Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Przemysł okrętowy – moonpool na statkach i okrętach [Część 12]

W najnowszym epizodzie „Za kulisami przemysłu okrętowego”, Marcin Ryngwelski, były prezes Stoczni Remontowej Shipbuilding zgłębia jedną z bardziej innowacyjnych koncepcji w projektowaniu statków – moonpool.

Zastosowanie moonpool w nowoczesnym Przemyśle Okrętowym

Moonpool to niezwykły element konstrukcyjny statku lub okrętu, który umożliwia bezpośredni dostęp do wody z wnętrza kadłuba. Jest to pionowa studnia przechodząca przez całą wysokość statku, od pokładu głównego aż do dna. Choć może wydawać się nieco kontrowersyjny, moonpool stanowi kluczowe narzędzie na statkach specjalistycznych, takich jak statki badawcze, wielozadaniowe oraz okręty z systemami wiertniczymi.

Funkcje i zastosowania moonpool

Moonpool pozwala na opuszczanie i podnoszenie sprzętu bezpośrednio przez dno statku. Na przykład na statku wielozadaniowym Zodiak II, należącym do Urzędu Morskiego w Gdyni, zainstalowano wielowiązkową sondę hydrograficzną służącą do pomiarów podwodnych. Podobnie, na jednostce Sylur należącej do Lotos Petrobaltic, używany jest do wiercenia i badań geotechnicznych. Drillshipy, czyli statki wiertnicze, wykorzystują moonpool do opuszczania całych modułów wiertniczych.

Konstrukcja i bezpieczeństwo moonpool

Projektowanie moonpool rozpoczyna się już na etapie wstępnego projektowania kadłuba, gdzie inżynierowie określają optymalne umiejscowienie i rozmiar tej struktury. Dla przykładu, dla brytyjskiego okrętu RFA Proteus (Multi-Role OS), rozmiar moonpool to 7.2 m x 7.2 m przy długości okrętu 100 metrów.

Gdy moonpool nie jest używany, jest zabezpieczany za pomocą hydraulicznie sterowanej pokrywy, co zapewnia bezpieczeństwo i integralność konstrukcyjną statku. Ponadto, kadłub wokół moonpool jest dodatkowo wzmocniony i chroniony przed uszkodzeniami.

Dynamiczne pozycjonowanie w przemyśle okrętowym

Statki z moonpool często są wyposażone w systemy dynamicznego pozycjonowania (DP), które pozwalają na utrzymanie statku w precyzyjnie określonej pozycji nawet podczas operacji wykorzystujących moonpool. Systemy te są kluczowe, aby zapewnić stabilność i bezpieczeństwo podczas specjalistycznych operacji morskich.

Marcin Ryngwelski podkreśla, że moonpool to nie tylko techniczny detal, ale istotny element zwiększający funkcjonalność i wartość operacyjną nowoczesnych statków i okrętów. Jest on wynikiem zaawansowanej inżynierii i świadczy o innowacyjności oraz umiejętnościach stoczni w dostosowywaniu się do specyficznych potrzeb przemysłu morskiego.

Moonpool to nie tylko technologiczny atut statków i okrętów, ale przede wszystkim przykład na to, jak innowacyjne rozwiązania mogą znacząco wpłynąć na efektywność operacji morskich. Dzięki nowoczesnemu myśleniu projektowemu, moonpool przekształca trudności w nowe możliwości, co ma kluczowe znaczenie dla rozwoju morskich misji naukowych, ratowniczych czy eksploracyjnych.

Wpływ Moonpool, przyszłość i innowacje w przemyśle okrętowym

Wyposażenie statków w moonpool pozwala na realizację zadań, które byłyby dotychczas niemożliwe do wykonania tradycyjnymi metodami. Funkcja ta zwiększa nie tylko efektywność operacyjną, ale także otwiera drogę do przeprowadzania zaawansowanych badań naukowych i operacji podwodnych w trudno dostępnych rejonach świata.

Marcin Ryngwelski podkreśla, że rozwój moonpool oraz jego integracja w nowoczesnych konstrukcjach statków i okrętów to trend, który będzie się rozwijał w miarę postępu technologicznego. Innowacje w materiałach, technikach montażowych i systemach sterowania są przyszłością, która może dalej rewolucjonizować bezpieczeństwo i efektywność operacji morskich.

