Indonezyjska flota zyskała budżet w wysokości około 143 mln USD na budowę 2 90-cio metrowych okrętów hydrograficznych, zdolnych do szybkiej rekonwersji do standardu okrętu ratowniczego okrętów podwodnych.

Obeżnie Indonezyjczycy użytkują zaledwie 3 okręty hydrograficzne, co w skali rozmiarów państwa 13 000 wysp jest liczbą zdecydowanie za małą. Wspomnianą trójkę stanowią: eks-brytyjski okręt typu Hecla, noszący obecnie nazwę KRI Dewa Kembar (eks-HMS Hydra) oraz dwa nowoczesne okręty typu OCEA OSV 190, czyli dostarczone w 2015 roku KRI Rigel i KRI Spica.


Jednostki te są wspierane przez dwa kutry hydrograficzne oraz 4 okręty dostosowane prowizorycznie do prac hydrograficznych (3 eks-wschodnioniemieckie trałowce typu Kondor II i holownik oceaniczny). Zbudowany w 1965 roku i odkupiony w 1986 roku KRI Dewa Kembar, wymaga obecnie wymiany z racji ogólnego zużycia mechanizmów i nieprzystawania do współczesnych realiów. Zaplanowany przez rząd budżet ma być zużyty na budowę pary jego zastępców, którzy mają być zbudowane w latach 2020-24. Potrzebne na to fundusze będą dodane do obecnego budżetu państwa co świadczy o pilności wymiany sprzętu służby hydrograficznej. Ponadto dostosowanie nowych jednostek do roli okrętu ratowniczego OOP, pozwoli na zabezpieczenie działań 5 posiadanych OOP typoszeregu 209 (oraz 3 kolejnych jednostek zamówionych). Budowa wspomnianych okrętów hydrograficznych będzie elementem 3. fazy planu uzyskania podstawowych zdolności operacyjnych  indonezyjskiej floty, znanego jako „Minimum Essential Force”. Faza ta ma mieć miejsce w latach 2020-24, a poprzednie dwie realizowano od 2010 roku.

Podpis: tw