Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Trzy nowoczesne zbiorniki paliwowe o łącznej pojemności 150 tys. m³ powiększyły zasoby magazynowe Bazy Paliw nr 21 w Dębogórzu. To największy obiekt tego typu w Polsce, a inwestycja znacząco wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne kraju.
W artykule
PERN zakończył rozbudowę infrastruktury magazynowej w Dębogórzu, oddając do użytku trzy nowoczesne zbiorniki do przechowywania paliw płynnych. Inwestycja o wartości blisko 150 mln zł zwiększyła całkowitą pojemność magazynową Bazy do ponad 500 tys. m³.
Baza Paliw nr 21 w Dębogórzu odgrywa coraz większą rolę w krajowym systemie logistyki paliwowej. Infrastruktura magazynowa została dostosowana do rosnących potrzeb rynku, a jej rozbudowa wpisuje się w szerszą strategię zwiększania odporności systemu energetycznego Polski.
🔗 Czytaj więcej: Prezes PERN z planami budowy terminalu chemicznego
W lipcu zakończono rozbudowę nalewni kolejowej w Dębogórzu – dzięki dwóm nowym stanowiskom załadunku cystern kolejowych przepustowość bazy wzrosła o 4000 m³ na dobę. Baza pełni obecnie funkcję istotnego węzła dystrybucji paliw, obsługującego zarówno transport kolejowy, jak i morski.
Nowa infrastruktura wspiera również trwającą w Porcie Gdynia rozbudowę Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych. Zwiększenie pojemności magazynowej oraz rozbudowa systemu transportu kolejowego mają umożliwić w przyszłości obsługę tankowców o nośności powyżej 100 000 DWT, co znacząco podniesie efektywność przeładunków.
Oprócz Dębogórza, Spółka prowadzi kolejne inwestycje w zakresie rozbudowy zbiorników: w Koluszkach powstaną dwa nowe obiekty o pojemności 33 tys. i 24 tys. m³, natomiast w Kawicach planowany jest zbiornik o pojemności 33 tys. m³.
PERN modernizuje również infrastrukturę kolejową – w Nowej Wsi Wielkiej powstaje nowy front rozładunkowy z 21 dwustronnymi stanowiskami i 3,5 km torów, a w Koluszkach przygotowywana jest budowa dodatkowego toru oraz dziewięciu stanowisk rozładunkowych.
W 2025 roku PERN zakupił i wdraża urządzenia dozujące środki DRA, które pozwalają zwiększyć wydajność przesyłową do 30% przy niższym ciśnieniu roboczym; zmniejszają także ryzyko awarii nawet o 40%. Takie rozwiązania podnoszą nie tylko efektywność operacyjną, lecz także poziom bezpieczeństwa eksploatacji.
🔗 Czytaj więcej: PERN planuje budowę trzech kolejnych zbiorników w bazie w Dębogórzu
Spółka kontynuuje także program przebudowy rurociągów metodą HDD, obejmujący newralgiczne odcinki pod rzekami. W ostatnim czasie zmodernizowano m.in. odcinki pod Kanałem Żerańskim, Notecią i Bagnem Lesika. Obecnie trwają prace m.in. pod Rządzą, Mołtawą i Wisłą. Łączna wartość tego programu wynosi około 140 mln zł.
W październiku zawarto wstępne porozumienie o współpracy z organizacją inwestycyjną NATO. Celem jest rozbudowa krajowej infrastruktury paliwowej i przyłączenie jej do systemu rurociągów Sojuszu. Projekt ten ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego i obronnego Polski.
PERN jest operatorem krajowej infrastruktury naftowej i paliwowej, odpowiada za transport i magazynowanie ropy naftowej oraz paliw. Spółka zarządza siecią ponad 2500 km rurociągów przesyłowych, 19 bazami paliw i czterema bazami surowcowymi. Jako spółka Skarbu Państwa, pełni istotną rolę w zapewnianiu stabilności dostaw dla gospodarki oraz systemu bezpieczeństwa państwa.
Źródło: PERN

W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.
W artykule
Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.
Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.
Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.
Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol
Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.
Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.
Szanowny Panie Ministrze, proszę sprawdzić czy Pan Świętochowski zatrudniania członków rodziny wysokich polityków z PSL? Czy P. Świętochowski daje im lepsze warunki wynagradzania niż innym pracownikom? Proszę zlecić kontrolę w tym zakresie lub zlecić kontrolę NIK. Proszę nie wierzyć tym, którzy są jak chorągiewka
Szanowny Panie Ministrze, proszę sprawdzić czy Pan Świętochowski zatrudniania członków rodziny wysokich polityków z PSL? Czy P. Świętochowski daje im lepsze warunki wynagradzania niż innym pracownikom? Proszę zlecić kontrolę w tym zakresie lub zlecić kontrolę NIK. Proszę nie wierzyć tym, którzy są jak chorągiewka