Budowa nowych patrolowców ma być elementem planu utrzymania zatrudnienia w australijskim przemyśle stoczniowym oraz na całościowo traktowanym rynku pracy. Utrzymaniu 700 miejsc w stoczni Austal’a będzie bowiem towarzyszyło utrzymanie kolejnych setek u poddostawców oraz kolejnych we wszelkich innych gałęziach gospodarki (wszak zarobione pieniądze stoczniowcy i pracownicy poddostawców wydadzą w lokalnych sklepach, nabędą usługi, dadzą zatrudnienie innym branżom).
Nowe patrolowce będą zmodyfikowanym typem Cape, który w liczbie 8 jednostek jest w służbie Australian Border Force. Ponadto dwa okręty typu Cape zostały zakupione przez National Australian Bank i wyczarterowane w 2017 roku Royal Australian Navy. Flota australijska w przeszłości wykorzystywała dwa patrolowce użyczone przez obecną ABF, w czasie problemów z dostępnością posiadanych patrolowców typu Armidale (14 takich okrętów będących pierwowzorem dla Cape’ów zostało dostarczone RAN przez Austal’a w latach 2011-15, jeden z nich spłonął). Dzierżawa dwóch nowych Cape’ów od ANB miała potrwać 3 lata i pozwolić na ocenę ich przydatności dla floty. Ocena ta musiała wypaść pozytywnie czego dowodem jest obecny kontrakt. Warto dodać, że dwa również zmodyfikowane okręty zakupiły Trynidad i Tobago.
Patrolowce typu Cape mają: wyporność 713 ton, długość 57,8 m., szerokość 10,3 m., zanurzenie 3 m., napęd w postaci dwóch silników Caterpillar 3516C o mocy po 2525 kW, prędkość 25 węzłów, zasięg 4000 mil morskich przy 12 węzłach, autonomiczność 28 dób, załogę 22 osoby, uzbrojenie 2 wkm kalibru 12,7 mm, dwie łodzie RHIB Gemini o długości 7 m..
Nowe okręty mają zastąpić w służbie najstarsze patrolowce typu Armidale.
Podpis: TW