i ubezpieczyciele, którzy sami nie mają dostępu do danych dotyczących cen ropy, mogą polegać na poświadczeniach od właściciela ładunku, aby ustalić, czy cena sprzedaży ropy jest zgodna z przepisami. Jak dotąd, niewiele wskazuje na to, że agencje egzekwujące sankcje traktują priorytetowo przestrzeganie przepisów w sektorze.
Szwajcarski Sekretariat Stanu do Spraw Gospodarczych skupia się na edukowaniu firm w zakresie przepisów, a greckie organy odpowiedzialne za egzekwowanie sankcji odmówiły komentarza. Władze brytyjskie utworzyły biuro do wdrożenia limitu cenowego, jednak do tej pory jedynie pięć podmiotów żeglugowych zwróciło się o wydanie odpowiednich zaświadczeń. Global Witness ostrzega, że bez nadzoru, zachodnie firmy mogą swobodnie wykorzystywać nieprzejrzystość systemu price cap.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.