Ghost Shark XL-AUV – bezzałogowiec podwodny dociera do Stanów Zjednoczonych

Anduril Industries ogłosił o dostawie do Stanów Zjednoczonych wielkogabarytowego autonomicznego pojazdu podwodnego Ghost Shark XL-AUV. To wydarzenie stanowi istotny kamień milowy w rozwoju globalnych zdolności autonomicznych sił morskich USA, podkreślając strategiczne znaczenie tej technologii dla międzynarodowej współpracy w zakresie obronności.
W artykule
Podwodne możliwości w nowej odsłonie
Autonomiczny pojazd podwodny Ghost Shark XL-AUV, który należy do kategorii XLUUV (extra-large unmanned underwater vehicles) został zaprojektowany i zbudowany w Australii, to efekt zaawansowanych prac badawczo-rozwojowych, prowadzonych wspólnie przez Anduril Industries oraz australijskie siły zbrojne. Pojazd ten, dzięki swojej modułowej konstrukcji, jest w stanie adaptować się do szerokiego wachlarza misji podwodnych – od działań zwiadowczych po wsparcie operacyjne dla jednostek nawodnych i podwodnych.
Transport pojazdu do Stanów Zjednoczonych został zrealizowany za pomocą C-17A Globemaster III Królewskich Australijskich Sił Powietrznych, co uwidacznia jego wyjątkowe zdolności transportowe. Co więcej, przybycie Ghost Sharka zbiega się z trwającymi na Pacyfiku międzynarodowymi ćwiczeniami RIMPAC, podczas których jednostka zostanie przetestowana w rzeczywistych warunkach operacyjnych.
Strategiczne znaczenie w nowej erze rywalizacji
W dobie intensyfikującej się rywalizacji międzynarodowej na morzach, rozwój technologii takich jak Ghost Shark jest kluczowy dla utrzymania strategicznego odstraszania. Autonomiczne pojazdy podwodne, dzięki swojej zdolności do operowania na dużych głębokościach i w trudnych warunkach, stają się nieodzownym elementem współczesnych flot wojennych. Ghost Shark to odpowiedź na te wyzwania, oferująca zdolność do szybkiego wdrożenia i elastyczność operacyjną, która pozwala na skuteczne przeciwdziałanie zagrożeniom.

Warto podkreślić, że Ghost Shark jest efektem innowacyjnego podejścia Anduril Industries do projektowania i produkcji. Firma, wykorzystując swoje zaawansowane technologie oparte na sztucznej inteligencji, była w stanie dostarczyć gotowy do działania prototyp w rekordowo krótkim czasie, znacznie skracając typowe cykle rozwojowe.
Inwestycja w przyszłość US Navy
Prototypowa jednostka Ghost Shark dla Stanów Zjednoczonych, jest jedynie preludium do dalszych działań. W ramach współpracy Anduril Industries z Royal Australian Navy zakłada bowiem budowę kolejnych jednostek, które mają wspierać globalne operacje morskie w nadchodzących latach.
To, co czyni Ghost Sharka wyjątkowym, to nie tylko jego zaawansowana technologia, ale także szybkość, z jaką został wprowadzony na rynek. Inwestycje w badania i rozwój oraz unikanie opóźnień charakterystycznych dla tradycyjnych projektów obronnych pozwoliły na szybsze dostarczenie tej innowacyjnej zdolności operacyjnej.
Więcej o tym bezzałogowcu, który został zaprezentowany dla Royal Australian Navy (RAN) pisaliśmy w kwietniu tego roku.
Autor: Mariusz Dasiewicz

