Nowy prom dla Fjord1 dostarczony
Turecka stocznia Tersan przekazała norweskiemu Fjord1 nowoczesny prom Rødvenfjord. Jest to 108-metrowa jednostka wyposażona w dwa silniki dostarczone przez grupę Nogva. To nie wszystko. Zainstalowano na niej także pakiet baterii o pojemności 1.5MWh. Pozwalają one obsługiwać operacje wyłącznie przy użyciu zasilania elektrycznego. Przewoźnik posiada w swojej flocie już jeden podobny statek. Rødvenfjord to bowiem siostrzana jednostka dostarczonego w 2019 r. promu Eresfjord. Nowy nabytek norweskiego armatora będzie obsługiwał rejsy na trasie Sølsnes-Åfarnes.
Testy hybrydowego promu Heilhorn
To nie koniec nowości z Norwegii. Obecnie trwają tam także testy hybrydowo-elektrycznego promu Heilhorn, który został dostarczony przez stocznię Sefine. Jest to zbudowany w 2020 r. statek, która ma 84 m długości, a na pokład może zabrać 249 pasażerów oraz 60 pojazdów osobowych. Statek zasilany jest napędem hybrydowym. Operatorem jednostki będzie firma Torghatten Trafikkselskap, która będzie go eksploatować na blisko 6-kilometrowej trasie Vennesund-Holm, na której przeprawa zajmuje 20 min.
DFDS wprowadza zmiany na jednej z kluczowych tras
Od 1 października nastąpi ważna zmiana na jednej z głównych tras frachtowych w siatce połączeń DFDS na Bałtyku. Operator poinformował, że pływający na trasie Kłajpeda-Fredericia-Kopenhaga statek będzie od przyszłego miesiąca zawijał dodatkowo do portu Køge na duńskiej Zelandii. Obsługująca to połączenie Belgia Seaways będzie się meldować w Køge, zarówno płynąc z Kopenhagi, jak i powracając z Litwy. W sumie będzie zawijać do nowego miejsca cztery razy w tygodniu (po dwa w każdym kierunku). Kluczowy bałtycki szlak, łączący Danię i Litwę, znajduje się w siatce połączeń DFDS od 1996 r.
TT-Line przedłuża ważną umowę
Niemiecki armator TT-Line zawarł strategiczną umowę z władzami portu w Trelleborgu. Na mocy tego porozumienia przewoźnik będzie wykonywał rejsy z/do miasta w południowej Szwecji przez kolejne 10 lat. To istotna informacja z punktu widzenia polskich firm transportowych oraz operatorów logistycznych, bo TT-Line wykonuje z Trelleborga połączenia do Świnoujścia, a także do Travemünde, Rostocku i Kłajpedy. Do wykonywania kursów pomiędzy tymi portami TT-Line wykorzystuje siedem promów, pozostając największym graczem w tym szwedzkim porcie. Od 2022 r. część kursów z/do Trellborga zaczną obsługiwać nowoczesne i ekologiczne 230-metrowe promy LNG.
GNV wzmacnia działalność na Balearach
Firma GNV rozpoczęła niedawno (zaledwie dwa miesiące temu) działalność na Balearach, a już planuje dalszą ekspansję w tym rejonie. Przewoźnik ogłosił właśnie, że promy oznaczone jego logo pojawią się wkrótce na trasach Barcelona-Ciutadella de Menorca (przez Palma de Mallorca) oraz Walencja-Palma de Mallorca-Ibiza. Kursy na tych trasach będą obsługiwane promami GNV Sealand oraz GNV Bridge i będą się odbywać codziennie. Będą to dodatkowe połączenia, które wzmocnia już realizowane bezpośrednie kursy Palma de Mallorca-Ibiza.
Centrum Amsterdamu zamyka się na najcięższe pojazdy
Stolica Holandii wprowadza kolejne zmiany dotyczące poruszania się po mieście pojazdów ciężarowych powyżej 30 ton. Od 1 października zakazem wjazdu takich ciężarówek objęty zostanie wewnętrzny ring miasta (obejmuje go droga S100). W ten sposób rajcy chcą zabezpieczyć starą zabudowę miasta przed degradacją. Co ciekawe, wcześniej planowano, że wyłączenie z tego obszaru będzie dotyczyło też pojazdów o dmc powyżej 3,5 t. Ostatecznie wycofano się jednak z tego rozwiązania. Nowy zakaz stanowi rozszerzenie obowiązujących dotychczas w mieście restrykcji, które dzielą miasto na strefy i regulują zasady poruszania się po stolicy pojazdów ciężarowych.
Źródło: PromySKAT