Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Boom na zamówienia ekologicznych promów w Europie

Europa przyspiesza przejście na zrównoważony transport morski, skupiając się na promach napędzanych wodorem i metanolem. Inwestycje Norwegii i Włoch w innowacyjne rozwiązania, takie jak żagle eSAIL, mają na celu obniżenie emisji CO2 i zwiększenie efektywności energetycznej floty promowej, otwierając drogę do bardziej ekologicznej przyszłości w branży.

Norwegia postawiła na wodór i automatyzację

W kierunku ekologicznego przyszłego rozwoju, Norwegia zainwestowała w innowacyjne technologie w transporcie morskim, skupiając się na wykorzystaniu wodoru i automatyzacji. Stocznia Myklebust Verft zdobyła kontrakt na produkcję dwóch promów wodorowych dla Torghatten Nord, które zostaną użyte na trasie Bodø-Lofoty. Te 120-metrowe jednostki, zaprojektowane przez Norwegian Ship Design Company, będą mogły przewieźć 120 samochodów i 599 pasażerów, zasilane wyłącznie zielonym wodorem z produkcji zakładu GreenH w Langstranda w Bodø.

Zaplanowane na uruchomienie 1 października 2025 roku, promy te stanowić będą część umowy z Norweskim Zarządem Dróg Publicznych o wartości 4,98 miliarda koron (ok. 496 milionów euro) na okres 15 lat. Wspomaganie oferty letniej zapewnią dwa istniejące promy, VÆRØY i LANDEGODE, które przejdą modyfikację z LNG na biopaliwa. Oprócz tego, Fjord1 wprowadzi cztery bezzałogowe promy na trasę Lavik-Oppedal od września 2026, otwierając nowy rozdział w bezemisyjnym i zautomatyzowanym transporcie morskim.

Czytaj więcej o branży Promowej i jej rozwoju i perspektywach

Włochy nie pozostają w tyle

Na fali rosnącego zainteresowania trasą Brindisi-Igoumenitsa, Grimaldi Lines wprowadza do swojej floty statek Europalink, aby obsłużyć to popularne połączenie. Nowa jednostka, o wyraźnie większej pojemności niż jej poprzednik Igoumenitsa, obiecuje znaczące zwiększenie komfortu podróży między Włochami a Grecją. Wprowadzając statek Europalink, zdolny do przewożenia o 20% więcej pasażerów i o 50% więcej ciężarówek, Grimaldi Lines rozszerza swoją ofertę, dodając dwa rejsy dziennie na tej trasie.

Europalink, wyróżniający się jako największy prom ro-pax pod względem pojemności cargo na Morzu Adriatyckim, został zbudowany w 2007 roku dla Finnlines i należy do renomowanej serii Star-class. Ten imponujący, 218-metrowy ro-pax dysponuje linią ładunkową o długości 4200 metrów, oferując ponad 200 kabin, które mogą pomieścić 575 pasażerów. Inwestycja ta świadczy o zaangażowaniu Grimaldi Lines w podnoszenie standardów podróży morskiej, łącząc zalety efektywności transportowej z wygodą i stylem podróżowania na jednej z najbardziej pożądanych tras w regionie.

Metanol jako paliwo przyszłości?

Projekt zielonego korytarza żeglugowego między Irlandią Północną a północno-zachodnią Anglią staje się przełomowym krokiem w kierunku dekarbonizacji sektora morskiego, z dużym potencjałem dla zielonego metanolu jako skalowalnego, ekologicznego paliwa. Dzięki finansowaniu z brytyjskiego Departamentu Transportu i realizacji przez Innovate UK, projekt ten, prowadzony przez konsorcjum składającym się z firm: B9 Energy Storage i Centrum Innowacji Przemysłowych Net Zero Uniwersytetu Teesside, bada możliwości wykorzystania zielonego metanolu, produkowanego lokalnie w porcie Larne. Metanol ten, otrzymywany z zielonego wodoru i CO2, ma służyć jako paliwo dla promów towarowych, co pozwoli na „prawdziwie zerową” emisję i obiegową gospodarkę CO2, zamykając cykl produkcji i wykorzystania węgla w sposób zrównoważony.

Technologia ta, zgłoszona do opatentowania, oferuje innowacyjne rozwiązanie dla przemysłu morskiego, pozwalając na uniezależnienie się od biologicznego CO2 oraz CO2 wychwytywanego z powietrza, co zapewnia realizację celów klimatycznych bez potrzeby kompensacji emisji. Projekt zakłada, że elastyczna instalacja produkcyjna zielonego metanolu będzie wykorzystywać energię odnawialną, głównie wiatrową, do napędzania procesu elektrolizy, co dodatkowo podkreśla jego ekologiczny charakter. Próby przedwdrożeniowe i symulacje modelowania techniczno-ekonomicznego mają na celu dokładne zbadanie wydajności tej technologii oraz jej wpływu na sektor morski, z nadzieją na znaczące przyspieszenie dekarbonizacji globalnych łańcuchów dostaw.

