Tunel w Świnoujściu jako symbol rozwoju gospodarczego Polski

Tunel w Świnoujściu, który połączy miasto z resztą kraju, zwiększy potencjał i atrakcyjność regionu. Jak zapewnia premier Mateusz Morawiecki, jest to zarówno praktyczna, jak i symboliczna inwestycja, podkreślająca jedność kraju i stwarzająca nowe możliwości dla rozwoju gospodarczeg.
Jak podaje Polska Agencja Prasowa, w czwartkowym wywiadzie, premier Mateusz Morawiecki z entuzjazmem mówił o otwarciu tunelu w Świnoujściu, podkreślając jego znaczenie dla kraju i dla Pomorza Zachodniego. Szef rządu zaznaczył, że „Świnoujście było oddzielone od reszty kraju wodą”, a nowo wybudowany tunel nawiązuje to niezbędne połączenie.
Premier podkreślił podwójny aspekt tej inwestycji. Z jednej strony jest to praktyczny krok naprzód, który zwiększy atrakcyjność nie tylko Świnoujścia, ale również całego regionu po obu stronach Świny. Z drugiej strony, jest to ważny symbol – obietnica złożona przez PiS, która została spełniona. Wskazuje to na determinację rządu w tworzeniu „jednej Polski”, łączącej się za pomocą nowoczesnej infrastruktury drogowej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/przyczyna-tragedii-batyskafu-titan/
„Przeprawa pod cieśniną Świny ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, a tym samym zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów.” – informuje MI. To jest jedna z kluczowych inwestycji drogowych w województwie zachodniopomorskim, która ma długość około 3,2 km i jest integralną częścią drogi krajowej nr 93.
W przyszłości, tunel w Świnoujściu będzie nie tylko praktycznym rozwiązaniem dla mieszkańców i turystów, ale również symbolem jedności i rozwoju gospodarczego Polski. To jest dowód na to, że Polska jest krajem, który inwestuje w swoją infrastrukturę, podkreślając swoją jedność i otwartość na przyszły rozwój. Większość kosztów inwestycji, ponad 775,7 mln zł, została pokryta ze środków unijnych, podkreślając rolę, jaką Unia Europejska odgrywa w rozwoju infrastruktury Polski.
Źródło: PAP

Produkcja konstrukcji stalowych dla Baltica 2 nabiera tempa

W zakładach Smulders Projects Poland w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie trwa produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej przez PGE i Ørsted. Prace są zaawansowane i przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Zakres kontraktu obejmuje wykonanie 107 kompletów trzypoziomowych podwieszanych platform wewnętrznych, stanowiących element tzw. secondary steel fundamentów turbin wiatrowych.
Polskie zakłady w łańcuchu dostaw
Produkcja w tych zakładach rozpoczęła się w 2025 roku i potrwa do połowy 2026 roku. Gotowe elementy trafiają do krajowej cynkowni, a następnie do Świnoujścia, gdzie realizowany jest montaż i końcowe doposażenie. Łącznie do terminalu trafi ponad 65 tysięcy elementów wyprodukowanych w Polsce.
Znaczenie jakości i terminowości dostaw podkreślają także partnerzy projektu Baltica 2.
Produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów Baltica 2 doskonale pokazuje znaczenie jakości, precyzji i terminowości. Choć są to elementy mniej widoczne, odpowiadają za bezpieczeństwo obsługi turbin i trwałość konstrukcji przez kolejne dekady.
Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted
Na znaczenie krajowego zaplecza przemysłowego oraz zasięg geograficzny projektu wskazuje inwestor po stronie polskiej.
Krajowy komponent Baltica 2 to nie tylko Pomorze, lecz także zakłady w województwach lubuskim i opolskim. Po wyprodukowaniu elementy trafią do Świnoujścia, który stanie się kolejnym zapleczem budowy tej morskiej farmy wiatrowej.
Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica
Z perspektywy wykonawcy kluczowe pozostaje tempo realizacji prac i koordynacja produkcji prowadzonej w kilku lokalizacjach jednocześnie.
Zbliżamy się do 30 proc. zaawansowania produkcji. Prace prowadzimy równolegle w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie, a w Świnoujściu rozpoczęliśmy już montaż. Realizacja Baltica 2 to jeden z naszych kluczowych projektów na lata 2025–2026.
Rafał Futyma, Operational Director Smulders Projects Poland
Baltica 2 o mocy do 1,5 GW to wspólna inwestycja PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku będzie to największa morska farma wiatrowa w Polsce. Baltica 2 znacząco przyczyni się do transformacji energetycznej kraju, zapewniając czystą energię dla ponad 2,5 mln gospodarstw domowych.
Źródło: PGE Baltica










