Zderzenie rosyjskiego statku Zełenga z mostem Krymskim

Statek Zełenga, pływający pod rosyjską banderą, uderzył w kolejową część Mostu Krymskiego, który łączy Krym z Rosją. Rosyjskie władze przekazały, że doszło do awarii układu sterowania, wykluczając możliwość sabotażu.
Most Krymski, znany również jako Most Kerczeński, stanowi kluczowe połączenie między okupowanym przez Rosję Krymem a Półwyspem Tamańskim. Jest to strategiczna trasa wykorzystywana przez Rosję do zaopatrywania swoich oddziałów. Pomimo licznych ukraińskich ataków w ostatnich miesiącach wojny, most nadal funkcjonuje.
Do incydentu doszło 26 maja. Statek Zełenga, należący do firmy Volga Shipping Company, został zbudowany w Niemczech w 1978 roku i płynął rzeką Don. Z powodu awarii układu sterowania, zamiast przepłynąć pod podniesioną częścią mostu, uderzył w jego część stałą. Rosyjskie Ministerstwo ds. Sytuacji Nadzwyczajnych w komunikacie poinformowało, że tego dnia na moście nie planowano przejazdu żadnego pociągu.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










