Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Przedłużające się zamknięcie portu Baltimore wywołuje niepokój wśród lokalnych przedsiębiorców

Zamknięcie portu w Baltimore, kluczowego punktu logistycznego na Wschodnim Wybrzeżu USA, wywołuje obawy o długotrwałe skutki dla dostaw i wzrost kosztów zarządzania łańcuchem dostaw. Najnowszy raport Beżowej Księgi (Beige Book) Rezerwy Federalnej Stanów Zjednoczonych wskazuje na potencjalne trudności, jakie niesie za sobą zawalenie się mostu Francis Scott Key.

Zamknięcie jednego z najważniejszych portów w Stanach Zjednoczonych, portu Baltimore, po zawaleniu mostu Francis Scott Key, budzi zaniepokojenie wśród lokalnych przedsiębiorców. Najnowszy raport Federalnej Rezerwy z Richmond, którego zakres obejmuje Baltimore, ujawnia obawy biznesu o przedłużające się zakłócenia w dostawach i wzrost kosztów.

Od czasu katastrofy 26 marca, gdy kluczowy most w Baltimore zawalił się do rzeki Patapsco po uderzeniu w jego podporę przez kontenerowiec Dali, trwają intensywne działania mające na celu usunięcie ton stali, które mają przywrócić pełną funkcjonalność kanału żeglugowego. Korpus Inżynierów Armii Stanów Zjednoczonych zapowiada, że ograniczony dostęp do portu może zostać przywrócony do końca kwietnia, a pełna funkcjonalność portu powinna być wznowiona do końca maja.

Czytaj więcej o próbach uwolnienia kontenerowca Dali w Baltimore

Chociaż dotychczasowe zakłócenia nie spowodowały globalnego wzrostu cen, to jednak zauważalne są opóźnienia w transporcie, które mogą mieć długoterminowe konsekwencje dla firm zależnych od sprawnego łańcucha dostaw. Fed z Chicago odnotował, że mimo spadków stawek frachtu naziemnego, opłaty za transport morski minimalnie wzrosły.

Zamknięcie portu w Baltimore, kluczowego punktu logistycznego na Wschodnim Wybrzeżu USA, wywołuje obawy o długotrwałe skutki dla dostaw i wzrost kosztów zarządzania łańcuchem dostaw. Firmy z innych rejonów Stanów Zjednoczonych, takich jak Nowy Jork czy St. Louis, również doświadczają podobnych problemów, co może wskazywać na szeroki zasięg skutków katastrofy.

Czytaj też o rekordowych stratach ubezpieczeniowych za zawalenie mostu Francis Scott Key w Baltimore

Beżowa Księga, dokument opracowywany przez Rezerwę Federalną Stanów Zjednoczonych, dostarcza analizę gospodarczą opartą na danych zebranych z różnych sektorów biznesu. Publikacja ta, aktualizowana osiem razy w roku, stanowi kluczowe źródło informacji dla decydentów polityki pieniężnej, ukazując zmiany w produkcji, cenach, zatrudnieniu i konsumpcji na terenie USA.

W kontekście problemów w porcie Baltimore, Beżowa Księga podkreśla istotę przewidywania przyszłych zakłóceń. Sytuacja ta stanowi przestrogę dla logistyków i przedsiębiorców, pokazując, że stały monitoring zmian gospodarczych oraz elastyczność w planowaniu logistycznym są niezbędne do minimalizowania negatywnych skutków niespodziewanych zdarzeń, które mogą destabilizować kluczowe punkty logistyczne w USA.

Źródło: FOX Baltimore/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-przewozy-morskie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • ORLEN zawarł kontrakt z Naftogazem na dostawy LNG z USA

    ORLEN zawarł kontrakt z Naftogazem na dostawy LNG z USA

    ORLEN podpisał z ukraińskim partnerem umowę na dostawę 300 mln m³ skroplonego gazu ziemnego (LNG) z USA w I kwartale 2026 roku. To efekt porozumienia zawartego przez spółki w trakcie szczytu współpracy transatlantyckiej (P-TEC), który odbył się na początku listopada 2025 r. w Atenach.

    Szybkie tempo prac nad kontraktem ORLEN i Naftogazu

    Między podpisaniem listu intencyjnego przez ORLEN i Naftogaz w sprawie umowy a jej faktycznym zawarciem minęło zaledwie kilkanaście dni. W tym czasie doprecyzowaliśmy wszystkie szczegóły i uzyskaliśmy niezbędne zgody korporacyjne. Nie byłoby to możliwe bez wzajemnego zaufania i dobrego zrozumienia potrzeb i celów drugiej strony. Współpraca między naszymi spółkami buduje bezpieczeństwo energetyczne regionu a jednocześnie zapewnia każdej z nich warunki do dalszego rozwoju biznesu i wzmocnienia pozycji rynkowej.

    Robert Soszyński, Wiceprezes Zarządu ORLEN ds. Operacyjnych

    Czytaj też: Amerykańskie LNG trafi do Japonii

    Kontrakt ORLEN i Naftogaz zakłada, że w pierwszym kwartale 2026 roku polska spółka dostarczy ukraińskiemu partnerowi gaz sprowadzony w ramach trzech dostaw amerykańskiego LNG. Transakcja została zawarta na warunkach rynkowych.

    Za sprowadzenie surowca będzie odpowiadał ORLEN, który dzięki własnej flocie gazowców oraz rezerwacji mocy w infrastrukturze odbiorczej LNG ma aspiracje stać się znaczącym graczem na międzynarodowym rynku skroplonego gazu ziemnego. ORLEN, bazując na zdywersyfikowanym i elastycznym portfelu pozyskania gazu, konsekwentnie zwiększa swoją obecność w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz wzmacnia swoją rolę w obszarze bezpieczeństwa energetycznego.

    Czytaj więcej: ORLEN rozwija dostawy LNG we współpracy z KN Energies

    Zakres kontraktu i współpraca dostawy LNG

    Dzięki współpracy z ORLENEM, tylko w tym roku, Ukraina otrzyma 600 milionów metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego ze Stanów Zjednoczonych. Przewidujemy, że w 2026 roku import LNG z USA osiągnie łącznie poziom 1 miliarda metrów sześciennych. Rozszerzamy możliwości importowe oraz kierunki dostaw, aby zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne Ukrainy. Dziękuję za zaufanie, jakim obdarzyli nas polscy partnerzy.

    Sergii Koretskyi, Prezes Naftogazu Ukrainy

    W ramach rozpoczętej w 2025 roku stałej współpracy handlowej z Naftogazem, ORLEN sprzedał na rynek ukraiński już 600 mln m sześc. gazu ziemnego. Zawarty właśnie kontrakt gazowy zacieśnia relacje obu spółek i może stanowić punkt wyjścia do kolejnych umów dotyczących dostaw LNG z USA.

    Źródło: Grupa ORLEN