Stocznia Montex Shipyard zbudowała kolejny hybrydowy prom fiordowy. Wodowanie w sobotę

– To druga taka jednostka dla partnera z Norwegii zbudowana w naszej stoczni – w rozmowie z Portalem Stoczniowym mówi Piotr Dębowski, współwłaściciel  Montex Shipyard. Jak dodaje, będzie to trzeci statek zwodowany przez spółkę w tym roku.  Wodowanie nowej jednostki zaplanowano na sobotę 26 maja br.

Zbudowany statek to hybrydowy prom fiordowy o roboczym numerze NB 391. Gdańska stocznia Montex Shipyard w lutym ub.r. podpisała umowę na budowę dwóch takich jednostek. Pierwsza z nich, NB 390, w marcu br. została przekazana norweskiej grupie stoczniowej Kleven. Statki zostały zbudowane na podstawie projektu norweskiego biura Multi Maritime.

Zobacz również: BAE  Systems – 2,4 mld funtów na okręty podwodne dla Royal Navy.

Statek jest wyposażony w nowoczesne technologie, dzięki którym jest on jednostką maksymalnie wydajną i w dużym stopniu zautomatyzowaną. NB 391 otrzymał m.in. nowoczesny system wentylacji i ogrzewania oraz system automatycznego cumowania. Dzięki nim, oraz specjalnej konstrukcji kadłuba zbudowanego przez Montex Shipyard, statek będzie zużywał znacznie mniej energii niż podobne jednostki.  Statek wyposażono w system Rolls-Royce Automatic Crossing System, który wspomaga przyśpieszenie oraz utrzymanie prędkości i kursu.

– Stocznia Montex zbudowała kadłub oraz go częściowo wyposażyła. Przekazujemy partnerom właściwie gotowy statek. W norweskiej stoczni zostaną jeszcze zamontowane ostatnie elementy elektryki i elektroniki okrętowej. Tam też jednostka przejdzie finalne malowanie – podkreśla Piotr Dębowski, współwłaściciel stoczni Montex Shipyard.

Zwodowana jednostka to prom z napędem hybrydowym (dieslowo-elektrycznym), mierzący 107 m długości i 17 m szerokości. Statek, podobnie jak jego siostrzana jednostka NB 390, zabierze na pokład 130 samochodów osobowych oraz niemal 400 pasażerów. Będzie on obsługiwał lokalne połączenie morskie u wybrzeża Norwegii.

Zobacz też: Wärtsilä w projekcie budowy innowacyjnego masowca z napędem LNG.

W rozmowie z Portalem Stoczniowym współwłaściciel stoczni Montex Shipyard podkreśla, że firma ma kompletny portfel zamówień na najbliższy okres. Tylko do końca br. Montex dostarczy bloki dla niemieckiej stoczni Meyer Werft oraz jako jedyna w Polsce firma dostarczy bloki na projekt GLOB 1 dla partnera niemieckiego MVW. Ponadto zakontraktowane zamówienia obejmują również kadłuby, które stocznia zwoduje w 2019 r. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż budowa tego typu nie byłaby możliwa, gdyby nie owocna współpraca ze Stocznią Gdańską na Wyspie Ostrów, na której firma dzierżawi teren od Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka Montex Shipyard  zatrudnia 125 osób, ale w realizacji jej projektów, wliczając pracowników firm kooperujących, bierze udział 400-450 osób.

Podpis: łp

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski