Griffin Group z ofertą sprzętu morskiego na kieleckim MSPO

Już jutro zaczyna się kolejna edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, podczas którego swoją ofertę zaprezentują najwięksi producenci sprzętu i uzbrojenia z całego świata. Swoje propozycje dla sił zbrojnych i służb mundurowych pokaże także Griffin Group Defence.

 

Będzie to już 26. edycja zbrojeniowych targów w Kielcach. Jak zapowiadają organizatorzy, będzie to edycja szczególna, a jej tematem przewodnim będzie 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości.

Targi Kielce, które organizują Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego, podały, że w tym roku szykuje się kolejny rekord. W tym roku ze swoją ofertą do stolicy województwa świętokrzyskiego przyjadą 624 firmy. Oprócz polskich producentów sprzętu i uzbrojenia, zaprezentują się wystawcy z 31 krajów.

MSPO honorowym patronatem objął prezydent Andrzej Duda, a strategicznym partnerem po raz kolejny jest Polska Grupa Zbrojeniowa, która podczas targów pokaże swoją szeroką ofertę. W Kielcach zobaczymy m.in. legendarne transportery opancerzone Rosomak, samobieżne moździerze Rak, potężne armatohaubice samobieżne Krab oraz kilkaset innych produktów.

Zobacz też: Centrum Techniki Morskiej obiera kurs na Kielce.

Tradycyjnie już, Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego nie może się odbyć bez ekspozycji sprzętu i uzbrojenia morskiego. W tej dziedzinie obok stoczni kontrolowanych przez PGZ czy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni zaprezentują się także spółki prywatne. Wśród nich znajdziemy także firmę Griffin Group Defence, która pokaże interesującą ofertę produktów morskich. Będzie je można zobaczyć w Hali E Targów Kielce, na stoisku oznaczonym numerem 27.

Griffin Group Defence podczas MSPO pokaże m.in. NATO Submarine Rescue System, czyli NATO-wski System Ratownictwa Podwodnego. To mobilny i skonteneryzowany system ratowania oraz udzielania pomocy załogom uszkodzonych okrętów podwodnych. Operatorem systemu jest brytyjska firm James Fisher Defence (JFD), a sam sprzęt od 2008 roku znajduje się na wyposażeniu marynarki wojennej.

System ten jest dostosowany do przerzutu droga powietrzną w dowolne miejsca na świecie. W jego skład wchodzą: autonomiczny ratowniczy pojazd podwodny, zdalnie sterowany interwencyjny pojazd podwodny, urządzenie do wodowania i podnoszenia pojazdu podwodnego z wody na pokład oraz skonteneryzowany zespół komór dekompresyjnych, który umożliwia transport poszkodowanych na okręt, jak również z okrętu do systemu komór leczniczych na lądzie.

Spółka James Fisher Defence, jako producent systemu, z upoważnienia brytyjskiego resortu obrony oraz w imieniu uczestników programu NSRS (czyli Norwegii, Francji i Wielkiej Brytanii) odpowiada za utrzymanie systemu w pełnej gotowości do działania w każdym regionie świata.

Zobacz też: Piotr Woźniak, szef PGNiG: dzięki LNG dywersyfikujemy kierunki dostaw.

Warto podkreślić, że najnowsza, trzecia generacja systemu umożliwia szybsze przejście do akcji ratunkowej na uszkodzonym okręcie podwodnych, a tym samym zwiększa jej skuteczność. Jako pierwsza na świecie tę wersję systemu wdraża marynarka wojenna Indii. Co więcej, na rozwiązaniach wykorzystanych w systemie będzie bazował polski system ratowania załóg okrętów podwodnych, który obecnie we współpracy ze spółką James Fisher Defence jest realizowany w ramach projektu Ratownik.

