Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Co tydzień portal „PromySKAT” publikuje najnowsze wydarzenia z branży promowej. W tym tygodniu tygodniu warto zwrócić uwagę na nowy prom Moby Fantasy, który wkrótce pojawi się na europejskich wodach. Prom został właśnie odebrany przez armatora w jednej z chińskich stoczni i zachwyca swoim nowoczesnym wyglądem oraz wyposażeniem.
Wielkanocny okres był rekordowy dla ForSea, przewoźnika, który w trakcie świąt przewiózł aż 78 616 niezmotoryzowanych pasażerów na trasie Helsingborg-Helsingør. To nowy rekord dla armatora i o 10% lepszy wynik niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym. Połączenie obsługiwane przez ForSea to „pływający most”, który każdego roku korzysta z usług 6 mln pasażerów i jest jednym z najbardziej obleganych serwisów promowych na świecie.
W miniony weekend doszło do niecodziennej sytuacji w Trelleborgu. W sobotę, 15 kwietnia służby interweniowały w sprawie pojazdu ciężarowego, który w trakcie rejsu wypadł z pokładu samochodowego na promie Skane i zawisł na jego krawędzi. Na szczęście, należący do Stena Line ro-pax bezpiecznie dotarł do portu w Trelleborgu. Tam specjaliści przystąpili do akcji, którzy musieli wydobyć zwisający pojazd ze statku i zabezpieczyć niewielki wyciek. W wyniku tego zdarzenia nikt nie odniósł obrażeń. Prom wyruszył w rejs powrotny do Niemiec z opóźnieniem.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pzb-modernizuje-promy-mazovia-i-cracovia/
W ostatnich latach coraz więcej armatorów decyduje się na stosowanie rotorów, czyli proekologicznych urządzeń, które pozwalają na oszczędność paliwa i poprawę efektywności ruchu statków dzięki wykorzystaniu siły wiatru i zjawiska efektu Magnusa. Wiodącym producentem rotorów na masztach jest firma Norsepower, która właśnie otrzymała 28 mln euro (ok. 130 mln PLN) na rozwój tej technologii dzięki inwestorom. Wśród operatorów promowych, którzy korzystają z rotorów, znajdują się m.in: Scandlines, Viking Line czy CLdN.
W kwietniu chorwacki przewoźnik Jadrolinija ogłosił sprzedaż promu Dubrovnik zbudowanego w 1978 roku. Ostatecznie okazało się, że nabywcą jednostki jest grecka firma A-Ships Management, która specjalizuje się w realizacji połączeń morskich pomiędzy Włochami, Grecją i Albanią.
Po zakończeniu transakcji, statek zostanie poddany modernizacji w stoczni w Rijece i będzie pływał pod grecką flagą. W ten sposób A-Ships Management wzbogaci swoją flotę o trzecią jednostkę. Nowoczesny prom będzie miał lepsze parametry techniczne, co wpłynie pozytywnie na jakość i bezpieczeństwo transportu morskiego. Firma A-Ships Management jest jednym z wiodących operatorów na rynku usług transportowych, specjalizującym się w przewozach ładunków suchych i ciekłych. Dzięki rozwojowi floty, firma ta zyskuje coraz większą popularność i zaufanie wśród swoich klientów.
14 kwietnia odbyła się uroczystość przekazania jednego z najnowocześniejszych technologicznie promów na świecie – Moby Fantasy – włoskiemu armatorowi Moby Lines. Statek o długości 237 metrów, szerokości 32 metrów oraz pojemności 2500 pasażerów i 1300 pojazdów osobowych lub 300 ciężarowych, został zbudowany w chińskiej stoczni Guangzhou Shipyard.
Moby Fantasy będzie eksploatowany na trasie Livorno-Olbia, a wkrótce do floty dołączy kolejny nowoczesny prom – Moby Legacy. Tydzień temu prom został odebrany przez armatora i zacumuje na europejskich wodach. Moby Fantasy zachwyci swoich pasażerów piękną architekturą i wygodnymi miejscami, a także nowoczesnymi technologiami, takimi jak interaktywne ekrany w kabinach czy systemy bezpieczeństwa, takie jak monitorowanie temperatury ciała pasażerów.
Źródło: PromySKAT


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.