Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Red Funnel inwestuje w trzy nowe promy Cross-Solent

Brytyjski operator promowy Red Funnel rozpoczyna ambitny program odnowy floty, którego wartość szacuje się na ponad 100 milionów funtów. Ta znacząca inwestycja obejmie budowę trzech nowoczesnych promów pasażersko-samochodowych Cross-Solent, które obsługiwać będą połączenie między Southampton a East Cowes na wyspie Wight. Nowe jednostki zastąpią starzejące się promy typu Raptor, w tym dwa, które służą od ponad trzech dekad.

Red Funnel to brytyjski operator promowy, który od 1861 roku obsługuje połączenia morskie między Southampton na południowym wybrzeżu Anglii a wyspą Wight. Firma specjalizuje się w przewozach pasażerskich i samochodowych przez cieśninę Solent, oferując zarówno regularne połączenia promowe dla samochodów, jak i szybkie promy pasażerskie. Red Funnel jest znana z niezawodności, nowoczesnych jednostek oraz długoletniej tradycji obsługi mieszkańców i turystów podróżujących na wyspę Wight.

Nowe promy Cross-Solent dla floty Red Funnel

Red Funnel planuje ogłosić przetarg na budowę trzech nowych promów jeszcze w tym roku. Nie jest wykluczone, że przetarg ten zostanie rozstrzygnięty na korzyść brytyjskich stoczni. Dostawy nowych jednostek spodziewane są jednak dopiero w 2028 lub 2029 roku. Warto przypomnieć, że promy, które zostaną zastąpione, to RED EAGLE (zbudowany w 1996 roku), RED FALCON (1994) oraz RED OSPREY (1994), wszystkie zbudowane w stoczni Ferguson Shipbuilders. Każdy z nich może pomieścić 892 pasażerów i przewozić ponad 200 samochodów.

Hybrydowe rozwiązania przyszłości Red Funnel

Potwierdzając program odnowy floty, Fran Collins z Red Funnel zaznaczyła: „Przygotowujemy inwestycję obejmującą trzy nowe promy. Będą one mniejsze i bardziej zwrotne od trzech promów, które użytkujemy obecnie, ale zaoferują one jednocześnie zbliżoną pojemność.” Nowe promy będą statkami hybrydowymi, wyposażonymi w konwencjonalne silniki diesla. Choć Red Funnel jest zainteresowany rozwiązaniami elektrycznymi, Collins podkreśliła, że dostawy energii na południowym wybrzeżu Wielkiej Brytanii są obecnie niewystarczające, aby w pełni przejść na zasilanie elektryczne.

Red Jet 4 w nowym domu

W międzyczasie, szybki prom RED JET 4, po 21 latach służby dla Red Funnel na trasie z Southampton do West Cowes, rozpoczął nowe życie w Korei Południowej. Prom ten, teraz będący częścią floty Nam Hae Express Co, będzie wykorzystywany do obsługi popularnych turystycznych połączeń w kraju, takich jak Mokpo i Jeju Island. RED JET 4 dołączył do pozostałych sześciu szybkich promów oraz czterech konwencjonalnych promów pasażersko-samochodowych we flocie Nam Hae.

Perspektywy i wyzwania Red Funnel

Red Funnel z optymizmem patrzy w przyszłość, stawiając na nowoczesne, hybrydowe jednostki, które sprostają wymaganiom współczesnych pasażerów oraz standardom ekologicznym. Mimo wyzwań związanych z infrastrukturą energetyczną, operator promowy pozostaje zaangażowany w rozwój bardziej zrównoważonego transportu morskiego, który połączy tradycję z nowoczesnością.

Autor: MD

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-logistyka/
Udostępnij ten wpis

Jeden komentarz

  1. Jako mieszkaniec wyspy Wight pekam ze smiechu czytajac „Red Funnel jest znana z niezawodności, nowoczesnych jednostek oraz długoletniej tradycji obsługi mieszkańców i turystów podróżujących na wyspę Wight.”
    Firma jest znana przede wszystkim z horrendalnych cen biletow!!! Niezawodnosc to piesn przeszlosci, a wiekszosc mieszkancow klnie jak moze na RF: coraz mniej rejsow za coraz wieksze pieniadze i odwoluja promy z byle powodow. Fran Collins realizuje przede wszystkim plan ciecia kosztow, a nie odnawiania floty.
    Warto wspomniec, ze wszystkie trzy Raptory byly przebudowywane w Remontowej w Gdansku i mozna znalezc w czesci pasazerskiej plakiete dumnie o tym informujaca.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • PGE Baltica obejmie patronatem nową klasę zawodową w Ustce

