W trakcie uroczystości do służby przyjęto dwa patrolowce pełnomorskie typu Damen FCS 5009, okręt desantowy zmodyfikowanego chińskiego typu 074 Yuhai oraz kuter patrolowy zmodyfikowanego typu Predator (NHS615) również chińskiej budowy.
![](https://portalstoczniowy.pl/wp-content/uploads/2021/11/Damen.gif)
Patrolowce produkcji Damena’a pochodzą ze stoczni w RPA w Kapsztadzie i otrzymały nazwy Capt Elmi Robleh i Adj Ali M Houmed. Okręty mają oryginalny układ kadłuba bow-axe, preferowany przez Damen’a dla tej klasy jednostek, o długości 53,2 m., szerokości 10,5 m i zanurzeniu 3,5 m., a wyporność pełna 454 tony. Kadłuby jednostek są wykonane ze stali a nadbudówki ze stopów aluminium. Każdy z OPV przenosi dwie szybkie łodzie pościgowe typu Damen 1102 FRP, które mogą być wodowane i podnoszone za pomocą żurawików, oraz jest uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko broni Rheinmetall Searanger na pokładzie dziobowym, dostosowane do montażu 20 mm armaty. Załoga okrętu liczy 16 osób, autonomiczność 21 dni, prędkość maksymalna 27 węzłów a zasięg przy niej to 3100 mil morskich.
Dostarczone wraz z OPV 4 interceptory (łodzie przechwytujące) Damen 1102 FRP mają po 11 m., długości, 2,5 m., szerokości i zanurzenie 0,7-0,9 m.. Ich prędkość maksymalna wynosi 55 węzłów a zasięg 200 mil morskich. Załoga liczy 2-8 osób. Łodzie są napędzane 2 silnikami Volvo D6-370 o mocy łącznej 544 kW.
![](https://portalstoczniowy.pl/wp-content/uploads/2021/11/Damen-2.gif)
Okręty pochodzenia chińskiego: 66-metrowy okręt desantowy i 27 metrowy kuter patrolowy zostały dostarczone odbiorcy już w kwietniu br. Okręt desantowy posiada zdalnie kierowane stanowisko artyleryjskie z armatą 30 mm typu Norinco H/PJ17 oraz dwa ciężkie karabiny maszynowe, dźwig, oraz łódź RHIB wodowaną za pomocą żurawików na prawej burcie. Kuter patrolowy rozwija prędkość 32 węzły i posiada 14 osobową załogę.
Autor: TW
![https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/](https://portalstoczniowy.pl/wp-content/uploads/2020/10/marynarka_i_bezpieczenstwo.png)