Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Branża Promowa: Rozwój i Perspektywy

W najnowszym przeglądzie branży promowej uwagę przyciągają dynamiczne zmiany i nowe inwestycje, w tym nowe połączenie Stena Line na Morzu Irlandzkim oraz ambitne plany budowy zeroemisyjnych promów przez Destination Gotland.

Rozwój Usług Stena Line na Morzu Irlandzkim

W odpowiedzi na rosnące potrzeby rynku transportowego na Morzu Irlandzkim, Stena Line uruchomiła nowe połączenie frachtowe pomiędzy Dublinem a Birkenhead (Liverpool), co zaznacza kolejny etap w rozwijaniu usług tego szwedzkiego operatora promowego. Nowa trasa, która rozpoczęła działalność w połowie lutego 2024 roku, obejmuje początkowo jedną jednostkę kursującą rano z Dublina i powracającą wieczorem z Birkenhead. Jest to krok mający na celu zwiększenie elastyczności oraz dostępności transportu towarowego, umacniając pozycję Stena Line jako kluczowego gracza w regionie Morza Irlandzkiego​​​​.

Inicjatywa ta spotkała się z pozytywnym odbiorem ze strony Dublin Port Company, podkreślając znaczenie silnej dostępności i konkurencji na bezpośrednich trasach żeglugowych pomiędzy Portem Dublińskim a Wielką Brytanią. Nowa trasa Dublin-Birkenhead wprowadza na rynek dodatkowy wybór, zwiększając tym samym konkurencyjność i wybór dla rynku​​.

Rozwój nowej trasy Stena Line na Morzu Irlandzkim jest przykładem, jak ciągłe dążenie do innowacji i rozwoju w branży promowej może przyczynić się do zaspokojenia rosnących potrzeb rynkowych, jednocześnie wzmacniając pozycję firmy jako lidera w transporcie morskim w regionie.

Innowacyjne Kierunki Destination Gotland

Na scenie morskiego transportu pasażerskiego rysuje się perspektywa przełomowych zmian, które zapowiada Destination Gotland. Inicjatywa wprowadzenia katamaranu o zerowej emisji, nazwanego Horizon X, heraldyzuje nadejście nowej epoki w komunikacji między kontynentalną Szwecją a Gotlandią. Ten krok, wyrażony poprzez podpisanie listu intencyjnego z renomowaną stocznią Austal, sygnalizuje zdecydowane skierowanie kursu w kierunku ekologizacji transportu morskiego.

Katamaran Gotland Horizon X, będący wyrazem najnowszych osiągnięć inżynierii morskiej, jest zaprojektowany z myślą o maksymalizacji efektywności podróży oraz minimalizacji wpływu na środowisko. Zasilany zaawansowanymi turbinami gazowymi, opartymi na paliwie wodorowym, statek ten staje się pionierem w zakresie zrównoważonego transportu na morzu. Dzięki osiąganej maksymalnej prędkości 35 węzłów, Gotland Horizon X skraca czas przeprawy do poniżej trzech godzin, ustanawiając nowy standard w przewozach między Gotlandią a kontynentem.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/debiut-morskiego-giganta-icon-of-the-seas-we-flocie-royal-caribbean/

Dodanie Gotland Horizon X do floty Destination Gotland to nie tylko znaczący postęp w dziedzinie technologii, ale także wyraz zaangażowania w ochronę morskiego ekosystemu. Ta inwestycja, dzięki minimalizacji wpływu na środowisko poprzez ograniczenie emisji, harmonijnie wpisuje się w światowe dążenia do zrównoważonego rozwoju, jednocześnie podwyższając poziom usług pasażerskich na wodach Morza Bałtyckiego.

Zmiany na Rynku i Nowe Inwestycje

Branża promowa doświadcza również innych znaczących zmian, w tym zniknięcia marki Seatruck Ferries, co jest wynikiem przejęcia przez grupę CLdN. To przekształcenie nie tylko wpłynie na widoczność marek na rynku, ale także na ofertę przewozów cargo w rejonie Morza Irlandzkiego.

