Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

11 lipca na pochylni Wulkan na terenie Stoczni Szczecińskiej położono stępkę pod budowę megajachtu pełnomorskiego. Według zapowiedzi, wodowanie jednostki zaplanowano na przełom września i października.
Stocznia Szczecińska podała na swojej stronie internetowej, że będzie to trzecia jednostka tego typu zbudowana na terenie spółki, która „coraz śmielej” wkracza na nowe rynki i szuka niszowych projektów.
– W sposób trwały Stocznia Szczecińska wchodzi na rynek producenta tych wrażliwych jednostek, bo to są jednostkowe produkty dla wybrańców, według jednostkowych projektów – powiedział prezes stoczni Andrzej Strzeboński podczas uroczystości położenia stępki. Dodał też, że Stcznia Szczecińska przygotowuje się do budowy masowców dla niemieckiego armatora. Chodzi o kontrakt, który został podpisany w maju. Na Portalu Stoczniowym już pisaliśmy o tej sprawie.
Zobacz też: Naval Group ze specjalną ofertą współpracy dla Polski przy programie Orka.
Stocznia Szczecińska w oficjalnej informacji nie podała, że nie to ona buduje megajacht, a prywatna firma. Według lokalnej prasy głównym wykonawcą jest spółka G+K SteelCon działająca w Świnoujściu i Szczecinie. Prywatny wykonawca do realizacji prac produkcyjnych korzysta z infrastruktury przemysłowej i usług Stoczni Szczecińskiej, czyli z pochylni Wulkan. Według mediów, w pracach przy budowie będą uczestniczyć także pracownicy stoczni. Na terenie stoczni powstanie częściowo wyposażony kadłub statku.
Główny wykonawca nie ujawnił, kto zamówił luksusowy megajacht. Jednostka będzie mierzyć 60 m długości i 15 m szerokości.
Podpis: am, fot.: stocznia-szczecinska.pl
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.