Moby Fantasy – nowy gigant na europejskich wodach

Co tydzień portal „PromySKAT” publikuje najnowsze wydarzenia z branży promowej. W tym tygodniu tygodniu warto zwrócić uwagę na nowy prom Moby Fantasy, który wkrótce pojawi się na europejskich wodach. Prom został właśnie odebrany przez armatora w jednej z chińskich stoczni i zachwyca swoim nowoczesnym wyglądem oraz wyposażeniem.
Wielkanocny okres był rekordowy dla ForSea, przewoźnika, który w trakcie świąt przewiózł aż 78 616 niezmotoryzowanych pasażerów na trasie Helsingborg-Helsingør. To nowy rekord dla armatora i o 10% lepszy wynik niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym. Połączenie obsługiwane przez ForSea to „pływający most”, który każdego roku korzysta z usług 6 mln pasażerów i jest jednym z najbardziej obleganych serwisów promowych na świecie.
W miniony weekend doszło do niecodziennej sytuacji w Trelleborgu. W sobotę, 15 kwietnia służby interweniowały w sprawie pojazdu ciężarowego, który w trakcie rejsu wypadł z pokładu samochodowego na promie Skane i zawisł na jego krawędzi. Na szczęście, należący do Stena Line ro-pax bezpiecznie dotarł do portu w Trelleborgu. Tam specjaliści przystąpili do akcji, którzy musieli wydobyć zwisający pojazd ze statku i zabezpieczyć niewielki wyciek. W wyniku tego zdarzenia nikt nie odniósł obrażeń. Prom wyruszył w rejs powrotny do Niemiec z opóźnieniem.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pzb-modernizuje-promy-mazovia-i-cracovia/
W ostatnich latach coraz więcej armatorów decyduje się na stosowanie rotorów, czyli proekologicznych urządzeń, które pozwalają na oszczędność paliwa i poprawę efektywności ruchu statków dzięki wykorzystaniu siły wiatru i zjawiska efektu Magnusa. Wiodącym producentem rotorów na masztach jest firma Norsepower, która właśnie otrzymała 28 mln euro (ok. 130 mln PLN) na rozwój tej technologii dzięki inwestorom. Wśród operatorów promowych, którzy korzystają z rotorów, znajdują się m.in: Scandlines, Viking Line czy CLdN.
W kwietniu chorwacki przewoźnik Jadrolinija ogłosił sprzedaż promu Dubrovnik zbudowanego w 1978 roku. Ostatecznie okazało się, że nabywcą jednostki jest grecka firma A-Ships Management, która specjalizuje się w realizacji połączeń morskich pomiędzy Włochami, Grecją i Albanią.
Po zakończeniu transakcji, statek zostanie poddany modernizacji w stoczni w Rijece i będzie pływał pod grecką flagą. W ten sposób A-Ships Management wzbogaci swoją flotę o trzecią jednostkę. Nowoczesny prom będzie miał lepsze parametry techniczne, co wpłynie pozytywnie na jakość i bezpieczeństwo transportu morskiego. Firma A-Ships Management jest jednym z wiodących operatorów na rynku usług transportowych, specjalizującym się w przewozach ładunków suchych i ciekłych. Dzięki rozwojowi floty, firma ta zyskuje coraz większą popularność i zaufanie wśród swoich klientów.
14 kwietnia odbyła się uroczystość przekazania jednego z najnowocześniejszych technologicznie promów na świecie – Moby Fantasy – włoskiemu armatorowi Moby Lines. Statek o długości 237 metrów, szerokości 32 metrów oraz pojemności 2500 pasażerów i 1300 pojazdów osobowych lub 300 ciężarowych, został zbudowany w chińskiej stoczni Guangzhou Shipyard.
Moby Fantasy będzie eksploatowany na trasie Livorno-Olbia, a wkrótce do floty dołączy kolejny nowoczesny prom – Moby Legacy. Tydzień temu prom został odebrany przez armatora i zacumuje na europejskich wodach. Moby Fantasy zachwyci swoich pasażerów piękną architekturą i wygodnymi miejscami, a także nowoczesnymi technologiami, takimi jak interaktywne ekrany w kabinach czy systemy bezpieczeństwa, takie jak monitorowanie temperatury ciała pasażerów.
Źródło: PromySKAT

Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











