Red Funnel inwestuje w trzy nowe promy Cross-Solent

Brytyjski operator promowy Red Funnel rozpoczyna ambitny program odnowy floty, którego wartość szacuje się na ponad 100 milionów funtów. Ta znacząca inwestycja obejmie budowę trzech nowoczesnych promów pasażersko-samochodowych Cross-Solent, które obsługiwać będą połączenie między Southampton a East Cowes na wyspie Wight. Nowe jednostki zastąpią starzejące się promy typu Raptor, w tym dwa, które służą od ponad trzech dekad.
W artykule
Red Funnel to brytyjski operator promowy, który od 1861 roku obsługuje połączenia morskie między Southampton na południowym wybrzeżu Anglii a wyspą Wight. Firma specjalizuje się w przewozach pasażerskich i samochodowych przez cieśninę Solent, oferując zarówno regularne połączenia promowe dla samochodów, jak i szybkie promy pasażerskie. Red Funnel jest znana z niezawodności, nowoczesnych jednostek oraz długoletniej tradycji obsługi mieszkańców i turystów podróżujących na wyspę Wight.
Nowe promy Cross-Solent dla floty Red Funnel
Red Funnel planuje ogłosić przetarg na budowę trzech nowych promów jeszcze w tym roku. Nie jest wykluczone, że przetarg ten zostanie rozstrzygnięty na korzyść brytyjskich stoczni. Dostawy nowych jednostek spodziewane są jednak dopiero w 2028 lub 2029 roku. Warto przypomnieć, że promy, które zostaną zastąpione, to RED EAGLE (zbudowany w 1996 roku), RED FALCON (1994) oraz RED OSPREY (1994), wszystkie zbudowane w stoczni Ferguson Shipbuilders. Każdy z nich może pomieścić 892 pasażerów i przewozić ponad 200 samochodów.
Hybrydowe rozwiązania przyszłości Red Funnel
Potwierdzając program odnowy floty, Fran Collins z Red Funnel zaznaczyła: „Przygotowujemy inwestycję obejmującą trzy nowe promy. Będą one mniejsze i bardziej zwrotne od trzech promów, które użytkujemy obecnie, ale zaoferują one jednocześnie zbliżoną pojemność.” Nowe promy będą statkami hybrydowymi, wyposażonymi w konwencjonalne silniki diesla. Choć Red Funnel jest zainteresowany rozwiązaniami elektrycznymi, Collins podkreśliła, że dostawy energii na południowym wybrzeżu Wielkiej Brytanii są obecnie niewystarczające, aby w pełni przejść na zasilanie elektryczne.
Red Jet 4 w nowym domu
W międzyczasie, szybki prom RED JET 4, po 21 latach służby dla Red Funnel na trasie z Southampton do West Cowes, rozpoczął nowe życie w Korei Południowej. Prom ten, teraz będący częścią floty Nam Hae Express Co, będzie wykorzystywany do obsługi popularnych turystycznych połączeń w kraju, takich jak Mokpo i Jeju Island. RED JET 4 dołączył do pozostałych sześciu szybkich promów oraz czterech konwencjonalnych promów pasażersko-samochodowych we flocie Nam Hae.
Perspektywy i wyzwania Red Funnel
Red Funnel z optymizmem patrzy w przyszłość, stawiając na nowoczesne, hybrydowe jednostki, które sprostają wymaganiom współczesnych pasażerów oraz standardom ekologicznym. Mimo wyzwań związanych z infrastrukturą energetyczną, operator promowy pozostaje zaangażowany w rozwój bardziej zrównoważonego transportu morskiego, który połączy tradycję z nowoczesnością.
Autor: MD

Jeden komentarz
Dodaj komentarz
Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

Boże Narodzenie w powszechnym wyobrażeniu kojarzy się z ciszą, zwolnionym rytmem i rodzinnym stołem. Nad morzem wygląda to jednak inaczej. Porty, stocznie i załogi na okrętach wojennych funkcjonują także wtedy, gdy w miastach gasną światła biur, a kalendarz na dwa świąteczne dni zatrzymuje się.
W artykule
Dla ludzi morza święta od wieków wpisane są w służbę i codzienną pracę. W dyżurkach portowych, na mostkach okrętów oraz w halach produkcyjnych stoczni trwa normalny rytm odpowiedzialności, często w ciszy przerywanej jedynie sygnałami radiostacji, szumem wentylacji i odgłosem wody uderzającej o stalowe burty.
Stocznie w świątecznym rytmie
Polski przemysł okrętowy nie zatrzymuje się z powodu kalendarza. Harmonogramy budów, remontów pozostają nieubłagane, zwłaszcza w programach realizowanych na potrzeby Marynarki Wojennej. Okres świąteczny bywa spokojniejszy operacyjnie, lecz często wykorzystywany jest na prace przygotowawcze, przeglądy oraz zadania, które na co dzień pozostają poza zainteresowaniem opinii publicznej.
Dla wielu inżynierów, spawaczy i monterów dyżur w czasie Bożego Narodzenia nie stanowi niczego nadzwyczajnego. W branży morskiej ciągłość pracy jest fundamentem sprawnego funkcjonowania jednostek, a okręt nie zna pojęcia „pauzy”.
Dyżur na okrętach podczas Świąt Bożego Narodzenia
Na morzu święta wyglądają jeszcze inaczej. Wachta pozostaje wachtą niezależnie od daty, a procedury nie zmieniają się wraz z kolędą w radiowęźle. Okręty realizujące zadania patrolowe, szkoleniowe lub pełniące dyżury funkcjonują w niezmiennym reżimie, ponieważ morze nie respektuje kalendarza.
W takich warunkach świąteczna atmosfera budowana jest symbolicznie. Najczęściej poprzez wspólny posiłek, chwilę ciszy lub rozmowę z domem prowadzoną za pośrednictwem łączy satelitarnych. To wystarcza, by zachować ciągłość tradycji nawet setki mil od brzegu.
Morze jako wspólnota odpowiedzialności
Boże Narodzenie w świecie przemysłu i bezpieczeństwa morskiego przypomina, że bezpieczeństwo państwa i gospodarki opiera się również na pracy wykonywanej wtedy, gdy większość z nas zasiada przy rodzinnym stole. Porty muszą przyjmować statki, morska infrastruktura krytyczna wymaga stałego nadzoru, a okręty pozostają w gotowości.
To właśnie ta niewidoczna ciągłość sprawia, że święta na lądzie mogą przebiegać spokojnie, podczas gdy morze nie zasypia – co ludzie morza wiedzą najlepiej.
W tych dniach życzę wszystkim spokojnych i błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia oraz dobrego kolędowania – zarówno na lądzie, jak i na morzu.











Jako mieszkaniec wyspy Wight pekam ze smiechu czytajac „Red Funnel jest znana z niezawodności, nowoczesnych jednostek oraz długoletniej tradycji obsługi mieszkańców i turystów podróżujących na wyspę Wight.”
Firma jest znana przede wszystkim z horrendalnych cen biletow!!! Niezawodnosc to piesn przeszlosci, a wiekszosc mieszkancow klnie jak moze na RF: coraz mniej rejsow za coraz wieksze pieniadze i odwoluja promy z byle powodow. Fran Collins realizuje przede wszystkim plan ciecia kosztow, a nie odnawiania floty.
Warto wspomniec, ze wszystkie trzy Raptory byly przebudowywane w Remontowej w Gdansku i mozna znalezc w czesci pasazerskiej plakiete dumnie o tym informujaca.