Żagle ssące eSAIL Innowacją na promie Ville de Bordeaux

W drodze ku bardziej zielonej przyszłości, hiszpański start-up bound4blue wprowadza na pokład statku Ville de Bordeaux innowacyjne żagle ssące eSAIL. To przełomowe rozwiązanie, zamontowane na francuskim promie ro-ro należącym do armatora Louis Dreyfus Armateurs, ma szansę znacząco zmniejszyć emisję CO2 w sektorze transportu morskiego. Żagle te, wytwarzające do siedmiokrotnie większą siłę nośną niż tradycyjne żagle, zostały zaprojektowane do maksymalizowania oszczędności paliwa i minimalizacji wpływu na środowisko. Dzięki prefabrykacji konstrukcji fundamentów przez Energomontaż Północ w Gdyni i montażu w stoczni Vigo, projekt ten nie tylko podkreśla innowacyjność, ale również podnosi standardy efektywności w branży.

Instalacja żagli eSAIL na Ville de Bordeaux, statku wynajmowanym przez Airbus do transportu komponentów do fabryki w USA, jest krokiem w stronę realizacji ambitnych celów ekologicznych Airbusa. Mierząc się z wyzwaniem redukcji emisji CO2 o połowę do roku 2030, firma znajduje w technologii eSAIL kluczowe narzędzie do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju. Żagle eSAIL, zapewniające proste, bezpieczne i niezawodne działanie, stanowią także istotny element strategii Louis Dreyfus Armateurs w dążeniu do neutralności węglowej do 2050 roku. Projekt ten, symbolizujący innowację i zaangażowanie w ochronę środowiska, zwiastuje nową erę w sektorze transportu morskiego, gdzie efektywność łączy się z ekologiczną odpowiedzialnością.

Czytaj również o rewolucji elektrycznych jednostkach portowych w Sigapurze

Spór o tunel pod Bełtem Fehmarn

Rozwijając koncepcję tunelu kolejowo-drogowego pod Bełtem Fehmarn, warto zaznaczyć, że finansowanie przez duńskiego operatora Femern A/S budzi kontrowersje dotyczące uczciwej konkurencji. Przeciwnicy projektu, w tym armatorzy Scandlines i Molslinjen, wyrażają obawy związane z wpływem tunelu na istniejące połączenia promowe.

Dania podjęła się finansowania, budowy i obsługi tunelu łączącego Rødby z Puttgarden, demonstrując swoje zobowiązanie do tego strategicznego projektu. Choć planowano rozpoczęcie prac budowlanych w 2015 roku, ostatecznie wystartowały one z kilkuletnim opóźnieniem dopiero w 2021 roku. Projekt ten jest kluczowy dla modernizacji regionalnego transportu, obiecując znaczące ulepszenia w komunikacji między Danią a Niemcami.

Autor: Mariusz Dasiewicz/PromySKAT

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Pierwsze polskie gondole na morskiej farmie wiatrowej Baltic Power

    Pierwsze polskie gondole na morskiej farmie wiatrowej Baltic Power

    Na budowanej na Bałtyku farmie wiatrowej Baltic Power zamontowano kolejne turbiny o mocy 15 MW, w tym pierwsze trzy z gondolami wyprodukowanymi w szczecińskiej fabryce Vestas. To przełomowy moment, bo po raz pierwszy elementy tej skali – kluczowe dla turbin offshore – budowane w naszym kraju.

    Zaawansowany etap instalacji i rosnący udział polskiego przemysłu

    Baltic Power to wspólna inwestycja ORLENU i Northland Power, jednocześnie najbardziej zaawansowany projekt morskiej energetyki wiatrowej w polskiej strefie Bałtyku. Pierwsze megawatogodziny mają trafić do sieci w 2026 roku. Według inwestora farma będzie w stanie pokryć około 3 proc. krajowego zapotrzebowania na energię.

    Jesteśmy zdeterminowani, by już w przyszłym roku z naszej pierwszej morskiej farmy wiatrowej Baltic Power popłynęła energia elektryczna, która pokryje nawet 3 proc. krajowego zapotrzebowania. Trwa kluczowy etap inwestycji, w którym zaawansowane prace odbywają się na morzu. Instalujemy pierwsze turbiny wiatrowe, do których część gondoli wyprodukowano w polskiej fabryce, w Szczecinie. Konsekwentnie dążymy do tego, by maksymalnie wykorzystać potencjał lokalnych dostawców. Morskie farmy wiatrowe stają się nie tylko impulsem dla rozwoju Pomorza, ale też budowy nowego, perspektywicznego sektora polskiego przemysłu.

    Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN

    Turbiny osiągają ponad 250 m wysokości wraz z fundamentami, a średnica koła zakreślanego przez łopaty przekracza powierzchnię sześciu boisk piłkarskich. Część konstrukcji – jak górne segmenty wież – wykonano ze stali z recyklingu, co pozwoliło obniżyć ślad węglowy nawet o 10 proc.

    🔗 Czytaj więcej: Prace na morskiej farmie wiatrowej Baltic Power nabierają tempa

    Polskie gondole i rosnący wkład krajowego przemysłu

    Do projektu szeroko włącza się polski przemysł. Oprócz gondol z Vestas, w kraju powstają elementy morskich stacji elektroenergetycznych, kable lądowe oraz konstrukcje przejściowe. Polskie firmy odpowiadają także za bazę serwisową w Łebie i stację elektroenergetyczną w gminie Choczewo.

    Pierwsze polskie gondole na morskiej farmie wiatrowej Baltic Power / Portal Stoczniowy
    Fot. Baltic Power

    Baltic Power ma produkować do 4 TWh energii rocznie. Farma zajmuje 130 km² i znajduje się 23 km od brzegu, na wysokości Łeby i Choczewa. Według zapowiedzi inwestorów ma stać się wzorcowym projektem dla kolejnych inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku.

    Źródło: Baltic Power