Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Nowe promy Varsovia i Margarita Salas na europejskich trasach

Branża promowa w Hiszpanii i Polsce w ostatnich dniach wzbogaciła się o kolejne nowe jednostki: Varsovia i Margarita Salas. Te nowoczesne promy nie tylko zwiększają komfort podróżowania, ale także wprowadzają innowacje technologiczne i ekologiczne, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju transportu morskiego.

Prom Varsovia w rękach Polferries

27 lipca, około godziny 13:30, najnowszy prom m/f Varsovia zadebiutował we flocie Polferries, rozpoczynając swój pierwszy rejs z portu w Świnoujściu do szwedzkiego Ystad. Ten nowoczesny statek został przekazany polskiemu armatorowi 11 lipca przez włoską stocznię Cantiere Navale Visentini, znajdującą się pod Wenecją. Varsovia jest największą jednostką typu ro-pax, jaką kiedykolwiek zbudowano w tej stoczni.

Prom Varsovia oferuje 920 miejsc w 230 kabinach pasażerskich. Dodatkowo zaprojektowano 107 wygodnych foteli typu pullman seats dla pasażerów podróżujących bez wykupionej kabiny. W przestrzeni ładunkowej pomieści się 160 ciężarówek i ponad 200 samochodów osobowych.

Jego przestronna linia ładunkowa o długości 2940 metrów pozwala na transport 200 pojazdów osobowych oraz 150 ciężarówek, co czyni go jedną z najnowocześniejszych jednostek we flocie Polferries. Prom oferuje także przestrzeń ładunkową zdolną pomieścić 160 ciężarówek oraz ponad 200 samochodów osobowych. Varsovia, jako pierwszy od dwóch dekad całkowicie nowy prom we flocie Polferries, rozpoczął regularne kursy na trasie Świnoujście-Ystad już 27 lipca, co stanowi znaczące wzmocnienie połączeń między Polską a Szwecją, wprowadzając nową jakość w podróżach morskich w tym regionie.

Hiszpanie z nowym katamaranem Margarita Salas

Hiszpański armator Balearia wprowadził do swojej floty nowoczesny katamaran Margarita Salas, zbudowany za 126 mln euro w stoczni Armon Shipyard. Jednostka obsługuje połączenia między Barceloną, Majorką a Minorką. Nowy prom, wzorowany na promie Eleanor Roosevelt z 2021 roku, posiada dodatkowy pokład pasażerski oraz silniki dual-fuel o 10% większej mocy, co pozwala mu osiągnąć prędkość 35 węzłów​.

Warto wspomnieć, że wariant napędu Diesla Wärtsilä 31DF, który zainstalowany został na promie Margarita Salas, trafił do Księgi Rekordów Guinnessa jako najbardziej wydajny napęd Diesla na świecie.

Margarita Salas ma długość 123 metrów i szerokość 28 metrów, a na pokładzie może pomieścić 1200 pasażerów oraz 425 pojazdów​. Prom ten jest symbolem ciągłego rozwoju technologicznego i ekologicznego w branży morskiej. Jest zasilany skroplonym gazem ziemnym (LNG), co czyni go bardziej ekologicznym. Jednostka jest częścią inicjatywy zrównoważonego rozwoju, współfinansowanej przez fundusze unijne Next Generation w ramach mechanizmu odbudowy i odporności​.

Wnętrza promu zaprojektowano z myślą o komforcie pasażerów. Posiada on przestronne salony wypoczynkowe, restaurację, strefę dla dzieci oraz taras widokowy. Margarita Salas oferuje również cyfrową platformę rozrywki, bezpłatny dostęp do internetu oraz klimatyzowaną strefę dla zwierząt z monitoringiem wideo​. Wszystko to sprawia, że podróż tym promem jest nie tylko szybka, ale także komfortowa i przyjazna środowisku.

Nowe promy Varsovia i Margarita Salas wzmacniają flotę armatorów Polferries i Balearia, wprowadzając nowoczesne technologie oraz rozwiązania ekologiczne. Varsovia zwiększa komfort i efektywność połączeń między Polską a Szwecją, natomiast Margarita Salas wyznacza nowe standardy w zrównoważonym transporcie na trasach hiszpańskich, zapewniając szybką i komfortową podróż.

Autor: JB

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-logistyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Program Orka: Koreański pakiet a realna niezależność technologiczna Polski

    Program Orka: Koreański pakiet a realna niezależność technologiczna Polski

    Ważnym elementem programu pozyskania okrętów podwodnych pozostaje jasne określenie zasad kontroli nad wrażliwymi komponentami – zarówno tymi, które mają być w pełni zlokalizowane w kraju, jak i tych objętych ograniczeniami eksportowymi. 

