Trałowiec ORP Resko, który w Marynarce Wojennej RP służby od 1988 roku, trafił do doku, gdzie przejdzie naprawę główną sonaru MG-89DSP. Zrealizuje ją konsorcjum zawiązane przez Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej (lider konsorcjum) oraz spółkę Net Marine – Marine Power Service (partner konsorcjum).
[powiazane1]
Sam sonar MG-89 to sprzęt produkcji jeszcze radzieckiej. Urządzenia tego typu było montowane na trałowcach projektu 207 do 1991 roku, a po 2002 roku ruszyła ich modernizacja przez inżynierów z Politechniki Gdańskiej. Zmodernizowany sonar MG-89DSP został opracowany przez naukowców Zespołu Hydroakustyki CMTM PG Pierwszy zmodernizowany egzemplarz został przekazany do użytkowania na trałowcu ORP Necko w roku 2002. . W wyniku modernizacji, pierwotnie w pełni analogowy sonar, został przebudowany na nowoczesny sonar z cyfrowym przetwarzaniem sygnałów (Digital Signal Processing DSP), , który jest przeznaczony do poszukiwania, wykrywania i lokalizacji min dennych i kotwicznych, zwłaszcza w płytkich akwenach. Rozwiązanie opracowane przez naukowców z Politechniki Gdańskiej pozwoliło na poprawę rozdzielczości oraz warunków detekcji sonaru, a ponadto znacznie uprościło procedurę jego obsługi. Zmodernizowane sonary zapewniają ergonomiczne panoramiczne zobrazowanie na kolorowym monitorze podstawowym, oraz umożliwiają na monitorze pomocniczym określanie aktualnych warunków detekcji i zgrubną klasyfikację wykrytych obiektów.
Naprawa sonaru na okręcie ORP Resko zostanie zrealizowana na podstawie kontraktu z maja ubiegłego roku. Umowa ta dotyczy naprawy sonarów na okrętach ORP Sarbsko oraz ORP Resko. Pierwszy etap kontraktu został zakończony pod koniec lutego, a o samych pracach specjalistów z Politechniki Gdańskiej związanych z naprawą sonaru trałowca ORP Sarbsko pisaliśmy na Portalu Stoczniowym w ubiegłym roku.
Jak dowiedzieliśmy się w CMTM PG tym razem naprawa sonaru ORP Sarbsko wymagała przedsięwzięcia nadzwyczajnych kroków: pracownicy spółki Net Marine – Marine Power Service pod nadzorem specjalistów z Politechniki Gdańskiej musieli całkowicie zdemontować zespół antenowy sonaru podkilowego, a następnie z powrotem postawili okręt na wodzie. W przeszłości naprawy sonaru były realizowane wraz ze stoczniami lub na ich zlecenie podczas remontu całego okrętu w doku. Tym razem jednak stan sonaru był taki, że zmusił Konsorcjum do podjęcia powyższych działań.
[powiazane2]
– Czynność ta nie była wykonywana przez nikogo w Polsce od czasu montażu sonarów MG-79DSP i MG-89DSP na okrętach projektu 207 – zaznacza prof. Jacek Marszal z CMTM PG. – Po zakończonej naprawie okręt ponownie wydokowano, żeby zamontować wszystkie podzespołu naprawionego sonaru. Pierwszy etap kontraktu zakończył się pozytywnym wynikiem prób HAT i SAT w lutym br. – dodaje.
W pracach związanych z naprawą sonaru ORP Resko – oprócz specjalistów z Centrum Morskich Technologii Militarnych PG oraz spółki Net Marine – Marine Power Service – udział wezmą także pracownicy spółek Hydromega oraz Eltrko-Nauta. CMTM PG odpowiada przy tym za naprawę systemów elektronicznych i elektrotechnicznych sonaru.
Trałowiec ORP Resko, tak jak ORP Sarbsko, wchodzi w skład 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców należącego do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. To okręt projektu 207 zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej, który do służby w polskiej flocie wszedł w marcu 1988 roku. W sumie polska Marynarka Wojenna posiada 17 okrętów tego typu.
Podpis: tz. Fot.: Paweł Zariczny, CMTM PG.