Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Media: Niemcy zamykają stocznię Lindenau Werft w Kilonii. Nie wytrzymuje konkurencji?

Według zagranicznych mediów, zapadła decyzja o zamknięciu jednej z najstarszej stoczni w Niemczech – Lindenau Werft w Kilonii. Jako jeden z powodów zwinięcia przedsiębiorstwa wskazywana jest silna konkurencja ze wschodu Europy.

Zagraniczne media branżowe podają, że stocznia najprawdopodobniej zostanie zamknięta pod koniec bieżącego roku. Decyzja ta przedstawiana jest jako część restrukturyzacji niemieckiego sektora stoczniowego, w wyniku którego pracę ma stracić łącznie 190 stoczniowców. Cięcia oznaczają nie tylko zamknięcie stoczni Lindenau Werft w Kilonii, ale także zwolnienia pracowników obecnie zatrudnionych w stoczni Nobiskrug w Rendsburgu. Są to stocznie należące do grupy German Naval Yards. Wszystkie wymienione przedsiębiorstwa w przeszłości należały do gigantycznego koncernu Howaldtswerke Deutsche Werft.

Według mediów, German Naval Yards obecnie wdraża pakiet rozwiązań, które umożliwią przedsiębiorstwu skoncentrowanie się na podstawowej działalności i zapewnią długoterminową zdolność konkurowania z innymi podmiotami funkcjonującymi na rynku, przede wszystkim w sektorze prywatnych jachtów oraz luksusowych megajachtów morskich.

Zobacz też: Stocznia Szczecińska: ruszyła budowa luksusowego jachtu pełnomorskiego.

Stocznia Lindenau Werft w Kilonii specjalizuje się w serwisowaniu i naprawach jednostek cywilnych. Zdaniem właściciela spółki, czyli German Naval Yards, świadczenie takich usług nie jest już opłacalne z powodu silnej konkurencji ze wschodniej Europy.

Warto zaznaczyć, że w niedalekiej przeszłości niemieckie media pisały o zapełnionych dokach remontowych stoczni. Teraz jednak prasa informuje, że zamówienia te nie są opłacalne dla przedsiębiorstwa. Co więcej, German Naval Yards zamierza także wycofać się z segmentu budowy platform offshore i skupić się na budowie i naprawach jachtów morskich.

Według rzecznika niemieckiej grupy stoczniowej, data zamknięcia stoczni nie została jeszcze ustalona, ale zakontraktowane prace mają zostać zakończone do końca roku. Dlatego media spekulują, że od stocznia może zostać zamknięta już pod koniec tego roku albo na początku roku przyszłego.

Zobacz też: PGZ Stocznia Wojenna rekrutuje specjalistów.

Lindenau Werft to stocznia z wieloletnią tradycją, sięgającą 1905 roku. Od wielu lat stocznia kontraktowała wyłącznie zamówienia modernizacyjne i remontowe. W 2008 roku stocznia znalazła się w stanie upadłości, ale właśnie wtedy przejęła ją grupa German Naval Yards.

Podpis: tz

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.