25 października w Ostendzie odbył się chrzest statku samopodnośnego (Jack-up vessel, Heavy Maintenance and Construction) do instalacji farm wiatrowych Taillevent. Nazwa znaczy dosłownie „tnący wiatr” i pochodzi od pseudonimu Guillaume`a Tirela, czternastowiecznego pomocnika kucharza na dworze królowej Joanny z Évreux, nadanej mu z powodu niezwykłej sprawności w przemieszczaniu się po kuchni.
Z czasem osiągnął mistrzostwo i gotował co najmniej trzem królom Francji. Obecnie tę nazwę nosi też dwugwiazdkowa restauracja w Paryżu. Jednostka należąca obecnie do rodzinnej firmy Jan De Nul Group, wcześniej jako MPI Discovery pływała w barwach holenderskiej Vroon Group. 18 lipca bieżącego roku obie spółki zawarły porozumienie, w myśl którego część Vroon zajmująca się operacjami offshore`owymi została wykupiona wraz ze wspomnianym MPI Discovery przez grupę Jan De Nul.
Zobacz też: Novatek zwiększa zysk i kontynuuje inwestycje w ramach Jamał LNG.
Zbudowany w 2011 roku w Chinach Taillevent ex MPI Discovery powstał do obsługi morskich farm wiatrowych – może transportować i ustawiać w morzu podzespoły turbin wiatrowych, w tym także ich fundamenty. W tym celu wyposażono go w urządzenia dźwigowe oraz sześć podpór, na których podnosi się samodzielnie i niczym na nogach stoi na dnie – maksymalnie do głębokości 40 m. Rozwiązanie to pozwala uniknąć negatywnego wpływu falowania morza na pracę jednostki. Jej długość całkowita wynosi 140 m, zasadniczy żuraw ma udźwig 1000 ton, zaś pomocniczy 50 ton. Statek jest bardziej uniwersalny i można go zaadaptować do innych prac na szelfie, w tym w sektorze wydobywczym gazu i ropy naftowej.
To już druga jednostka tej klasy zakupiona przez Jan De Nul Group, która intensywnie inwestuje w działalność offshore. W 2015 roku pozyskała statek Vole au vent (zbudowany w 2013 roku, udźwig 1500 ton przy wysięgu 21,5 m), ale plany spółki sięgają dalej. Grupa zrealizowała kilka offshore`owych projektów wiatrowych w Belgii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Danii, Finlandii i Niemczech. Wiosną ubiegłego roku, Jan De Nul zabezpieczył swoje pierwsze morskie realizacje wiatrowe poza Europą: projekt i montaż przybrzeżnych parków wiatrowych Changhua i Formosa 1 Faza 2, będących pierwszymi w ogóle morskimi farmami wiatrowymi na Tajwanie. Natomiast w 2016 roku w Belgii, Jan De Nul zainstalował farmę Nobelwind z 50 turbinami wiatrowymi o mocy 3,3 MW każda. W 2019 roku grupa rozpocznie budowę farmy wiatrowej Northwester 2 z 23 największymi turbinami wiatrowymi na świecie, o mocy 9,5 MW każda.
Zobacz też: ORP Bielik – przetarg na naprawę unieważniony po raz trzeci.
Peter De Pooter, kierownik działu energii odnawialnej w Jan De Nul Group stwierdził: „Taillevent jest komplementarny do Vole au vent i umożliwi nam dalszy rozwój oraz poszerzenie wiedzy na temat morskich farm wiatrowych. Dysponując dwoma statkami do montażu instalacji offshore w naszej flocie, możemy lepiej obsługiwać branżę i szybciej reagować na jej potrzeby. Zrealizowaliśmy już szereg kompleksowych projektów wiatrowych w Europie i patrzymy naprzód z ufnością i entuzjazmem”.
Co ciekawe, w 2013 roku, ówczesny MPI Discovery odbył krótkotrwałą naprawę w Gdańskiej Stoczni „Remontowej” SA.
Podpis: kb
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.