Tunel w Świnoujściu jako symbol rozwoju gospodarczego Polski

Tunel w Świnoujściu, który połączy miasto z resztą kraju, zwiększy potencjał i atrakcyjność regionu. Jak zapewnia premier Mateusz Morawiecki, jest to zarówno praktyczna, jak i symboliczna inwestycja, podkreślająca jedność kraju i stwarzająca nowe możliwości dla rozwoju gospodarczeg.
Jak podaje Polska Agencja Prasowa, w czwartkowym wywiadzie, premier Mateusz Morawiecki z entuzjazmem mówił o otwarciu tunelu w Świnoujściu, podkreślając jego znaczenie dla kraju i dla Pomorza Zachodniego. Szef rządu zaznaczył, że „Świnoujście było oddzielone od reszty kraju wodą”, a nowo wybudowany tunel nawiązuje to niezbędne połączenie.
Premier podkreślił podwójny aspekt tej inwestycji. Z jednej strony jest to praktyczny krok naprzód, który zwiększy atrakcyjność nie tylko Świnoujścia, ale również całego regionu po obu stronach Świny. Z drugiej strony, jest to ważny symbol – obietnica złożona przez PiS, która została spełniona. Wskazuje to na determinację rządu w tworzeniu „jednej Polski”, łączącej się za pomocą nowoczesnej infrastruktury drogowej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/przyczyna-tragedii-batyskafu-titan/
„Przeprawa pod cieśniną Świny ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, a tym samym zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów.” – informuje MI. To jest jedna z kluczowych inwestycji drogowych w województwie zachodniopomorskim, która ma długość około 3,2 km i jest integralną częścią drogi krajowej nr 93.
W przyszłości, tunel w Świnoujściu będzie nie tylko praktycznym rozwiązaniem dla mieszkańców i turystów, ale również symbolem jedności i rozwoju gospodarczego Polski. To jest dowód na to, że Polska jest krajem, który inwestuje w swoją infrastrukturę, podkreślając swoją jedność i otwartość na przyszły rozwój. Większość kosztów inwestycji, ponad 775,7 mln zł, została pokryta ze środków unijnych, podkreślając rolę, jaką Unia Europejska odgrywa w rozwoju infrastruktury Polski.
Źródło: PAP

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










