Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Wmurowanie kamienia węgielnego pod T3 Baltic Hub

5 czerwca, na terenie budowy trzeciego nabrzeża głębokowodnego terminala kontenerowego T3 Baltic Hub w Gdańsku, odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego. To historyczne wydarzenie, które uczyni gdański terminal jednym z największych w Europie. Przedsięwzięcie realizowane przez konsorcjum firm Budimex i Deme Dredging ma wartość 470 mln euro, umacniając tym samym pozycję Polski jako kluczowego węzła transportowego na arenie międzynarodowej.

Rozbudowa terminala T3 Baltic Hub

Budimex, wraz z partnerem Deme Dredging, realizuje budowę nowoczesnego terminala kontenerowego, który stanie się jednym z największych w Europie oraz największym na Bałtyku. Inwestycja rozpoczęła się w 2022 roku, a jej wartość przekracza miliard złotych. Terminal będzie przeznaczony do przeładunku i magazynowania kontenerów, co znacząco zwiększy możliwości transportowe regionu.

Nieczęsto realizujemy projekty, które dosłownie powiększają Polskę. Te 36 ha to nasze okno na świat i szansa na rozwój gospodarki morskiej. Takie inwestycje pokazują, że powinniśmy skupić się na rozwoju portów morskich i ogólnie gospodarki morskiej.

Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury

To inwestycja wyjątkowa dla Polski i Budimeksu. Poprawi strategiczne położenie Polski i zwiększy przychody z portów, które w 2022 roku wyniosły 58 mld zł. Rozbudowa terminala umożliwi przyjmowanie największych kontenerowców oraz uruchomienie bezpośrednich połączeń z Azją, co dodatkowo zwiększy potencjał gospodarczy kraju.

Artur Popko, Prezes Budimeksu

Technologicznie zaawansowany projekt T3 Baltic Hub

Budowa terminala T3 Baltic Hub to technologicznie zaawansowany projekt. Terminal będzie półautomatyczny, z załadunkiem i rozładunkiem sterowanym zdalnie. Planowana jest instalacja 8 suwnic nabrzeżnych oraz 28 półautomatycznych suwnic RMG, które będą obsługiwały największe statki świata. Obecnie zaawansowanie prac osiągnęło 60%.

Dalsza rozbudowa i wsparcie dla regionu

Budimex planuje dalszą rozbudowę Baltic Hub i czeka na weryfikację ofert. Firma wspiera także ochronę regionu wybrzeża Bałtyku, przekazując zaawansowany analizator biochemiczny Fundacji Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, co pomoże w odbudowie populacji ssaków morskich.

Nowe rozwiązania technologiczne wprowadzone w ramach T3 zwiększą wydajność i efektywność, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo i komfort pracy. Inwestycja ta, z pełną ochroną życia morskiego i siedlisk, promuje ekologiczne rozwiązania, takie jak przyjazne dla środowiska wyposażenie nabrzeża i specjalny beton redukujący emisję CO2, minimalizując tym samym wpływ na środowisko naturalne.

Rozbudowa terminala kontenerowego T3 Baltic Hub w Gdańsku to strategiczna inwestycja, mająca na celu zwiększenie potencjału Polski jako kluczowego węzła transportowego na Bałtyku. Projekt realizowany z użyciem zaawansowanych technologii i z poszanowaniem środowiska naturalnego odpowiada na rosnące potrzeby logistyczne regionu oraz globalne trendy w handlu morskim.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-logistyka/
Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.