Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Polferries podpisało umowę na czarter całkowicie nowego promu. Jednostka typu ro-pax jest budowana w jednej z włoskich stoczni. Statek zostanie wyczarterowany na okres 10 lat, z opcją pierwokupu po 6 latach.
Prom będzie miał długość 216 m, szerokość 28 me i linię ładunkową o łącznej długości ok. 3000 m. Pomieści też 920 pasażerów w 230 kabinach i licznych fotelach lotniczych. Statek będzie przygotowany do montażu instalacji napędu LNG, spełniający wszelkie aktualne międzynarodowe wymogi ekologiczne.
Prom będzie wyposażony w dwa silniki, każdy o mocy 11580KW oraz dwa stery strumieniowe, każdy o mocy 1800KW. Podczas eksploatacji będzie osiągał prędkość 23 węzłów. Armator planuje włączyć go do regularnej żeglugi na linii Świnoujście-Ystad na przełomie 2024 i 2025 roku. Inwestycja została wsparta przez Skarb Państwa kwotą 140 mln złotych.

Polferries zaprasza na jesienne rejsy wycieczkowe do Skandynwii
Po udanych rejsach wycieczkowych organizowanych wiosną, Polferries zaprasza do zwiedzania Skandynawii jesienią. Kopenhaga, Sztokholm i Bornholm są kierunkami proponowanymi przez polskiego armatora. Na początku września ze Świnoujścia wystartuje w rejs wycieczkowy na Bornholm. Natomiast kursy z wycieczkami do stolicy Szwecji startują z Gdańska 1, 7 i 15 października 2022. Każdą wycieczkę do Sztokholmu rozpoczyna 18-godzinny nocny rejs promem Nova Star. Podróż umili muzyka na żywo w Piano Barze oraz zabawa z DJ-em w dyskotece na pokładzie promu. Rejsy wycieczkowe do Kopenhagi każdorazowo rozpoczynają się w Świnoujściu, a najbliższe planowane terminy podróży do Danii to 11, 18 i 19 września 2022. Wydarzenia można śledzić na Facebooku Polferries. Bilety dostępne na stronie armatora, w zakładce Oferta Turystyczna.
Źródło: Polferries


Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.
W artykule
Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).
Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.
Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku
W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.
Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.
🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik
Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.
Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.
Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.
Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja
W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.
Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.
🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.
Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.
Żródło: GAZ-SYSTEM