Fincantieri / Portal Stoczniowy

Włoski koncern stoczniowy Fincantieri S.p.A. i państwowy chiński gigant tego sektora China State Shipbuilding Corporation (CSSC) zawarły porozumienie, w myśl którego będą rozwijały dotychczasową współpracę przemysłową we wszystkich segmentach cywilnego przemysłu stoczniowego.

Umowę podpisano w Pekinie m.in. w obecności włoskiego ministra gospodarki i finansów Giovanniego Tria oraz prezesów zarządów Fincantieri – Giuseppe Bono i CSSC – Lei Fanpei.

Memorandum przewiduje, że strony będą dyskutować o możliwości rozszerzenia dotychczasowej współpracy, która obejmuje zawiązanie joint venture w celu budowy pierwszych dużych statków wycieczkowych, jakie kiedykolwiek powstały w Chinach na potrzeby rynku lokalnego. Współpraca ma też dotyczyć innych powiązanych działań, w tym szeregu projektów badawczo-rozwojowych w kilku obszarach przemysłu stoczniowego, takich jak: statki dla przemysłu wydobywczego (naftowego i gazowego) promy, megajachty, jednostki specjalne, konstrukcje stalowe, projektowanie i zakupy wyposażenia kabin liniowców pasażerskich oraz elementów wykończenia wnętrz, a także ustanowienia niezawodnego łańcucha dostaw w segmencie wycieczkowców w Chinach. Strony mogą rozważyć dodatkowe możliwości współpracy i w związku z tym rozszerzyć zakres umowy na inne obszary.

Obaj potentaci utworzą grupę roboczą, złożoną z sześciu członków o adekwatnej wiedzy technicznej, po trzech z każdej ze stron. Jej zadaniem do końca bieżącego roku będzie wstępne określenie działań – zdefiniowanie potencjalnych możliwości dla każdej z dziedzin wskazanych w porozumieniu oraz analiza wielkości rynku i preferowanych kierunków sprzedaży, a także potencjalnej współpracy pomiędzy CSSC i firmami wchodzącymi w skład grupy Fincantieri, bądź tworzącymi sieć poddostawców włoskiego koncernu.

Zobacz też: Szwedzki high-tech morski podbija zbrojeniowy salon w Kielcach.

W lutym 2017 r. Fincantieri, CSSC i armator wycieczkowców Carnival Corporation & plc parafowały porozumienie w sprawie budowy dwóch jednostek z opcją na kolejną czwórkę. Mają one powstać w stoczni Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. Ltd. w Szanghaju. Ponadto koncern Fincantieri podpisał list intencyjny z CSSC i szanghajskim dystryktem Baoshan w celu rozwoju łańcucha dostawców, głównie poświęconemu sektorowi wycieczkowców, a także budownictwu okrętowemu oraz kompleksową umowę w zakresie napraw, remontów i konwersji statków z Huarun Dadong Dockyard Co. Ltd., wiodącą chińską stocznią specjalizującą się w remontach jednostek pływających, ukierunkowaną na obsługę statków wycieczkowych operujących z Chin.

Podpis: kb

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.