W Szczecinie ponownie produkowane są statki. Stocznia z impetem wkracza na rynek międzynarodowy, w ślad za realizowanymi już kontraktami przygotowywane są kolejne. To w stoczni bije dziś przemysłowe serce Szczecina i Pomorza Zachodniego.
Kilka dni temu na pochylni stoczniowej zwodowano już trzeci już megajacht. W sierpniu 2018 roku ruszyła produkcja cruiserów budowanych w kooperacji z zachodnioeuropejskim kontrahentem. W najbliższych miesiącach rozpoczyna się produkcja serii coasterów, finalizowane są negocjacje dotyczące budowy zbiornikowców. Czas pracy stoczni i jej moce produkcyjne stają się coraz bardziej cenne, a definiowanie portfela obsługiwanych kontraktów wymaga podejmowania racjonalnych wyborów.
Odbudujemy polskie wybrzeże. Rozmowa z ministrem Markiem Gróbarczykiem.
Stocznia Szczecińska to stocznia kompaktowa dysponująca pełnym potokowo–gniazdowym łańcuchem technologicznym z wyspecjalizowanymi ośrodkami do produkcji statków. Posiada zdolność realizacji kompletnego statku – od przygotowania projektu po wodowanie i wyposażenie pod banderę. Stocznia zorganizowała hub stoczniowy – środowisko, w którym wokół niej jako lidera skupiają się podmioty gospodarki morskiej. Samodzielnie kontraktuje współpracując z 60 podmiotami branżowymi. Dzięki takiej partnerskiej i wydajnej ekonomicznie formule działania stocznia wie, jakimi zasobami dysponuje i może planować wspólne działania.
Przyjęty model biznesowy i racjonalne działania rozwojowe przynoszą realne efekty. Realizowany jest własny, autorski program finansowania działań spółki, w ramach którego stocznia działa tylko i wyłącznie w oparciu o własne środki. Może się ona pochwalić stabilną sytuacją finansową, wypracowywanym od 2,5 roku zyskiem, który systematycznie angażowany jest w rozwój infrastruktury i inwestycje. Wobec realizowanej polityki ekonomicznej stocznia jest wiarygodnym partnerem dla kontrahentów w kraju i zagranicą. Jest też jedynym tego typu zakładem w Europie, który nie posiada żadnych obciążeń na majątku spółki, kredytów, itp. Spółka jest właścicielem gruntów i infrastruktury technologicznej.
Stocznia Gdańsk: legenda polskiego przemysłu wraca do gry.
Kluczowe znaczenie ma przemyślana koncepcja i konsekwencja w realizacji inwestycji. Od wznowienia aktywności stoczni w obecnej formule w 2016 r. do chwili obecnej wartość uruchomionych inwestycji infrastrukturalnych wyniosła 30 mln zł. Horyzonty przyszłości wyznacza projekt statku autonomicznego zgłoszony w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W ślad za tym idą nowe przedsięwzięcia. Każdy statek to nowa jakość. Stocznia inicjuje nowatorskie rozwiązania i nową jakość dla budowanych przez nią statków, bo one będą pływać po morzach dopiero jutro, za rok, za dwa lata.
Do takich liderów należy przyszłość polskiego sektora okrętowego i całego przemysłu. Dzięki stoczni Szczecin jest tak ważnym miejscem na gospodarczej mapie kraju.
Podpis: tg
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.
Copyright © by Gremi Media S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część jak i całość utworów nie może być powielana i rozpowszechniania w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem – bez pisemnej zgody Gremi Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media S.A. lub autorów jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Materiał pochodzi z dodatku do dziennika Rzeczpospolita z 22 października 2018 roku, przygotowanego przez redakcję Portalu Stoczniowego pod patronatem Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.