Dodatkowo, firma Smyril Line z Wysp Owczych inwestuje w nowe promy, które będą wspierać dążenie armatora do neutralności klimatycznej. Nowe jednostki, przygotowane do zasilania ekologicznym metanolem, stanowią odpowiedź na potrzeby rynku oraz środowiska.

Optymistyczne Perspektywy dla CMAL

W kontekście projektu nowych promów dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL), MV Glen Sannox i MV Glen Rosa, obserwujemy znaczący postęp. Budowane przez Ferguson Marine Engineering w Port Glasgow, obie jednostki mają stać się przykładem efektywności i ekologicznych rozwiązań w transporcie morskim. Promy, o długości 102 metrów, będą mogły operować na paliwie dwupaliwowym – skroplonym gazie ziemnym (LNG) i oleju napędowym, co przyczyni się do redukcji emisji i pomoże w realizacji celów rządu Szkocji dotyczących zmniejszenia emisji w transporcie​​.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pge-i-orsted-podpisaly-umowe-na-instalacje-turbin-wiatrowych-dla-projektu-baltica-2/

Jednakże, projekt ten napotkał na liczne wyzwania, w tym znaczące opóźnienia i przekroczenia budżetu. Początkowo planowano, że MV Glen Sannox zostanie dostarczony w 2018 roku, jednak z powodu sporów kontraktowych i bankructwa stoczni, która następnie została znacjonalizowana przez rząd szkocki, dostawa została opóźniona. Obecnie koszty obu promów wzrosły do 340 milionów funtów, co spowodowało kontrowersje wokół kontraktu​​.

W sierpniu 2020 roku MV Glen Sannox został przetransportowany do suchego doku w Greenock w celu przeprowadzenia niezbędnych prac naprawczych. W międzyczasie, kontynuowano prace nad drugim promem, MV Glen Rosa, z nadzieją na zakończenie projektu. W lutym 2024 roku MV Glen Sannox rozpoczął próby morskie. Oba promy zostały zaprojektowane do obsługi trasy Ardrossan-Brodick, ale początkowo będą operować na trasie Troon-Brodick z powodu planowanych prac modernizacyjnych w porcie Ardrossan​​.

Ta inwestycja, pomimo wyzwań, stanowi ważny krok w kierunku modernizacji floty i podkreśla zaangażowanie CMAL w ekologiczne rozwiązania transportowe. Projekt, mimo początkowych trudności, ma szansę przyczynić się do poprawy standardów usług ferryjnych i wpłynąć na ochronę środowiska przez zastosowanie paliw alternatywnych.

Wnioski

Dynamiczne zmiany i nowe inwestycje w branży promowej odzwierciedlają dążenie do innowacji, zrównoważonego rozwoju oraz lepszego zaspokojenia potrzeb rynku. Od nowych połączeń Stena Line po inwestycje w zeroemisyjne promy przez Destination Gotland, branża promowa demonstruje swoją witalność i adaptacyjność, otwierając nowe horyzonty dla przewozów morskich.

Autor: Mariusz Dasiewicz/PromySKAT

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Korea Południowa z zielonym światłem na budowę atomowych okrętów podwodnych

    Korea Południowa z zielonym światłem na budowę atomowych okrętów podwodnych

    Stany Zjednoczone formalnie zgodziły się, by Korea Południowa rozpoczęła program budowy okrętów podwodnych o napędzie jądrowym. To decyzja o dużym ciężarze strategicznym – zarówno dla równowagi sił w regionie, jak i dla dotychczasowej polityki USA wobec ograniczania rozprzestrzeniania technologii jądrowych.

    Amerykańskie przyzwolenie ogłoszono w formie oficjalnego komunikatu na stronie Białego Domu, będącego bezpośrednią konsekwencją wcześniejszych rozmów prezydenta Donalda Trumpa z południowokoreańskim przywódcą Li Dze Mjungiem. W kontekście napięć wokół Półwyspu Koreańskiego i wzrostu aktywności Chin w zachodniej części Indo-Pacyfiku ta decyzja może mieć konsekwencje wykraczające daleko poza region.