PGE i Ørsted z wykonawcą rozruchu lądowej stacji transformatorowej Baltica 2

PGE oraz Ørsted, partnerzy realizujący projekt morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, wybrali wykonawcę odpowiedzialnego za uruchomienie lądowej stacji transformatorowej zlokalizowanej w gminie Choczewo na Pomorzu. Prace rozruchowe zrealizuje polska firma Enprom.
W artykule
Rozruch lądowej infrastruktury przyłączeniowej Baltica 2
Wybór wykonawcy prac rozruchowych potwierdza zaawansowanie jednego z kluczowych elementów infrastruktury przyłączeniowej morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Jak podkreśla Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, prawidłowo przeprowadzony rozruch elektryczny oraz stabilna eksploatacja lądowej stacji transformatorowej stanowią warunek niezakłóconej pracy morskich turbin wiatrowych i ciągłej produkcji energii elektrycznej.
Istotnym elementem decyzji jest także udział polskiej firmy w realizacji zadania. Wpisuje się to w konsekwentnie realizowaną strategię zwiększania udziału krajowego komponentu w projekcie Baltica 2, który pozostaje jednym z największych przedsięwzięć offshore wind w regionie Morza Bałtyckiego.
Znaczenie lądowej stacji transformatorowej w projekcie offshore wind
Jak zaznacza Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted, lądowa stacja elektroenergetyczna pełni kluczową rolę w monitorowaniu i sterowaniu całą infrastrukturą elektryczną farmy. To z tego obiektu prowadzona będzie kontrola pracy morskich stacji elektroenergetycznych oraz turbin wiatrowych zlokalizowanych około 40 km od brzegu.
Lądowa stacja transformatorowa stanowi centralny element systemu wyprowadzenia mocy z farmy wiatrowej i integracji wytwarzanej energii z krajowym systemem elektroenergetycznym.
Zakres prac i harmonogram realizacji
Zawarta z Enprom umowa obejmuje przeprowadzenie pełnego zakresu prac rozruchowych wyprowadzenia mocy. Obejmują one testy zgodności wymagane przez operatora systemu przesyłowego – Polskie Sieci Elektroenergetyczne – weryfikację założeń projektowych, ruch próbny oraz przekazanie stacji do użytkowania.
Okres realizacji zamówienia przewidziano na 21 miesięcy. W tym czasie wykonawca sprawdzi wszystkie zasadnicze urządzenia związane z przesyłem i rozdziałem energii elektrycznej, a także systemy odpowiedzialne za bezpieczną i stabilną pracę całego obiektu.
Jak wskazuje Piotr Tomczyk z zarządu Enprom, udział w projekcie Baltica 2 oznacza obecność spółki jako wykonawcy we wszystkich czterech morskich farmach wiatrowych realizowanych obecnie na polskim Bałtyku.
Parametry techniczne stacji i przyłączenie do KSE
Lądowa stacja najwyższych napięć dla farmy Baltica 2 powstaje na terenie blisko 13 hektarów w miejscowości Osieki Lęborskie, w gminie Choczewo. To do niej trafiać będzie energia elektryczna wytwarzana przez morską farmę wiatrową.
Po dotarciu do brzegu prąd o napięciu 275 kV zostanie przesłany około 6-kilometrową trasą kablową do stacji transformatorowej, gdzie nastąpi jego transformacja do poziomu 400 kV. Następnie energia zostanie wprowadzona do krajowej sieci elektroenergetycznej poprzez pobliską stację PSE Choczewo.
Na północ od stacji, w rejonie linii brzegowej, realizowane są prace przy przewiercie HDD, umożliwiającym połączenie części lądowej i morskiej infrastruktury kablowej przy ograniczeniu oddziaływania na środowisko.
Rozruch lądowej stacji transformatorowej nie będzie miał wpływu na funkcjonowanie lokalnych sieci dystrybucyjnych niskiego i średniego napięcia.
Baltica 2 – największa morska farma wiatrowa w Polsce
Projekt Baltica 2 o mocy do 1,5 GW jest wspólną inwestycją PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku stanie się największą morską farmą wiatrową w Polsce. Zdolność wytwórcza instalacji pozwoli na zasilenie zieloną energią około 2,5 mln gospodarstw domowych, wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz udział odnawialnych źródeł energii w krajowym miksie energetycznym.
Źródło: PGE Baltica










