Saab utworzy w Polsce centrum serwisowe dla RBS15 

We wtorek, Saab i Mesko podpisały porozumienie o współpracy, dotyczące możliwości utworzenia w Polsce centrum serwisowego pocisków przeciwokrętowych RBS15.
Celem porozumienia jest określenie warunków współpracy w zakresie utworzenia w Polsce centrum serwisowego pocisków przeciwokrętowych RBS15. Dzięki temu polski przemysł będzie w stanie zapewnić bezpośrednie wsparcie dla Marynarki Wojennej RP.

Porozumienie określa konkretne obszary współpracy, w tym między innymi szkolenia dla operatorów i personelu technicznego, wsparcie techniczne i serwisowe pocisków rakietowych oraz systemów pokładowych. Porozumienie obejmuje możliwość ustanowienia w Polsce Centrum Recertyfikacji, Serwisowania i Napraw RBS15.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/marynarka-wojenna-brazylii-wcielila-do-sluzby-okret-podwodny-riachuelo/
Saab, jako dostawca RBS15 dla okrętów rakietowych typu Orkan, już od wielu lat wspiera bezpieczeństwo Polski. Jesteśmy dumni, że nasz system został doceniony przez użytkownika i wybrany dla nowych fregat typu Miecznik. Biorąc pod uwagę obecną sytuację bezpieczeństwa w Europie, to znaczące wzmocnienie zdolności Marynarki Wojennej sprawia, że stworzenie lokalnego centrum wsparcia dla systemów RBS15 staje się jeszcze ważniejsze.
Stefan Öberg, vice president and head of business Unit Missile Systems w firmie Saab
Saab ściśle współpracuje z Mesko w tym przedsięwzięciu, które nie tylko przyniesie bezpośrednie korzyści dla użytkownika, ale przyczyni się również do stworzenia nowych miejsc pracy i podniesienia kompetencji polskiego przemysłu.
Nasza współpraca zagwarantuje pełną zdolność operacyjną MW poprzez zapewnienie bezpieczeństwa dostaw dla Sił Zbrojnych RP.
Jyrki Kujansuu, prezes Saab Technologies Poland
Źródło: Saab

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