Wnioski

Moonpool jest wyraźnym dowodem na to, że przemyślane rozwiązania inżynieryjne mogą znacząco wpływać na rozwój przemysłu okrętowego. To, co kiedyś było wyzwaniem, dzięki moonpool staje się realną możliwością, otwierając przed branżą morską nowe horyzonty. Odkrywanie takich innowacji, jak przedstawione w serii „Za kulisami przemysłu okrętowego”, nie tylko edukuje, ale także inspiruje do dalszego poszukiwania nowych rozwiązań, które będą kształtować przyszłość żeglugi.

Dzięki swojemu doświadczeniu w przemyśle okrętowym, Marcin Ryngwelski kontynuuje odkrywanie złożoności i piękna tej branży, podkreślając znaczenie innowacji i dążenia do doskonałości.

Kolejny epizod wkrótce…⚓️

Źródło: Marcin Ryngwelski/Linkedin

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • ORLEN zawarł kontrakt z Naftogazem na dostawy LNG z USA

    ORLEN zawarł kontrakt z Naftogazem na dostawy LNG z USA

    ORLEN podpisał z ukraińskim partnerem umowę na dostawę 300 mln m³ skroplonego gazu ziemnego (LNG) z USA w I kwartale 2026 roku. To efekt porozumienia zawartego przez spółki w trakcie szczytu współpracy transatlantyckiej (P-TEC), który odbył się na początku listopada 2025 r. w Atenach.

    Szybkie tempo prac nad kontraktem ORLEN i Naftogazu

    Między podpisaniem listu intencyjnego przez ORLEN i Naftogaz w sprawie umowy a jej faktycznym zawarciem minęło zaledwie kilkanaście dni. W tym czasie doprecyzowaliśmy wszystkie szczegóły i uzyskaliśmy niezbędne zgody korporacyjne. Nie byłoby to możliwe bez wzajemnego zaufania i dobrego zrozumienia potrzeb i celów drugiej strony. Współpraca między naszymi spółkami buduje bezpieczeństwo energetyczne regionu a jednocześnie zapewnia każdej z nich warunki do dalszego rozwoju biznesu i wzmocnienia pozycji rynkowej.

    Robert Soszyński, Wiceprezes Zarządu ORLEN ds. Operacyjnych

    Czytaj też: Amerykańskie LNG trafi do Japonii

    Kontrakt ORLEN i Naftogaz zakłada, że w pierwszym kwartale 2026 roku polska spółka dostarczy ukraińskiemu partnerowi gaz sprowadzony w ramach trzech dostaw amerykańskiego LNG. Transakcja została zawarta na warunkach rynkowych.

    Za sprowadzenie surowca będzie odpowiadał ORLEN, który dzięki własnej flocie gazowców oraz rezerwacji mocy w infrastrukturze odbiorczej LNG ma aspiracje stać się znaczącym graczem na międzynarodowym rynku skroplonego gazu ziemnego. ORLEN, bazując na zdywersyfikowanym i elastycznym portfelu pozyskania gazu, konsekwentnie zwiększa swoją obecność w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz wzmacnia swoją rolę w obszarze bezpieczeństwa energetycznego.

    Czytaj więcej: ORLEN rozwija dostawy LNG we współpracy z KN Energies

    Zakres kontraktu i współpraca dostawy LNG

    Dzięki współpracy z ORLENEM, tylko w tym roku, Ukraina otrzyma 600 milionów metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego ze Stanów Zjednoczonych. Przewidujemy, że w 2026 roku import LNG z USA osiągnie łącznie poziom 1 miliarda metrów sześciennych. Rozszerzamy możliwości importowe oraz kierunki dostaw, aby zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne Ukrainy. Dziękuję za zaufanie, jakim obdarzyli nas polscy partnerzy.

    Sergii Koretskyi, Prezes Naftogazu Ukrainy

    W ramach rozpoczętej w 2025 roku stałej współpracy handlowej z Naftogazem, ORLEN sprzedał na rynek ukraiński już 600 mln m sześc. gazu ziemnego. Zawarty właśnie kontrakt gazowy zacieśnia relacje obu spółek i może stanowić punkt wyjścia do kolejnych umów dotyczących dostaw LNG z USA.

    Źródło: Grupa ORLEN