Kilka słów o napawaniu

Spawalnictwo jest całkiem rozbudowaną dziedziną budowlaną, która zawiera w sobie wiele metod oraz sposobów działania. W dzisiejszym artykule skupimy się na napawaniu, a więc technice, która nie jest zbyt znana szerszemu gronu odbiorców, a o której warto coś wiedzieć.
W artykule
Aby najlepiej zrozumieć istotę napawania, warto na początku wiedzieć, na czym ono konkretnie polega. Napawanie to nic innego jak pokrywanie danej powierzchni metalowej spoiną (a więc stopionym innym materiałem – najczęściej również metalem). Dzięki temu na powierzchni tej powstaje tak zwana „napoina”, a więc połączenie powierzchni ze spoiną. Napawanie służy głównie temu, by naprawić daną rzecz – poprzez zniwelowanie ubytków, załatanie dziur czy też wzmocnienie całego materiału poprzez dodanie do niego innego, mocniejszego. Napawanie jednak często używane jest do tego, by uszlachetnić dany przedmiot.
A jakie są podstawowe rodzaje napawania?
Elektroda otulona
Dzięki temu, że spawanie oraz napawanie przy użyciu elektrody otulonej jest stosunkowo tanie – metoda ta stała się chyba najpopularniejszą metodą napawania. Rodzaj ten został wymyślony, wcielony w życie oraz opatentowany już na początku XX wieku, co daje nam ponad stuletnią tradycję napawania przy użyciu elektrody. Warto wiedzieć, że napawać w ten sposób można nawet w domu – będą to jednak wyłącznie drobne naprawy czy regeneracje.
Tutaj przeczytasz o technikach napawania https://ekod.com.pl/oferta/materialy-spawalnicze/napawanie/
Gaz
Jak można się było spodziewać – napawanie może odbywać się również przy pomocy specjalnego gazu. Najczęściej wykorzystuje się acetylen. To dzięki niemu mamy szanse stworzyć gładkie i estetycznie wyglądające napoiny. Warto jednak pamiętać, że nie będą one zbyt grube. Napawanie gazem bowiem polega na tym, że rozgrzany do tysięcy stopni Celsjusza gaz nadtapia powierzchnię, którą chcemy zregenerować i dzięki temu ją naprawia, wypełniając ubytki stopionym materiałem.
Plazma
Warto jednak znać jedną z najbardziej nowoczesnych technik napawania. A jest nią napawanie przy użyciu plazmy. Technologia ta jest droższa od poprzednich, aczkolwiek wykorzystuje się ją przy poważniejszych pracach – na przykład podczas napawania silników czy walców hutniczych. Warto wiedzieć, że łuk plazmowy, który służy do napawania, pozyskuje się dopiero przy olbrzymiej temperaturze nawet 24 tysięcy stopni Celsjusza! W łuku tym umieszcza się materiał, którym będziemy chcieli stworzyć spoinę. Później wystarczy już tylko nanieść go na powierzchnię napawaną.
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.
Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










