Branża Promowa: Rozwój i Perspektywy

W najnowszym przeglądzie branży promowej uwagę przyciągają dynamiczne zmiany i nowe inwestycje, w tym nowe połączenie Stena Line na Morzu Irlandzkim oraz ambitne plany budowy zeroemisyjnych promów przez Destination Gotland.

Rozwój Usług Stena Line na Morzu Irlandzkim

W odpowiedzi na rosnące potrzeby rynku transportowego na Morzu Irlandzkim, Stena Line uruchomiła nowe połączenie frachtowe pomiędzy Dublinem a Birkenhead (Liverpool), co zaznacza kolejny etap w rozwijaniu usług tego szwedzkiego operatora promowego. Nowa trasa, która rozpoczęła działalność w połowie lutego 2024 roku, obejmuje początkowo jedną jednostkę kursującą rano z Dublina i powracającą wieczorem z Birkenhead. Jest to krok mający na celu zwiększenie elastyczności oraz dostępności transportu towarowego, umacniając pozycję Stena Line jako kluczowego gracza w regionie Morza Irlandzkiego​​​​.

Inicjatywa ta spotkała się z pozytywnym odbiorem ze strony Dublin Port Company, podkreślając znaczenie silnej dostępności i konkurencji na bezpośrednich trasach żeglugowych pomiędzy Portem Dublińskim a Wielką Brytanią. Nowa trasa Dublin-Birkenhead wprowadza na rynek dodatkowy wybór, zwiększając tym samym konkurencyjność i wybór dla rynku​​.

Rozwój nowej trasy Stena Line na Morzu Irlandzkim jest przykładem, jak ciągłe dążenie do innowacji i rozwoju w branży promowej może przyczynić się do zaspokojenia rosnących potrzeb rynkowych, jednocześnie wzmacniając pozycję firmy jako lidera w transporcie morskim w regionie.

Innowacyjne Kierunki Destination Gotland

Na scenie morskiego transportu pasażerskiego rysuje się perspektywa przełomowych zmian, które zapowiada Destination Gotland. Inicjatywa wprowadzenia katamaranu o zerowej emisji, nazwanego Horizon X, heraldyzuje nadejście nowej epoki w komunikacji między kontynentalną Szwecją a Gotlandią. Ten krok, wyrażony poprzez podpisanie listu intencyjnego z renomowaną stocznią Austal, sygnalizuje zdecydowane skierowanie kursu w kierunku ekologizacji transportu morskiego.

Katamaran Gotland Horizon X, będący wyrazem najnowszych osiągnięć inżynierii morskiej, jest zaprojektowany z myślą o maksymalizacji efektywności podróży oraz minimalizacji wpływu na środowisko. Zasilany zaawansowanymi turbinami gazowymi, opartymi na paliwie wodorowym, statek ten staje się pionierem w zakresie zrównoważonego transportu na morzu. Dzięki osiąganej maksymalnej prędkości 35 węzłów, Gotland Horizon X skraca czas przeprawy do poniżej trzech godzin, ustanawiając nowy standard w przewozach między Gotlandią a kontynentem.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/debiut-morskiego-giganta-icon-of-the-seas-we-flocie-royal-caribbean/

Dodanie Gotland Horizon X do floty Destination Gotland to nie tylko znaczący postęp w dziedzinie technologii, ale także wyraz zaangażowania w ochronę morskiego ekosystemu. Ta inwestycja, dzięki minimalizacji wpływu na środowisko poprzez ograniczenie emisji, harmonijnie wpisuje się w światowe dążenia do zrównoważonego rozwoju, jednocześnie podwyższając poziom usług pasażerskich na wodach Morza Bałtyckiego.

Zmiany na Rynku i Nowe Inwestycje

Branża promowa doświadcza również innych znaczących zmian, w tym zniknięcia marki Seatruck Ferries, co jest wynikiem przejęcia przez grupę CLdN. To przekształcenie nie tylko wpłynie na widoczność marek na rynku, ale także na ofertę przewozów cargo w rejonie Morza Irlandzkiego.

Dodatkowo, firma Smyril Line z Wysp Owczych inwestuje w nowe promy, które będą wspierać dążenie armatora do neutralności klimatycznej. Nowe jednostki, przygotowane do zasilania ekologicznym metanolem, stanowią odpowiedź na potrzeby rynku oraz środowiska.

Optymistyczne Perspektywy dla CMAL

W kontekście projektu nowych promów dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL), MV Glen Sannox i MV Glen Rosa, obserwujemy znaczący postęp. Budowane przez Ferguson Marine Engineering w Port Glasgow, obie jednostki mają stać się przykładem efektywności i ekologicznych rozwiązań w transporcie morskim. Promy, o długości 102 metrów, będą mogły operować na paliwie dwupaliwowym – skroplonym gazie ziemnym (LNG) i oleju napędowym, co przyczyni się do redukcji emisji i pomoże w realizacji celów rządu Szkocji dotyczących zmniejszenia emisji w transporcie​​.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pge-i-orsted-podpisaly-umowe-na-instalacje-turbin-wiatrowych-dla-projektu-baltica-2/

Jednakże, projekt ten napotkał na liczne wyzwania, w tym znaczące opóźnienia i przekroczenia budżetu. Początkowo planowano, że MV Glen Sannox zostanie dostarczony w 2018 roku, jednak z powodu sporów kontraktowych i bankructwa stoczni, która następnie została znacjonalizowana przez rząd szkocki, dostawa została opóźniona. Obecnie koszty obu promów wzrosły do 340 milionów funtów, co spowodowało kontrowersje wokół kontraktu​​.

W sierpniu 2020 roku MV Glen Sannox został przetransportowany do suchego doku w Greenock w celu przeprowadzenia niezbędnych prac naprawczych. W międzyczasie, kontynuowano prace nad drugim promem, MV Glen Rosa, z nadzieją na zakończenie projektu. W lutym 2024 roku MV Glen Sannox rozpoczął próby morskie. Oba promy zostały zaprojektowane do obsługi trasy Ardrossan-Brodick, ale początkowo będą operować na trasie Troon-Brodick z powodu planowanych prac modernizacyjnych w porcie Ardrossan​​.

Ta inwestycja, pomimo wyzwań, stanowi ważny krok w kierunku modernizacji floty i podkreśla zaangażowanie CMAL w ekologiczne rozwiązania transportowe. Projekt, mimo początkowych trudności, ma szansę przyczynić się do poprawy standardów usług ferryjnych i wpłynąć na ochronę środowiska przez zastosowanie paliw alternatywnych.

Wnioski

Dynamiczne zmiany i nowe inwestycje w branży promowej odzwierciedlają dążenie do innowacji, zrównoważonego rozwoju oraz lepszego zaspokojenia potrzeb rynku. Od nowych połączeń Stena Line po inwestycje w zeroemisyjne promy przez Destination Gotland, branża promowa demonstruje swoją witalność i adaptacyjność, otwierając nowe horyzonty dla przewozów morskich.

Autor: Mariusz Dasiewicz/PromySKAT

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.