Red Funnel inwestuje w trzy nowe promy Cross-Solent

Brytyjski operator promowy Red Funnel rozpoczyna ambitny program odnowy floty, którego wartość szacuje się na ponad 100 milionów funtów. Ta znacząca inwestycja obejmie budowę trzech nowoczesnych promów pasażersko-samochodowych Cross-Solent, które obsługiwać będą połączenie między Southampton a East Cowes na wyspie Wight. Nowe jednostki zastąpią starzejące się promy typu Raptor, w tym dwa, które służą od ponad trzech dekad.
W artykule
Red Funnel to brytyjski operator promowy, który od 1861 roku obsługuje połączenia morskie między Southampton na południowym wybrzeżu Anglii a wyspą Wight. Firma specjalizuje się w przewozach pasażerskich i samochodowych przez cieśninę Solent, oferując zarówno regularne połączenia promowe dla samochodów, jak i szybkie promy pasażerskie. Red Funnel jest znana z niezawodności, nowoczesnych jednostek oraz długoletniej tradycji obsługi mieszkańców i turystów podróżujących na wyspę Wight.
Nowe promy Cross-Solent dla floty Red Funnel
Red Funnel planuje ogłosić przetarg na budowę trzech nowych promów jeszcze w tym roku. Nie jest wykluczone, że przetarg ten zostanie rozstrzygnięty na korzyść brytyjskich stoczni. Dostawy nowych jednostek spodziewane są jednak dopiero w 2028 lub 2029 roku. Warto przypomnieć, że promy, które zostaną zastąpione, to RED EAGLE (zbudowany w 1996 roku), RED FALCON (1994) oraz RED OSPREY (1994), wszystkie zbudowane w stoczni Ferguson Shipbuilders. Każdy z nich może pomieścić 892 pasażerów i przewozić ponad 200 samochodów.
Hybrydowe rozwiązania przyszłości Red Funnel
Potwierdzając program odnowy floty, Fran Collins z Red Funnel zaznaczyła: „Przygotowujemy inwestycję obejmującą trzy nowe promy. Będą one mniejsze i bardziej zwrotne od trzech promów, które użytkujemy obecnie, ale zaoferują one jednocześnie zbliżoną pojemność.” Nowe promy będą statkami hybrydowymi, wyposażonymi w konwencjonalne silniki diesla. Choć Red Funnel jest zainteresowany rozwiązaniami elektrycznymi, Collins podkreśliła, że dostawy energii na południowym wybrzeżu Wielkiej Brytanii są obecnie niewystarczające, aby w pełni przejść na zasilanie elektryczne.
Red Jet 4 w nowym domu
W międzyczasie, szybki prom RED JET 4, po 21 latach służby dla Red Funnel na trasie z Southampton do West Cowes, rozpoczął nowe życie w Korei Południowej. Prom ten, teraz będący częścią floty Nam Hae Express Co, będzie wykorzystywany do obsługi popularnych turystycznych połączeń w kraju, takich jak Mokpo i Jeju Island. RED JET 4 dołączył do pozostałych sześciu szybkich promów oraz czterech konwencjonalnych promów pasażersko-samochodowych we flocie Nam Hae.
Perspektywy i wyzwania Red Funnel
Red Funnel z optymizmem patrzy w przyszłość, stawiając na nowoczesne, hybrydowe jednostki, które sprostają wymaganiom współczesnych pasażerów oraz standardom ekologicznym. Mimo wyzwań związanych z infrastrukturą energetyczną, operator promowy pozostaje zaangażowany w rozwój bardziej zrównoważonego transportu morskiego, który połączy tradycję z nowoczesnością.
Autor: MD

Jeden komentarz
Dodaj komentarz
Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.
W artykule
Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD
Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

Fot. JFD Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.
Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej
Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.
Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.
Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.
Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy
Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.
Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.
Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.
Zródło: PGZ Stocznia Wojenna












Jako mieszkaniec wyspy Wight pekam ze smiechu czytajac „Red Funnel jest znana z niezawodności, nowoczesnych jednostek oraz długoletniej tradycji obsługi mieszkańców i turystów podróżujących na wyspę Wight.”
Firma jest znana przede wszystkim z horrendalnych cen biletow!!! Niezawodnosc to piesn przeszlosci, a wiekszosc mieszkancow klnie jak moze na RF: coraz mniej rejsow za coraz wieksze pieniadze i odwoluja promy z byle powodow. Fran Collins realizuje przede wszystkim plan ciecia kosztow, a nie odnawiania floty.
Warto wspomniec, ze wszystkie trzy Raptory byly przebudowywane w Remontowej w Gdansku i mozna znalezc w czesci pasazerskiej plakiete dumnie o tym informujaca.