Wynajęty przez Organizację Narodów Zjednoczonych masowiec Brave Commander z ładunkiem ponad 23 000 ton pszenicy, opuścił port Piwdennyj i udał się w kierunku Afryki.
Jednostka Brave Commander, która w ostatnich dniach weszła do portu w pobliżu Odessy, uda się do Etiopii korytarzem zbożowym przez Morze Czarne, wynegocjowanym przez ONZ i Turcję.
Jest to pierwszy ładunek humanitarnej pomocy żywnościowej skierowany do Afryki od czasu inwazji Rosji na Ukrainę, w ramach Inicjatywy Zbożowej Morza Czarnego.
Na konferencji prasowej, Denise Brown, koordynator ONZ na Ukrainie, poinformowała dziennikarzy, że ziarno jest pilnie potrzebne w Etiopii. ONZ będzie koordynować ciągłość dostaw do krajów całej Afryki, które zmagają się z głodem i gwałtownie rosnącymi cenami żywności.
Ładunek został sfinansowany dzięki darowiznom ze Światowego Programu Żywnościowego ONZ, amerykańskiej Agencji Rozwoju Międzynarodowego oraz kilku prywatnych darczyńców.
„Świat potrzebuje produktów rolnych z Ukrainy. To początek tego, co mamy nadzieję, jest normalnym działaniem dla głodnych ludzi na świecie” – powiedziała dziennikarzom Marianne Ward, zastępca dyrektora krajowego Światowego Programu Żywnościowego. Agencja pomocowa zakupiła w ubiegłym roku z terenów Ukrainy ponad 800 tys. ton zboża.
Brave Commander o numerze IMO: 9136931 to masowiec, który został zbudowany w 1996 roku i pływa pod banderą Libanu. Jego nośność to 23723 DWT, a jego obecne zanurzenie wynosi 5,7 m. Długość całkowita jednostki wynosi 150,52 m, a szerokość 18,2 m.
Po zawarciu porozumienia z Rosją, które umożliwiło wznowienie eksportu ukraińskiego zboża, z ukraińskich portów na Morzu Czarnym wypłynęło do tej pory 16 statków.
W niedzielę pierwszy masowiec Razoni, który opuścił Ukrainę w ramach umowy, zbliżał się do syryjskiego portu Tartous. Razoni o numerze IMO: 9086526, który został zbudowany w 1996 roku pływa pod banderą Sierra Leone. Jego nośność to 29292 DWT, a jego obecne zanurzenie wynosi 9,8 metra. Długość całkowita jednostki wynosi 186,6 m, a szerokość 25 m. Na pokładzie masowca znajduje się 26 000 ton ukraińskiej kukurydzy.
Brown podała, że władze patrzą na wykorzystanie kolei do zwiększenia transportu zboża, a ukraińskie ministerstwo rolnictwa planuje również otworzyć nową trasę ciężarówek do Polski.
Na terenach Ukrainy w dalszym ciągu pozostaje około 20 mln ton ziarna z ubiegłorocznych zbiorów, a tegoroczne zbiory pszenicy szacowane są również na 20 mln ton.
W ramach umowy z ONZ wszystkie statki są kontrolowane w Stambule przez Wspólne Centrum Koordynacyjne, w którym pracuje personel Rosji, Ukrainy, Turcji i ONZ.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.