Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Babcock International, pozyskał dwa kolejne kontrakty związane z polskim programem budowy fregat MIECZNIK.
Kontrakt na Class Design oraz umowa ramowa na transfer wiedzy i technologii (TOKAT – Transfer of Knowledge and Technology) odpowiednio wspierają dalszy rozwój programu oraz zwiększenie zdolności przemysłowych do budowy okrętów w Polsce w celu dostarczenia MIECZNIKA zgodnie z harmonogramem. Oba kontrakty podkreślają silne stosunki gospodarcze i handlowe pomiędzy Polską a Wielką Brytanią.
Na początku tego roku Babcock został wybrany jako dostawca projektu platformy i strategiczny partner technologiczny dla polskiego programu budowy fregat MIECZNIK. Babcock wspiera konsorcjum PGZ-MIECZNIK, w ramach którego trzy fregaty Arrowhead 140 zostaną zbudowane w polskich stoczniach przez lokalnych pracowników, przy znaczącym wykorzystaniu polskich dostawców i globalnego łańcucha dostaw firmy Babcock.
Czytaj więcej o Saabie który utworzy w Polsce centrum serwisowe dla RBS15
Program MIECZNIK jest ważnym elementem ugruntowanego wsparcia firmy Babcock dla klientów z branży obronnej na całym świecie i jej ciągłych ambicji globalnego rozwoju.
Kontrakt na wykonanie Class Design jest kluczowy dla wsparcia dojrzałości fregaty MIECZNIK i dostarczenia pakietu dokumentacji projektowej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ S.A) w celu przedłożenia jej organowi klasyfikacyjnemu. Jego terminowa realizacja przyspieszy kolejny etap procesu inżynieryjnego w osiągnięciu przełomowego momentu cięcia stali okrętu nr 1 w 2023 roku. W ramach umowy ramowej TOKAT, Babcock podzieli się swoją technologią, doświadczeniem inżynierskim i specjalistyczną wiedzą ze spółkami PGZ S.A., PGZ SW i Remontowa Shipbuilding RSB w procesie transformacji stoczni w celu wsparcia realizacji programu MIECZNIK dla polskiej Marynarki Wojennej.
Współpraca obejmie proces rekrutacji, rozwoju i szkolenia pracowników, wsparcie w planowaniu modernizacji infrastruktury oraz wdrażanie narzędzi i technologii. Firma Babcock ogłosiła podpisanie powyższych kontraktów na realizację programu MIECZNIK podczas jubileuszowej 30. edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
Współpraca obejmie proces rekrutacji, rozwoju i szkolenia pracowników, wsparcie w planowaniu modernizacji infrastruktury oraz wdrażanie narzędzi i technologii. Firma Babcock ogłosiła podpisanie powyższych kontraktów na realizację programu MIECZNIK podczas jubileuszowej 30. edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
Czytaj też o Babcock International Group który podpisał oświadczenie intencyjne
Jestem zadowolony z postępów w polskim programie MIECZNIK. Nasza praca w Polsce opiera się na wspólnych interesach krajów NATO. Babcock dostarczy najwyższej klasy fregaty, które znacząco przyczynią się do wzrostu suwerennych zdolności obronnych Polski. Z niecierpliwością czekamy na rozwój i dalsze wzmocnienie naszych bliskich relacji w ramach Konsorcjum PGZ-MIECZNIK.
David Lockwood, Prezes Babcock International
Na początku tego roku Babcock otworzył wraz z partnerami nowe Biuro Zarządzania Projektami PGZ S.A w Gdyni, które będzie zarządzać realizacją programu fregat MIECZNIK.
Polski program fregat MIECZNIK jest drugim kontraktem eksportowym dla Arrowhead 140 po pierwszym zamówieniu umowy licencyjnej na projekt z PT PAL w Indonezji, na dwie fregaty. Babcock został ogłoszony jako preferowany oferent dla brytyjskiego programu fregat Type 31 w 2019, a kontrakt został potwierdzony w listopadzie tego samego roku.
Źródło: Babcock International


W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.
W artykule
Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.
Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.
Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.
Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol
Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.
Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.