Nowe promy Varsovia i Margarita Salas na europejskich trasach

Branża promowa w Hiszpanii i Polsce w ostatnich dniach wzbogaciła się o kolejne nowe jednostki: Varsovia i Margarita Salas. Te nowoczesne promy nie tylko zwiększają komfort podróżowania, ale także wprowadzają innowacje technologiczne i ekologiczne, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju transportu morskiego.

Prom Varsovia w rękach Polferries

27 lipca, około godziny 13:30, najnowszy prom m/f Varsovia zadebiutował we flocie Polferries, rozpoczynając swój pierwszy rejs z portu w Świnoujściu do szwedzkiego Ystad. Ten nowoczesny statek został przekazany polskiemu armatorowi 11 lipca przez włoską stocznię Cantiere Navale Visentini, znajdującą się pod Wenecją. Varsovia jest największą jednostką typu ro-pax, jaką kiedykolwiek zbudowano w tej stoczni.

Prom Varsovia oferuje 920 miejsc w 230 kabinach pasażerskich. Dodatkowo zaprojektowano 107 wygodnych foteli typu pullman seats dla pasażerów podróżujących bez wykupionej kabiny. W przestrzeni ładunkowej pomieści się 160 ciężarówek i ponad 200 samochodów osobowych.

Jego przestronna linia ładunkowa o długości 2940 metrów pozwala na transport 200 pojazdów osobowych oraz 150 ciężarówek, co czyni go jedną z najnowocześniejszych jednostek we flocie Polferries. Prom oferuje także przestrzeń ładunkową zdolną pomieścić 160 ciężarówek oraz ponad 200 samochodów osobowych. Varsovia, jako pierwszy od dwóch dekad całkowicie nowy prom we flocie Polferries, rozpoczął regularne kursy na trasie Świnoujście-Ystad już 27 lipca, co stanowi znaczące wzmocnienie połączeń między Polską a Szwecją, wprowadzając nową jakość w podróżach morskich w tym regionie.

Hiszpanie z nowym katamaranem Margarita Salas

Hiszpański armator Balearia wprowadził do swojej floty nowoczesny katamaran Margarita Salas, zbudowany za 126 mln euro w stoczni Armon Shipyard. Jednostka obsługuje połączenia między Barceloną, Majorką a Minorką. Nowy prom, wzorowany na promie Eleanor Roosevelt z 2021 roku, posiada dodatkowy pokład pasażerski oraz silniki dual-fuel o 10% większej mocy, co pozwala mu osiągnąć prędkość 35 węzłów​.

Warto wspomnieć, że wariant napędu Diesla Wärtsilä 31DF, który zainstalowany został na promie Margarita Salas, trafił do Księgi Rekordów Guinnessa jako najbardziej wydajny napęd Diesla na świecie.

Margarita Salas ma długość 123 metrów i szerokość 28 metrów, a na pokładzie może pomieścić 1200 pasażerów oraz 425 pojazdów​. Prom ten jest symbolem ciągłego rozwoju technologicznego i ekologicznego w branży morskiej. Jest zasilany skroplonym gazem ziemnym (LNG), co czyni go bardziej ekologicznym. Jednostka jest częścią inicjatywy zrównoważonego rozwoju, współfinansowanej przez fundusze unijne Next Generation w ramach mechanizmu odbudowy i odporności​.

Wnętrza promu zaprojektowano z myślą o komforcie pasażerów. Posiada on przestronne salony wypoczynkowe, restaurację, strefę dla dzieci oraz taras widokowy. Margarita Salas oferuje również cyfrową platformę rozrywki, bezpłatny dostęp do internetu oraz klimatyzowaną strefę dla zwierząt z monitoringiem wideo​. Wszystko to sprawia, że podróż tym promem jest nie tylko szybka, ale także komfortowa i przyjazna środowisku.

Nowe promy Varsovia i Margarita Salas wzmacniają flotę armatorów Polferries i Balearia, wprowadzając nowoczesne technologie oraz rozwiązania ekologiczne. Varsovia zwiększa komfort i efektywność połączeń między Polską a Szwecją, natomiast Margarita Salas wyznacza nowe standardy w zrównoważonym transporcie na trasach hiszpańskich, zapewniając szybką i komfortową podróż.

Autor: JB

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-logistyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.