    PGE Baltica obejmie patronatem nową klasę zawodową w Ustce

    Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej – to nowy kierunek nauczania, który zostanie otwarty w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce od początku roku szkolnego 2026/2027. PGE Baltica podpisała z Powiatem Słupskim – organem prowadzącym szkołę – list intencyjny dotyczący współpracy przy utworzeniu nowej klasy.  

    Ustka: kuźnia kadr dla morskiej energetyki wiatrowej

    PGE Baltica współpracuje z ustecką szkołą od trzech lat. Do tej pory objęła opieką klasy o profilach technik mechanik i technik mechatronik. Wsparła finansowo m.in. wyposażenie pracowni narzędziowej, z której korzystają uczniowie, a także zakup pomocy naukowych. Eksperci PGE Baltica regularnie odwiedzają uczniów i prowadzą dla nich zajęcia o morskich farmach wiatrowych.

    Teraz chcemy wprowadzić tę współpracę na wyższy poziom. Naszą ambicją jest wykształcenie na poziomie technikum najlepszych w Polsce fachowców przygotowanych do pracy przy eksploatacji morskich farm wiatrowych. To może być najlepsza szkoła offshore wind w Polsce, a jednocześnie odpowiedź na potrzebę edukacji wykwalifikowanych kadr dla branży. Wierzymy, że możliwość pracy w naszej bazie operacyjno-serwisowa w Ustce będzie dodatkową motywacją dla uczniów usteckiej szkoły.

    Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica

    Nowy kierunek i droga do pracy w usteckiej bazie PGE Baltica

    Podpisane porozumienie z Powiatem Słupskim otwiera drogę do utworzenia w roku szkolnym 2026/2027 nowego kierunku kształcenia – technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Przewiduje patronat PGE Baltica nad nową klasą, współpracę merytoryczną i inne formy zaangażowania. Możliwe będą praktyki zawodowe, wizyty uczniów w miejscach inwestycji i udział ekspertów w lekcjach. 

    Czytaj więcej: Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025

    Ogromnie cieszy nas to, że PGE Baltica postrzega swoją inwestycję w Ustce kompleksowo i chce wykorzystać potencjał naszego regionu. W przypadku naszej współpracy związanej z Zespołem Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w grę wchodzi możliwość zatrudnienia w przyszłości w roli techników absolwentów szkoły właśnie w usteckiej bazie, która zagwarantuje stabilną pracę dla specjalistów przez dziesięciolecia.

    Paweł Lisowski, Starosta Słupski

    „Zielony Wiatr”: jak morska energetyka wiatrowa zmienia przyszłość młodych w Ustce

    Przy okazji podpisania listu intencyjnego odbyła się debata szkolna pt. „Zielony Wiatr” z udziałem uczniów i zaproszonych gości, którzy rozmawiali o tym, jak morska energetyka wiatrowa może odmienić przyszłość młodych ludzi w regionie. 

    Czytaj też: Monopale dla Baltica 2 – zakończono produkcję pierwszej partii

    Deklaracja wsparcia ze strony PGE Baltica dla planów rozwoju szkoły to jest dalszy ciąg naszej dobrej współpracy przede wszystkim z myślą o przyszłości nastoletnich uczniów, młodych ludzi, którzy potrzebują podpowiedzi i pokierowania w wyborze zawodowej drogi.

    Katarzyna Ozimek, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce.

    PGE Baltica z Grupy PGE realizuje obecnie osiem projektów morskich farm wiatrowych, z których najbardziej zaawansowana jest Baltica 2. Tę farmę o mocy 1,5 GW PGE buduje wspólnie z Ørsted, a rozpoczęcie przez nią produkcji energii elektrycznej zaplanowano na 2027 roku. W Ustce PGE Baltica buduje bazę operacyjno-serwisową, która obsługiwać będzie w pierwszej kolejności właśnie morską farmę wiatrową Baltica 2, ale ma potencjał do obsługi kolejnych projektów PGE na morzu.

    Źródło: PGE Baltica