Stocznia Fincantieri zbuduje dwa statki wycieczkowe dla Princess Cruises

Włoski koncern stoczniowy poinformował o podpisaniu porozumienia o współpracy z Princess Cruises. To linia wycieczkowa należąca do Carnival Corporation. Fincantieri zbuduje dla niej dwa statki z napędem hybrydowym.

Koncern Fincantieri podał w komunikacie, że statki będą miały po 175 tys. ton wyporności. Będą to największe statki, jakie powstaną we Włoszech. Zbuduje stocznia w Monfalcone, należąca do Fincantieri. Dostawy jednostek zaplanowano na koniec 2023 oraz wiosnę 2025 roku.

Każdy z nowych statków zabierze na pokład 4,3 tys. gości. Jak podkreśla Fincantieri, będą to jednostki oparte na platformie nowej generacji. Ponadto będą to pierwsze statki we flocie Princess Cruises napędzane skroplonym gazem zimnym LNG, który będzie podstawowym paliwem zasilającym hybrydowe silniki nowych wycieczkowców.

Zobacz też: Port Gdańsk przeładunkowym liderem. Wyniki szybują na rekordowy poziom.

Jan Swartz, prezes Princess Cruises podkreśla, że firma z niecierpliwością oczekuje na wprowadzenie nowych statków do eksploatacji. Armator ostatnio stawia na ekologiczne rozwiązania, stąd też decyzja o wyposażeniu statków w silniki hybrydowe, wykorzystujące LNG jak paliwo podstawowe. Jan Swartz dodaje, że nowe statki będą wykorzystywać innowacyjne rozwiązania projektowe, a wyposażenie jednostek zapewni pasażerom niesamowite wakacje na morzu.

Z kolei dyrektor generalny Fincantieri Giuseppe Bono przypomina, że włoski koncern stoczniowy z linią wycieczkową Princess Cruises współpracuje od 1990 roku. Jak dodaje, statki, które Fincantieri zbuduje dla armatora, będą nie tylko największymi tego typu jednostkami zbudowanymi przez włoskie stocznie, ale także będą to jednostki na najwyższym poziomie zaawansowania technologicznego. Partnerstwo z Carnival Corporation ma szczególne znaczenie dla Fincantieri, ponieważ, jak się okazuje, jest to obecnie największy inwestor zagraniczny we Włoszech. Współpraca ta pozwala włoskiej grupie stoczniowej na zwiększenie zatrudnienia oraz pozyskanie nowego know-how.

Zobacz też: Największa stocznia świata z zamówieniem na budowę czterech gazowców LNG.

Od 1990 roku koncern Fincantieri zbudował 85 statków wycieczkowych, z czego 65 dla różnych linii wycieczkowych kontrolowanych przez Carnival Corporation. Obecnie portfel zamówień grupy Fincanieri na nowe wycieczkowce wynosi 49 statków. Liczba ta obejmuje jednostki już budowane oraz projektowane , a także te, które zostały zakontraktowane.

Podpis: am

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering