Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Fridtjof Nansen jest bliźniakiem Roalda Amundsena (choć statki nie będą w 100% identyczne), którego z kolei zwodowano w lutym bieżącego roku. Obie jednostki, nazwane na cześć słynnych norweskich eksploratorów Północy, Hurtigruten zakontraktował w kwietniu 2016 roku. List intencyjny podpisany przez stocznię i armatora przewiduje opcję budowy jeszcze trzeciego statku. Elementy kadłubów i nadbudówek Amundsena i Nansena powstały w jednej z gdańskich stoczni. Projekt jednostek do odbywania podróży w wodach polarnych opracował Rolls-Royce. Brytyjski potentat dostarczył też system pozycjonowania dynamicznego Icon z dwoma sterami strumieniowymi), stabilizatory przechyłów Aquarius 100 i zintegrowany system sterowania ACON.

Para nowych wycieczkowców norweskiej firmy żeglugowej, jako pierwsza na świecie w tej klasie statków pasażerskich, została wyposażona w napęd hybrydowy, jak też wzmocnienia lodowe. Oba rozwiązania pozwolą na ograniczenie zużycia paliwa i zmniejszenie emisji szkodliwych substancji o około 20% (czyli jakieś 6400 m sześc. CO2 rocznie mniej) oraz operowanie w ekstremalnie trudnych warunkach lodowych. Sam projekt podwodnej części kadłuba wpływa także na zmniejszenie spalania paliwa. Ponadto po raz pierwszy w historii ekspedycyjne statki pasażerskie będą mogły poruszać się bezgłośnie i bez generowania spalin dzięki opcji użycia napędu w pełni elektrycznego. Zapas energii elektrycznej zgromadzonej w bateriach akumulatorów może zasilać silniki przez 15-30 minut, zależnie od warunków i prędkości. Większość odbiorników i urządzeń na statkach również jest zasilana prądem. Rozwiązania związane z wdrożeniem na Amundsenie i Nansenie napędu hybrydowego i towarzyszących rozwiązań pochłonęły 124 miliony koron norweskich, z czego 45,1 miliona zapłaciła Enova, norweska agencja zajmująca się promocją rozwiązań przyjaznych środowisku naturalnemu.

Wnętrza będą komfortowe, urządzone w skandynawskim stylu, wykończone drewnem dębowym i brzozowym oraz granitem i wełną. Około 530 pasażerów będzie miało do dyspozycji 300 kabin – wszystkie zewnętrzne, zaś połowa z nich będzie miała własne balkony. Oprócz tego na jednostkach znalazły się platformy obserwacyjne, jak też „centra naukowe”, w których pasażerowie i załoga będą mogli omawiać sprawy związane z eksplorowanymi akwenami. Zlokalizowana tam będzie „centrala dowodzenia” ekspedycji, bowiem statki przewozić będą łodzie motorowe, kajaki i drony podwodne Blueye, dzięki którym goście poznają mroźną naturę z bliska.

Nansen ma pojemność brutto 20 889 jednostek, długość 140 m i szerokość 23,6 m. Siłownię tworzą cztery silniki wysokoprężne Rolls-Royce Bergen B33:45 (z systemem SCR ograniczającym emisję tlenków azotu) napędzające prądnice i dwa pędniki gondolowe Rolls-Royce Azipull z silnikami elektrycznymi z magnesami stałymi. Zapewnia to osiągnie prędkości 15 węzłów. Oba statki mają rozpocząć eksploatację w drugim kwartale 2021 roku.
Podpis: kb