Eksport zboża przez polskie porty w 2024 roku – aktualna sytuacja w Porcie Gdańsk
Opublikowane:
4 września, 2024
W pierwszym półroczu 2024 roku polskie porty wyeksportowały 3,9 mln ton ziarna, z czego 1,5 mln ton przeszło przez Port Gdańsk. Mimo zakończenia żniw, sytuacja na rynku zbóż jest trudna – większość województw odnotowała niższe plony niż w roku poprzednim, co negatywnie wpływa na działalność terminali przeładunkowych w portach morskich. Port Gdańsk przygotowuje się na większy ruch po zbiorach kukurydzy, które w tym roku zapowiadają się dobrze.
W 2023 roku Polska osiągnęła rekordowy eksport zbóż, który wyniósł 13,6 mln ton, z czego większość – 9,3 mln ton – została przetransportowana przez porty morskie. W Porcie Gdańsk przeładowano wówczas 3,1 mln ton zboża, co stanowiło 60% wzrost w porównaniu z rokiem 2022. W odpowiedzi na rosnące obroty, port zmodernizował infrastrukturę, utwardzając place i przygotowując nowe miejsca postojowe dla ciężarówek.
Spadek eksportu zboża w 2024 roku
Jednak obecny rok nie zapowiada się tak obiecująco. Niskie ceny zboża skłoniły rolników do magazynowania swoich zbiorów, co ograniczyło obroty zbożowe. W lipcu 2024 roku eksport drogą morską wyniósł zaledwie 238 tys. ton, co stanowi znaczący spadek w porównaniu do lipca ubiegłego roku, kiedy wywieziono 748 tys. ton. Podobnie wyniki niskiego eksportu spodziewane są w sierpniu.
Port Gdańsk również odczuwa spadek aktywności. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2024 roku przeładowano tam 1,7 mln ton zboża, co jest wynikiem zbliżonym do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jednak po maju nastąpił wyraźny spadek miesięcznych przeładunków. Jak wyjaśnia Piotr Borowski, menadżer klienta w Porcie Gdańsk, sektor przeładunku zbóż cechuje się dużą zmiennością i wymaga stałego monitorowania rynku.
Fot. Port Gdańsk
Mniejszy tranzyt zboża z Ukrainy wpływa na polskie porty, w tym Port Gdańsk
Na sytuację w polskich portach wpłynęły także mniejsze ilości ukraińskiego zboża przechodzące przez Polskę w tranzycie. W poprzednich latach Ukraiński Korytarz Morski zwiększył eksport ukraińskich zbóż przez Polskę, jednak od sierpnia 2023 roku część tego eksportu została przekierowana do rumuńskiego portu w Konstancji nad Morzem Czarnym.
Mimo wyzwań, Port Gdańsk nie rezygnuje z modernizacji swojej infrastruktury, przygotowując się na przyszłe wzrosty przeładunków. Siedmiu operatorów, w tym największy Gdański Terminal Masowy (GBT), pozostaje gotowych na obsługę większego ruchu, gdy tylko rynek zbożowy się ożywi.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.