W piątek 12 października w Sankt Petersburgu odbyło się spotkanie robocze szefów rosyjskiego giganta energetycznego Gazprom i brytyjsko-holenderskiego koncernu Shell. Według oficjalnego komunikatu, rozmowy dotyczyły współpracy dwustronnej pomiędzy firmami.
Gazprom poinformował, że podczas spotkania roboczego podjęto temat m.in. kolejnych działań w ramach projektu dotyczącego budowy terminala eksportowego LNG nad Morzem Bałtyckim – Baltic LNG. Jednym z ważniejszych punktów dyskusji było opracowanie wspólnej koncepcji projektowej pre-FEED.
Rozmowy, w których uczestniczyli m.in. prezes Gazpromu Aleksiej Miller oraz jeden z wiceszefów Shella Maarten Wetselaar, dotyczyły również przygotowań do budowy kolejnej instalacji do produkcji skroplonego gazu ziemnego LNG w ramach projektu Sakhalin 2. Shell i Gazprom od lat współpracują przy tym projekcie, a w 2015 roku firmy zawarły strategiczne porozumienie, dotyczące m.in. budowy trzeciej instalacji skraplającej. Terminal LNG Sakhalin 2 ma moce produkcyjne na poziomie 9,6 mln ton LNG rocznie. Blisko 100 proc. tej produkcji trafia w rejon Azji i Pacyfiku.
Zobacz też: Baltic Pipe: biznes czaka na budowę gazociągu. Przetargi ruszą w przyszłym roku.
Gazprom podał, że podczas spotkania roboczego podjęto także temat budowy gazociągu Nord Stream 2.
Jak ostatnio pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, podczas ósmego Międzynarodowego Forum Gazowego, które na początku października odbyło się w Sankt Petersburgu, rosyjski Gazprom podpisał kolejną umowę z koncernem Shell w sprawie terminala LNG nad Bałtykiem. Pierwsze porozumienie pomiędzy firmami, dotyczące Baltic LNG, podpisano w 2017 roku.
Informowaliśmy już, że terminal eksportowy Baltic LNG ma powstać w pobliżu portu morskiego Ust-Ługa w obwodzie leningradzkim. Gazprom planuje, że początkowo terminal będzie miał wydajność produkcyjną na poziomie 10 mln ton LNG roczni, ale w kolejnym etapie inwestycji moce mają wzrosnąć nawet dwukrotnie. Jeśli tak się stanie, Rosja będzie mogła przez terminal Baltic LNG eksportować 25 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie.
Zobacz też: Rosyjskie stocznie czekają na budowę niszczycieli nowej generacji.
Gaz z terminala Baltic LNG ma płynąć na Bliski Wschód, do Azji Południowej, europejskich krajów atlantyckich, a także do gazoportów i terminali w basenie mórz Bałtyckiego i Północnego.
Obecnie w Rosji funkcjonują dwa terminale eksportowe LNG. To Jamał LNG oraz właśnie Sakhalin 2. Rosjanie planują w jednak w najbliższych latach inwestycje, które zwiększą moce eksportowe rosyjskiego sektora energetycznego. Dzięki nim moce produkcyjne w zakresie LNG Federacji Rosyjskiej mają wzrosnąć z obecnego poziomu wynoszącego 21 mln ton LNG rocznie do 80 mln ton rocznie w 2035 roku.
Podpis: łp
LNG – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.