    Nowa era południowokoreańskiej marynarki wojennej

    Zgoda USA oznacza otwarcie możliwości technologicznej i politycznej, do której Korea Południowa dążyła od lat. Choć kraj ten dysponuje flotą okrętów podwodnych, dotąd ograniczał się do napędu konwencjonalnego – głównie z uwagi na amerykański sprzeciw wobec udostępnienia technologii wzbogacania uranu dla celów wojskowych.

    Czytaj więcej: Koreański kapitał rusza w stronę rdzewiejących doków Ameryki

    Porozumienie obejmuje również element kluczowy dla przyszłego programu okrętowego Seulu. Waszyngton zadeklarował gotowość wspierania południowokoreańskiego programu cywilnego, który obejmuje produkcję paliwa jądrowego, z zastrzeżeniem jego „pokojowego” przeznaczenia. Taki zapis – znany z międzynarodowych regulacji – w praktyce otwiera drogę do zabezpieczenia paliwa dla okrętów o napędzie jądrowym.

    Nie tylko atom. Chodzi też o pieniądze i wpływy

    Obok aspektu militarnego, w komunikacie Białego Domu pojawił się wątek gospodarczy: Korea Południowa ma zainwestować 150 miliardów dolarów w rozwój amerykańskiego przemysłu stoczniowego. Kolejne 200 miliardów ma zostać przeznaczone na „cele strategiczne” – bez jednoznacznego doprecyzowania, czym są owe cele.

    Współczesna geopolityka, także ta morska, coraz rzadziej sprowadza się wyłącznie do rozmów o okrętach, siłowniach jądrowych i torpedach. Coraz częściej mowa o aliansach przemysłowych, transferach technologii, podziale wpływów i „grze o łańcuchy dostaw”. Z tej perspektywy południowokoreańskie atomowe okręty podwodne to tylko jeden z pionków na szachownicy, której plansza sięga od Filadelfii po cieśninę Tsushima.

    Region pod napięciem – jak zareagują Chiny i Korea Północna

    Biały Dom nie skomentował w swoim oświadczeniu potencjalnych skutków w regionie, lecz trudno pominąć pytanie o to, jak na tę decyzję mogą zareagować Chiny i Korea Północna. Z perspektywy Pekinu decyzja USA może być odebrana jako precedens przekraczający dotychczasowe granice amerykańskiej polityki wobec transferu technologii jądrowych. Chiny będą z pewnością uważnie śledzić każdy etap południowokoreańskiego programu i dostosowywać do niego własne działania morskie w zachodniej części Indo-Pacyfiku.

    W przypadku Korei Północnej nie należy oczekiwać oficjalnej zmiany stanowiska. Reżim Kim Dzong Una od lat prowadzi politykę całkowicie oderwaną od międzynarodowych apeli czy ograniczeń, więc również tym razem można zakładać, że program jądrowy i rakietowy będzie kontynuowany niezależnie od działań Seulu. Pjongjang zwykle reaguje na takie decyzje własnym tempem i według własnych kalkulacji, co tylko zwiększa nieprzewidywalność napięć na Półwyspie.

    Czytaj też: Południowokoreańska strategia globalnej ekspansji przemysłu stoczniowego

    Tym samym region Indo-Pacyfiku wchodzi w nową fazę rywalizacji, w której pojawienie się południowokoreańskich jednostek o praktycznie nieograniczonym zasięgu operacyjnym może zachwiać dotychczasową równowagą i wymusić nowe kalkulacje zarówno w Pekinie, jak i w Pjongjang

    Refleksja na koniec – technologia jako zobowiązanie

    Historia wielokrotnie pokazywała, że każdy poważny transfer technologii ma swoją cenę. W tym przypadku nie chodzi wyłącznie o pieniądze, lecz o odpowiedzialność. Korea Południowa, wchodząc do grona państw dysponujących okrętami o napędzie jądrowym, zyska nowe możliwości operacyjne. Jednocześnie stanie się jeszcze ściślej związana z amerykańską architekturą odstraszania.

    Zgoda USA nie jest więc prezentem – to inwestycja w południowokoreańską gotowość bojową, która ma odciążyć amerykańskie siły morskie w regionie Indo-Pacyfiku. To układ, w którym każda ze stron coś zyskuje, lecz także ponosi realne ryzyko.