Przedłużające się zamknięcie portu Baltimore wywołuje niepokój wśród lokalnych przedsiębiorców

Zamknięcie portu w Baltimore, kluczowego punktu logistycznego na Wschodnim Wybrzeżu USA, wywołuje obawy o długotrwałe skutki dla dostaw i wzrost kosztów zarządzania łańcuchem dostaw. Najnowszy raport Beżowej Księgi (Beige Book) Rezerwy Federalnej Stanów Zjednoczonych wskazuje na potencjalne trudności, jakie niesie za sobą zawalenie się mostu Francis Scott Key.
Zamknięcie jednego z najważniejszych portów w Stanach Zjednoczonych, portu Baltimore, po zawaleniu mostu Francis Scott Key, budzi zaniepokojenie wśród lokalnych przedsiębiorców. Najnowszy raport Federalnej Rezerwy z Richmond, którego zakres obejmuje Baltimore, ujawnia obawy biznesu o przedłużające się zakłócenia w dostawach i wzrost kosztów.
Od czasu katastrofy 26 marca, gdy kluczowy most w Baltimore zawalił się do rzeki Patapsco po uderzeniu w jego podporę przez kontenerowiec Dali, trwają intensywne działania mające na celu usunięcie ton stali, które mają przywrócić pełną funkcjonalność kanału żeglugowego. Korpus Inżynierów Armii Stanów Zjednoczonych zapowiada, że ograniczony dostęp do portu może zostać przywrócony do końca kwietnia, a pełna funkcjonalność portu powinna być wznowiona do końca maja.
Czytaj więcej o próbach uwolnienia kontenerowca Dali w Baltimore
Chociaż dotychczasowe zakłócenia nie spowodowały globalnego wzrostu cen, to jednak zauważalne są opóźnienia w transporcie, które mogą mieć długoterminowe konsekwencje dla firm zależnych od sprawnego łańcucha dostaw. Fed z Chicago odnotował, że mimo spadków stawek frachtu naziemnego, opłaty za transport morski minimalnie wzrosły.
Zamknięcie portu w Baltimore, kluczowego punktu logistycznego na Wschodnim Wybrzeżu USA, wywołuje obawy o długotrwałe skutki dla dostaw i wzrost kosztów zarządzania łańcuchem dostaw. Firmy z innych rejonów Stanów Zjednoczonych, takich jak Nowy Jork czy St. Louis, również doświadczają podobnych problemów, co może wskazywać na szeroki zasięg skutków katastrofy.
Czytaj też o rekordowych stratach ubezpieczeniowych za zawalenie mostu Francis Scott Key w Baltimore
Beżowa Księga, dokument opracowywany przez Rezerwę Federalną Stanów Zjednoczonych, dostarcza analizę gospodarczą opartą na danych zebranych z różnych sektorów biznesu. Publikacja ta, aktualizowana osiem razy w roku, stanowi kluczowe źródło informacji dla decydentów polityki pieniężnej, ukazując zmiany w produkcji, cenach, zatrudnieniu i konsumpcji na terenie USA.
W kontekście problemów w porcie Baltimore, Beżowa Księga podkreśla istotę przewidywania przyszłych zakłóceń. Sytuacja ta stanowi przestrogę dla logistyków i przedsiębiorców, pokazując, że stały monitoring zmian gospodarczych oraz elastyczność w planowaniu logistycznym są niezbędne do minimalizowania negatywnych skutków niespodziewanych zdarzeń, które mogą destabilizować kluczowe punkty logistyczne w USA.
Źródło: FOX Baltimore/MD

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











