Fincantieri z kontraktem na drugi okręt LSS

20 grudnia 2021 roku, konsorcjum – Raggruppamento Temporaneo di Impresa (RTI) – kierowane przez Fincantieri podpisało z OCCAR kontrakt na budowę drugiego okrętu wsparcia logistycznego (LSS) dla włoskiej marynarki wojennej. Umowa zawiera również opcję na trzeci okręt.
LSS zostanie w zbudowany w stoczni Castellammare di Stabia, a jego wcielenie do linii planowane jest na 2025 rok. Wartość kontraktu wynosi ok. 410 mln EUR. Zamówienie obejmuje również zapewnienie wsparcia eksploatacji okrętu w ciągu pierwszych dziesięciu lat, a także dostawę komponentów okrętowych i urządzeń produkowanych przez Fincantieri Mechanical Systems.
Okręt będzie mógł być wykorzystywany do działań niezwiązanych z siłami zbrojnymi, takich jak np. wspieranie ochrony ludności w ramach pomocy humanitarnej i usuwania skutków katastrof, jednak głównym zadaniem LSS będzie wsparcie logistyczne floty. Pełnienie roli szpitalnej będzie możliwe dzięki posiadaniu przez okręt w pełni wyposażonego szpitala o powierzchni około 800 m2, w skład, którego wejdą: 2 sale operacyjne, pracownia radiologiczna, gabinet stomatologiczny, gabinet ginekologiczny, 2 izby przyjęć, laboratorium diagnostyki klinicznej, bank krwi, sala intensywnej terapii, sala tomografii komputerowej oraz sala leczenia oparzeń. Okręt będzie posiadać zdolność do transportu i przekazywania na inne jednostki transportowe ładunków płynnych (olej napędowy, paliwo lotnicze, woda słodka) i stałych (części zamienne, żywność i amunicja) oraz wykonywania na morzu napraw i prac konserwacyjnych dla innych jednostek.
Jednostka nie będzie uzbrojony za wyjątkiem nieśmiercionośnych systemów obrony odstraszającej. LSS będzie jednak dostosowany do zamontowania bardziej złożonych systemów obronnych (armata kalibru 76 mm, dwie armaty kalibru 25 mm, 2 wkm), oraz konwersji na okręt rozpoznawczy i walki elektronicznej. Dzięki zaawansowanym generatorom o niskiej emisji zanieczyszczeń i silnikom napędowym z napędem elektrycznym, pracującym w układzie CODLAD, oraz systemom kontroli odpadów biologicznych, wpływ LSS na środowisko będzie zminimalizowany.
LSS będzie miał długość 193 m., szerokość 24 m., prędkość maksymalną 20 węzłów, zasięg 7 000 NM przy 16 węzłach. Jednostka będzie dysponowała hangarem dla 2 śmigłowców AW101 Merlin lub NH90. Jego załoga ma liczyć 235 osób. Standardowo okręt ma dysponować13 miejscami szpitalnymi.
Autor: TW

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











