Ghost Shark XL-AUV – bezzałogowiec podwodny dociera do Stanów Zjednoczonych

Anduril Industries ogłosił o dostawie do Stanów Zjednoczonych wielkogabarytowego autonomicznego pojazdu podwodnego Ghost Shark XL-AUV. To wydarzenie stanowi istotny kamień milowy w rozwoju globalnych zdolności autonomicznych sił morskich USA, podkreślając strategiczne znaczenie tej technologii dla międzynarodowej współpracy w zakresie obronności.
W artykule
Podwodne możliwości w nowej odsłonie
Autonomiczny pojazd podwodny Ghost Shark XL-AUV, który należy do kategorii XLUUV (extra-large unmanned underwater vehicles) został zaprojektowany i zbudowany w Australii, to efekt zaawansowanych prac badawczo-rozwojowych, prowadzonych wspólnie przez Anduril Industries oraz australijskie siły zbrojne. Pojazd ten, dzięki swojej modułowej konstrukcji, jest w stanie adaptować się do szerokiego wachlarza misji podwodnych – od działań zwiadowczych po wsparcie operacyjne dla jednostek nawodnych i podwodnych.
Transport pojazdu do Stanów Zjednoczonych został zrealizowany za pomocą C-17A Globemaster III Królewskich Australijskich Sił Powietrznych, co uwidacznia jego wyjątkowe zdolności transportowe. Co więcej, przybycie Ghost Sharka zbiega się z trwającymi na Pacyfiku międzynarodowymi ćwiczeniami RIMPAC, podczas których jednostka zostanie przetestowana w rzeczywistych warunkach operacyjnych.
Strategiczne znaczenie w nowej erze rywalizacji
W dobie intensyfikującej się rywalizacji międzynarodowej na morzach, rozwój technologii takich jak Ghost Shark jest kluczowy dla utrzymania strategicznego odstraszania. Autonomiczne pojazdy podwodne, dzięki swojej zdolności do operowania na dużych głębokościach i w trudnych warunkach, stają się nieodzownym elementem współczesnych flot wojennych. Ghost Shark to odpowiedź na te wyzwania, oferująca zdolność do szybkiego wdrożenia i elastyczność operacyjną, która pozwala na skuteczne przeciwdziałanie zagrożeniom.

Warto podkreślić, że Ghost Shark jest efektem innowacyjnego podejścia Anduril Industries do projektowania i produkcji. Firma, wykorzystując swoje zaawansowane technologie oparte na sztucznej inteligencji, była w stanie dostarczyć gotowy do działania prototyp w rekordowo krótkim czasie, znacznie skracając typowe cykle rozwojowe.
Inwestycja w przyszłość US Navy
Prototypowa jednostka Ghost Shark dla Stanów Zjednoczonych, jest jedynie preludium do dalszych działań. W ramach współpracy Anduril Industries z Royal Australian Navy zakłada bowiem budowę kolejnych jednostek, które mają wspierać globalne operacje morskie w nadchodzących latach.
To, co czyni Ghost Sharka wyjątkowym, to nie tylko jego zaawansowana technologia, ale także szybkość, z jaką został wprowadzony na rynek. Inwestycje w badania i rozwój oraz unikanie opóźnień charakterystycznych dla tradycyjnych projektów obronnych pozwoliły na szybsze dostarczenie tej innowacyjnej zdolności operacyjnej.
Więcej o tym bezzałogowcu, który został zaprezentowany dla Royal Australian Navy (RAN) pisaliśmy w kwietniu tego roku.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Wodowanie prototypowego kutra desantowego HCB-001

11 grudnia w zakładach stoczniowych Kangnam Ship w Pusanie odbyła się uroczystość wodowania prototypowego kutra desantowego HCB-001 typu Cheongsaechi, zbudowanego dla Korpusu Piechoty Morskiej Republiki Korei.
W artykule
W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Korpusu Piechoty Morskiej, Agencji ds. Programów Obronnych (DAPA) oraz gospodarzy z Kangnam. Gościem honorowym był dowódca Daehanminguk Haebyeongdae gen. Ju Il-suk natomiast matką chrzestną jednostki została jego małżonka.
Pierwszy taki kuter w Korpusie
Dotychczas koreański Korpus Piechoty Morskiej wykorzystywał konstrukcje pneumatyczne oraz półsztywne. Wprowadzenie kutra typu Cheongsaechi oznacza przejście na jednostkę o sztywnym kadłubie, zapewniającą lepszą dzielność morską oraz większą odporność na trudne warunki hydrometeorologiczne. Istotnym elementem projektu jest również wzmocnienie ochrony poprzez osłonięcie wybranych rejonów kadłuba pancerzem balistycznym.
Projekt przygotowano przy współpracy z DAPA. Sylwetka jednostki wyraźnie nawiązuje do szwedzkiego typu Stridsbåt 90, który od lat pozostaje punktem odniesienia dla lekkich, szybkich jednostek desantowych.
Kontrakt na prototypową jednostkę podpisano w lipcu 2024 roku. Prace rozpoczęto 7 maja 2025 roku, natomiast położenie stępki nastąpiło w sierpniu. Przyjęcie HCB-001 do służby planowane jest na grudzień 2026 roku po zakończeniu prób zdawczo-odbiorczych.
Charakterystyka techniczna i układ
Według ujawnionych danych HCB-001 ma wyporność około 30 ton. Kadłub o wymiarach około 18 × 4 × 1 m wyposażono w osłonę katodową, co sugeruje zastosowanie konstrukcji stalowej. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne współpracujące z pędnikami wodnostrumieniowymi z odwracaczami strug. Prędkość maksymalna ma przekraczać 45 węzłów, natomiast marszowa wynosi około 35 węzłów.
Uzbrojenie obejmuje pojedyncze zdalnie sterowane stanowisko ogniowe Hanwha Defense z wielkokalibrowym karabinem maszynowym K6 kal. 12,7 mm oraz dwa karabiny maszynowe K16 kal. 7,62 mm na burtach. Stanowiska boczne otrzymały osłony przeciwodłamkowe. Dodatkowo przewidziano cztery poczwórne wyrzutnie wielospektralnych granatów dymnych.
Na dziobie znajduje się rampa, która prowadzi do korytarza komunikacyjnego oraz centralnie położonego przedziału desantu. Przewidziano w nim miejsce dla około 20 żołnierzy w pełnym oporządzeniu. Stanowisko dowodzenia umieszczono w niewielkiej kabinie z miejscami dla dowódcy i mechanika. Elementem wyróżniającym jest wydzielone miejsce w części rufowej na ponton typu IBS (Inflatable Boat Small) przeznaczony dla przewożonego desantu.










