Terminal Baltic Hub T3 oficjalnie otwarty

6 czerwca Morski Port Gdańsk oficjalnie zyskał nowe możliwości operacyjne. Tego dnia rozpoczął działalność terminal kontenerowy Baltic Hub T3 – największa tego typu inwestycja hydrotechniczna nad polskim wybrzeżem, a zarazem jedno z kluczowych przedsięwzięć logistyczno-infrastrukturalnych w basenie Morza Bałtyckiego. W związku z inauguracją nowego terminala odbyła się uroczystość z udziałem przedstawicieli władz państwowych, inwestorów oraz partnerów branżowych.

Baltic Hub T3 – największa inwestycja hydrotechniczna polskiego wybrzeża

Projekt Baltic Hub T3 zakładał stworzenie całkowicie nowego nabrzeża na wodzie, jako kontynuacji istniejących struktur T1 i T2. Inwestycja realizowana przez konsorcjum Budimex i DEME Dredging objęła pogłębienie akwenu portowego do 17,5 metra, budowę głębokowodnego pirsu o długości 717 metrów oraz utworzenie platformy kontenerowej o powierzchni 36 ha. Z technicznego punktu widzenia, operacja ta wymagała wydobycia i uformowania nasypów z 4,3 mln m³ piasku, zużycia 160 tys. m³ betonu oraz 17,5 tys. ton stali.

Wartość inwestycji szacowana jest na około 2 mld zł, co przekłada się na około 470 mln euro. Tym samym Baltic Hub T3 staje się jedną z najdroższych i najbardziej złożonych realizacji hydrotechnicznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Co istotne, realizacja projektu doprowadziła do fizycznego powiększenia terytorium Polski o 36 hektarów.

W trakcie budowy zastosowano szereg technologii mających na celu minimalizację wpływu na środowisko morskie. Wykorzystano specjalistyczne mieszanki betonowe o obniżonej emisji CO₂ oraz zredukowano hałas i zakłócenia hydroakustyczne dla ssaków morskich. To jeden z niewielu przypadków w regionie, w których ekologia została zintegrowana z logistyką i infrastrukturą portową na tak dużą skalę.

Uczestnicy oficjalnego otwarcia Baltic Hub T3

Uroczystość otwarcia terminala Baltic Hub T3 przyciągnęła szerokie grono przedstawicieli administracji rządowej, partnerów inwestycyjnych oraz instytucji branżowych. W wydarzeniu wzięli udział m.in. wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, wicemarszałek województwa pomorskiego Marcin Skwierawski oraz Pani Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

Obecni byli również przedstawiciele udziałowców Baltic Hub: PSA International, Polskiego Funduszu Rozwoju oraz IFM Global Infrastructure Fund. Gospodarzem wydarzenia był dyrektor generalny Baltic Hub, Jan Van Mossevelde, który podkreślił rolę T3 jako elementu integrującego Gdańsk z europejskimi i globalnymi szlakami logistycznymi, zwłaszcza z rynkami Czech i Słowacji.

Nie zabrakło także głosów strony wykonawczej. Cezary Łysenko z Budimeksu oraz Laurent Closset reprezentujący DEME Group przedstawili kulisy realizacji projektu, akcentując zarówno bezpieczeństwo budowy, jak i środowiskowy charakter inwestycji. Z ramienia PFR głos zabrał Piotr Matczuk, wskazując na strategiczne znaczenie portów dla gospodarki narodowej i otwartość Polski na inwestorów.

W wydarzeniu uczestniczyli również reprezentanci portów Gdańsk i Gdyni, partnerzy biznesowi Baltic Hub oraz liczne organizacje branżowe. Symboliczne przecięcie wstęgi odbyło się z udziałem aż pięćdziesięciu gości – przedstawicieli portu, udziałowców, administracji lokalnej i centralnej oraz operatorów i użytkowników terminala.

Zdolności przeładunkowe: 4,5 mln TEU rocznie

Dzięki uruchomieniu T3, łączna zdolność przeładunkowa Baltic Hub wzrosła o 1,5 mln TEU do poziomu 4,5 mln TEU rocznie. Na wyposażeniu nowego terminala znalazło się 7 nowoczesnych suwnic STS przystosowanych do obsługi największych kontenerowców świata. Ich wysokość sięga 140 metrów z podniesionym wysięgnikiem, a każda z nich waży blisko 2000 ton. Dodatkowo zainstalowano 20 półautomatycznych suwnic RMG zdalnie sterowanych.

– Terminal T3 to inwestycja, która otwiera nowe horyzonty dla regionu i wpisuje Gdańsk w globalny łańcuch dostaw – powiedział Cezary Łysenko z Budimeksu.

Znaczenie geostrategiczne i gospodarcze

Rozbudowa Baltic Hub to nie tylko wzrost potencjału logistycznego. W kontekście narastającej presji geopolitycznej i rosnącego znaczenia infrastruktury krytycznej na Bałtyku, projekt ten zwiększa odporność państwa na zakłócenia w dostawach oraz zapewnia stabilność wymiany handlowej.

Dzięki rozbudowie Baltic Hub o terminal T3 Polska zyskała 36 hektarów nowej powierzchni operacyjnej. To inwestycja, która nie tylko zwiększa zdolność przeładunkową do 4,5 mln TEU rocznie, ale również wzmacnia znaczenie naszych portów w systemie europejskiego i światowego handlu.

Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury

W ubiegłym roku polskie porty przeładowały rekordowe 3,3 mln TEU, z czego znaczna część przypadła właśnie na gdański terminal.

Symbol nowoczesnej Polski Morskiej

Powstanie Baltic Hub T3 to wydarzenie, które wykracza poza ramy branży logistycznej. To sygnał, że Polska nie tylko uczestniczy w grze o dominację w regionie Morza Bałtyckiego, ale zaczyna odgrywać w niej rolę gospodarczego lidera. W sytuacji, gdy coraz większa część infrastruktury energetycznej i transportowej przesuwa się w kierunku morza, inwestycje takie jak T3 stają się filarem narodowego bezpieczeństwa morskiego.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-logistyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.