    MRO w Polsce jako warunek suwerenności programu Orka

    To umożliwi zbudowanie bezpiecznego i autonomicznego systemu utrzymania nowych jednostek. Hanwha Ocean złożyła ofertę pozwalającą osiągnąć ten cel: utrzymywanie MRO na polskiej ziemi, brak zależności od zewnętrznych podmiotów i terminy remontów zgodnie z potrzebą MW, a przede wszystkim – suwerenną kontrolę nad gotowością bojową jednostek podwodnych.

    Czytaj więcej: Propozycja Hanwha Ocean w ramach programu Orka

    Wybór koreańskiego pakietu to inwestycja w polską niezależność technologiczną i przemysłową. Zapisy kontraktowe w programie ORKA muszą zabezpieczyć Polsce   kontrolę i stały dostęp do technologii. Dla osiągnięcia rzeczywistej niezależności najważniejsze jest, by baza do obsługi i serwisu (MRO) była zlokalizowana w Polsce i pod kontrolą Sił Zbrojnych RP.

    Pełna lokalizacja zdolności MRO w Polsce oraz utrzymanie bazy serwisowej pod bezpośrednim nadzorem Sił Zbrojnych to kluczowe warunki, które muszą znaleźć odzwierciedlenie w kontrakcie – bez nich suwerenność eksploatacyjna nowych okrętów byłaby jedynie pozorna.

    Seong-Woo Park, wiceprezes Hanwha Ocean odpowiedzialny za program Orka

    Zmniejszone ryzyko operacyjne

    Kluczowym elementem koreańskiej propozycji w programie Orka jest transfer technologii. Oferta Hanwha Ocean obejmuje przekazanie wiedzy niezbędnej do eksploatacji, napraw, remontów i rozwoju krajowych zdolności projektowych i przemysłowych. Dzięki temu Polska zyskuje realną szansę budowy własnych kompetencji w zakresie konstrukcji i utrzymania okrętów podwodnych, co jest bezpośrednim krokiem w stronę niezależności technologicznej. 

    Konieczne są twarde gwarancje transferu know-how, obejmujące licencje, dokumentację źródłową, szkolenia i precyzyjnie określone harmonogramy wsparcia, aby zapewnić realne przejęcie kompetencji przez polskie podmioty.

    Seong-Woo Park

    Koreańska propozycja to pakiet kompleksowy: nowoczesne jednostki (KSS-III Batch 2) plus pełne wsparcie serwisowe, logistyczne i szkoleniowe oraz propozycje finansowania wspieranego przez rząd Korei. To podejście obniża całkowity koszt posiadania (TCO) i ryzyko operacyjne dla Polski i w praktyce gwarantuje ciągłość eksploatacji i natychmiastowe wsparcie serwisowe. Koreańskie zakłady mają doświadczenie w seryjnej produkcji okrętów i w szybkim wdrażaniu programów – to przewaga przy realizacji kalendarzy wymaganych przez MON. Dodatkowo możliwość przekazania do użycia starszej, ale wciąż sprawnej jednostki z koreańskiej floty jako rozwiązania przejściowego pozwala skrócić czas, w którym Polska uzyska realne zdolności bojowe, dzięki czemu minimalizujemy lukę zdolnościową w okresie przejściowym. 

    Czytaj też: Jang Yeong-sil otwiera nowy etap w koreańskim programie okrętów podwodnych

    Oferta Korei zawiera mechanizmy współpracy z polskimi firmami i uczelniami – w tym z Politechniką Gdańską, co sprzyja tworzeniu lokalnego łańcucha wartości: dostaw podzespołów, usług inżynierskich, programów badawczo-rozwojowych oraz kształcenia kadr. Wsparcie finansowe w postaci 100 mln dolarów i jeszcze więcej dodatkowo ułatwi wdrożenie – to nie tylko korzyść militarna, ale też gospodarcza: rozwój stoczni, dostawców technologii, integratorów systemów i ośrodków badawczych. W praktyce transfer technologii może stać się impulsem do długofalowej modernizacji polskiego przemysłu morskiego oraz jego powrotu do czasów świetności. 

    Hanwha deklaruje, że transfer technologii obejmuje ustanowienie pełnych zdolności MRO w kraju partnera, w tym szkolenia stoczni i personelu technicznego. Utrzymywanie MRO na polskiej ziemi oznacza: brak zależności od zewnętrznych terminów remontów i doraźnych napraw, suwerenną kontrolę nad gotowością bojową oraz ochronę wrażliwych technologii i procedur obsługowych. To punkt decydujący przy ocenie oferty — i jeden z głównych argumentów przemawiających za wyborem pakietu koreańskiego. 

    Źródło: Hanwha Ocean