Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

18 grudnia zostało podpisane Memorandum of Understanding (MoU) pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury Ukrainy a Ministerstwem Obrony Danii dotyczące współpracy w zakresie rozwoju i wzmocnienia potencjału morskiego Ukrainy, w tym budowę i dostawę jednostek patrolowych MPV80.
Podpisanie umowy odbyło się podczas oficjalnej wizyty Minister Obrony Danii pani Trine Bramsen na Ukrainie. Ze strony ukraińskiej swój podpis złożył Jurij Waszkow wiceminister Infrastruktury Ukrainy.
Jednym z głównych zapisów umowy jest projekt budowy wielozadaniowych jednostek pływających. Produkcja będzie w pełni zlokalizowana na Ukrainie, a ponad 50% zamówień będzie realizowanych przez ukraińskie firmy. Przyszłe ukraińsko-duńskie jednostki będą budowane w zakładzie na Ukrainie, z wykorzystaniem najlepszych praktyk w projektowaniu duńskich partnerów, a także nowoczesnego sprzętu. Projekt będzie realizowany przy wsparciu rządu Danii oraz Duńskiej Agencji Kredytów Eksportowych (EKF). Okręty zostaną zaprojektowane przez duńskie firmy zgodnie z wymaganiami klienta.
Według doniesień prasowych przedmiotem współpracy ma być wielozadaniowa jednostka patrolowa MPV80. Budowa pierwszego MPV80 planowana jest do 2024 roku. Będzie on w stanie wykonywać dziesiątki funkcji (według Ukraińców aż 128), w tym prowadzić akcje poszukiwawcze i ratownicze. Jednostka będzie wyposażona w zaawansowane technologicznie typy sprzętu specjalistycznego duńskich producentów. Ich budowa ma być elementem programu odbudowy potencjału budowy okrętów w ukraińskich stoczniach.
MPV80 ma mieć długość 84 m., szerokość 17,6 m., zanurzenie 4,5 m., wyporność 3600 ton, zasięg 13 000 mil morskich, załogę 35 osób, 30 miejsc dodatkowych, prędkość 17 węzłów i zdolność do pływania w pokrywie lodowej o grubości 0,8 -1m. z prędkością 3 węzłów.
Autor: TW


W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.
W artykule
Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.
Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.
Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.
To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.
Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.
Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.
Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.
Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.
Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.
Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.
Źródło: COM-DKM