Port Gdańsk: ponad 58 mln ton towarów przeładowano w ciągu 9 miesięcy br.
Opublikowane:
20 października, 2024
Fot. Port Gdańsk
Port Gdańsk podsumował trzy kwartały br. W tym okresie przeładowano łącznie ponad 58 milionów ton towarów. Nadal dominującą grupą ładunkową są paliwa płynne, głównie ropa naftowa i produkty ropopochodne, stanowiące ponad połowę ogółu przeładunków.
Rekordowe przeładunki w Naftoporcie
Główny operator, terminal Naftoport, z roku na rok bije rekordy przeładunków. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku będzie podobnie. Jego obroty w pierwszych trzech kwartałach wyniosły ok. 30 mln t. To o blisko 8 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.
Obecne możliwości przeładunkowe to 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych rocznie. Ponadto spółka szykuje się do rozbudowy, planuje budowę szóstego stanowiska przeładunkowego, które umożliwi zwiększenie odbioru ropy o kolejne 9 mln ton rocznie.
Drobnica i węgiel w Porcie Gdańsk
Na drugim miejscu w Porcie Gdańsk pod względem wolumenu jest drobnica, głównie skonteneryzowana. Terminale drobnicowe, w tym kontenerowy Baltic Hub, przeładowały 17,7 mln ton towarów (o 4,5 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego).
Na trzecim miejscu jest węgiel, choć tu mamy spadek aż o 49 proc. W ciągu 9 miesięcy terminale węglowe przeładowały 5,7 mln t. (głównie w relacji importowej), podczas gdy w 2023 było to ponad 11 mln ton.
Dominacja paliw płynnych w Porcie Gdańsk
Obroty ładunków masowych w Porcie Gdańsk wyniosły ok. 2,6 mln t, a zboża – ponad 2 mln t. (spadek odpowiednio o blisko 1 proc. i 2,5 proc.). Największe spadki notują nisko wolumenowe towary: ruda (o 62 proc.) i drewno (56 proc.).
W tym roku mamy mniejszy wolumen przeładowanego węgla w stosunku do lat 2022 i 2023, kiedy to w związku z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Port Gdańsk stał się centrum przeładunku węgla w Polsce. Przeładunki ogółem za trzy kwartały spadły o 4,6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Natomiast do końca tego roku zostały jeszcze 3 miesiące. Wiele wskazuje na to, że zakończymy go dobrym wynikiem, choć prawdopodobnie niższym ze względu na mniejsze przeładunki węgla.
Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Wyniki finansowe i przeładunkowe polskich portów skomentował na platformie X Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury:
Jest bardzo dobrze. Porównując rok do roku, zysk netto wzrósł w: Porcie Gdańsk o 30,25 mln (+17%) Porcie Gdynia o 20,43 mln (+23%) Porcie Szczecin-Świnoujście o 22,37 mln (+25%). Są to naprawdę dobre dane, które pokazują, że oddanie portów w ręce fachowców, co zapowiadałem, przynosi konkretne efekty. Jeżeli chodzi o przeładunki, wyłączając węgiel, który poprzednia władza sprowadzała w nadmiernych ilościach, również jest dobrze. Polskie porty w sumie w przeładunkach odnotowały delikatny wzrost.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.