Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Estońska spółka zamawia bunkierkę LNG. Zbuduje ją grupa Damen

2 października holenderska grupa stoczniowa Damen i estońska spółka Infortar poinformowały o podpisaniu umowy na budowę specjalistycznego statku do bunkrowania LNG.

Bunkierka LNG będzie miała blisko 100 m długości (dokładnie 99,8 m), a dwa zbiorniki na skroplony gaz ziemny pomieszczą w sumie 6 tys. m sześc. LNG. Jednostkę zbuduje należąca do grupy Damen stocznia Damen Yichang w Chinach. Jednostka ma zostać dostarczona do zamawiającego we wrześniu 2020 roku.

Firmy podały w komunikatach, że bunkierka LNG spółki Infortar będzie wykorzystywana do operacji tankowania skroplonym gazem ziemnym innych statków w północno-wschodniej części Morza Bałtyckiego. Statek wyczarteruje spółka-córka Infortar Eesti Gaas. To największa firma energetyczna w Estonii. Za techniczne aspekty eksploatacji jednostki będzie odpowiedzialna firma Tallink Grupp.

Zobacz też: Patronat Portalu Stoczniowego: Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej.

Umowa stanowi przełom zarówno dla grupy stoczniowej Damen, jak i dla estońskiej spółki Eesti Gaas. W przypadku tej pierwszej kontrakt dotyczy budowy pierwszej bunkierki LNG w historii holdingu. Z kolei w przypadku estońskiej firmy w grę wchodzi rozszerzenie portfela oferowanych usług. Obecnie co prawda Eesti Gaas świadczy usługę bunkrowania LNG, ale wykorzystuje do tego cysterny kołowe.

Margus Kaasik z zarządu Eesti Gaas podkreśla, że spółka kontynuuje ekspansję na rynek transportu zasilanego LNG, która rozpoczęła się w 2016 roku. To właśnie wtedy estońska firma podpisała umowę z armatorem Tallink na bunkrowanie LNG należących do niego statków, m.in. promu Megastar. W ciągu dwóch lat Eesti Gaas zdobyła know-how zakresie LNG i dziś jest największym dostawcą różnych usług związanych z LNG w regionie północno-wschodniego Bałtyku.

Zobacz też: Stocznia Szczecińska tworzy hub przemysłowy i podąża za globalnym trendem.

Statek będzie spełniał wymagania techniczne przewidziane dla jednostek klasy lodowej 1A, dzięki czemu będzie mógł być wykorzystywany przez cały rok, nawet w trudnych warunkach zimowych.

Pozyskanie jednostki do bunkrowania LNG stanowi element rozbudowy mobilnej infrastruktury LNG w Zatoce Fińskiej oraz na Morzu Bałtyckim. Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu CEF.

Podpis: am

LNG – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.

    Kompaktowy, ale „potężny”

    Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.

    To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.

    Stworzony do trudnych zadań

    Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.

    To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.

    Nowy etap rozwoju floty WUŻ

    Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.

    W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.

    Z Rotterdamu do Gdańska – prosto pod dźwigi portowe

    Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.

    Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.

    Holownik Argo: nowe ramię manewrowe Portu Gdańsk

    Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.

    WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.

    Autor: Mariusz Dasiewicz