Griffin Group Defence podczas tej edycji MSPO pokaże także pojazd nawodno-podwodny Seal Carrier. To sprzęt do zespołowego transportu 6-8 nurków wraz z ekwipunkiem. Pojazd ten jest wykorzystywany szczególnie do wsparcia podwodnych działań specjalnych. Sprzęt umożliwia szybkie i skryte przemieszczanie nurków pod wodą, w półzanurzeniu oraz w wynurzeniu. Pojazd Seal Carrier jest uzbrojony oraz wyposażony w elektronikę i sprzęt ratunkowy.

Podczas MSPO na stoisku Griffin Group Defence zobaczymy także pojazd do transportu podwodnego nurków sił specjalnych Torpedo Seal. To sprzęt przeznaczony do skrytego transportu podwodnego nurków o zasięgu 10 mil morskich. Pojazd umożliwia np. prowadzenie rozpoznania, dostarczanie ładunków wybuchowych oraz patrolowanie portów. Hydrodynamiczny kształt kadłuba, cichy napęd oraz przestrzeń dla dwóch nurków z wyposażeniem pozwala na ich bezpieczny i cichy przerzut w rejon wykonania zadania. Cechą charakterystyczną pojazdu Torpedo Seal jest możliwość przerzutu w rejon misji na okręcie podwodnym, na którym może być on przenoszony w specjalnych wielofunkcyjnych komorach uzbrojenia.

Griffin Group / Portal Stoczniowy

Zobacz też: Cammell Laird buduje łańcuch kooperantów do projektu fregaty Type 31

Inną technologią morską, którą podczas MSPO w Kielcach pokaże Griffin Group Defence będzie system IDAS (Interactive Defence and Attack System for Submarines). To wspólne rozwiązanie niemieckiego koncernu thyssenkrupp Marine Systems oraz spółki Diehl Defence, zaprojektowane jako system samoobrony okrętu podwodnego przed bezpośrednim zagrożeniem ze strony powietrznych środków zwalczania okrętów podwodnych, przede wszystkim śmigłowców.

IDAS może być wykorzystywany także do obezwładniania wybranych systemów pokładowych oraz stanowisk dowodzenia okrętów nawodnych, jak również wybranych celów brzegowych. System ten jest oferowany w Polsce wraz z projektem okrętu podwodnego 212CD. Po wykryciu śmigłowca zwalczającego okręty podwodne lub okrętu nawodnego przez systemy pokładowe okrętu podwodnego jego dowódca może podjąć decyzję o użyciu systemu IDAS i wystrzeleniu rakiety w kierunku śmigłowca lub wrogiej jednostki nawodnej.

Podpis: tz

Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Baltica 9+ z CfD. 1,3 GW mocy na polskim Bałtyku

    Baltica 9+ z CfD. 1,3 GW mocy na polskim Bałtyku

    Projekt PGE Baltica 9 uzyskał dwustronny kontrakt różnicowy w pierwszej w historii Polski aukcji offshore. Równolegle PGE podpisała z RWE warunkową umowę dotyczącą projektu FEW Baltic II, co pozwoli na realizację projektu Baltica 9+ o łącznej mocy około 1,3 GW.

    Kontrakt różnicowy dla Baltica 9 po pierwszej aukcji offshore

    W wyniku rozstrzygnięcia aukcji offshore projekt Baltica 9 został objęty systemem wsparcia w postaci kontraktu różnicowego. Jednocześnie PGE Polska Grupa Energetyczna podpisała z koncernem RWE warunkową umowę sprzedaży spółki RWE Offshore Wind Poland sp. z o.o., posiadającej projekt FEW Baltic II o mocy około 350 MW, zlokalizowany bezpośrednio przy obszarze Baltica 9. Połączenie obu projektów umożliwi realizację morskiej farmy wiatrowej o mocy około 1,3 GW, co istotnie wspiera realizację celów strategicznych Grupy PGE w segmencie morskiej energetyki wiatrowej.

    Rozstrzygnięcie pierwszej w historii Polski aukcji dla offshore wind stanowi przełomowy moment dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Jak podkreślił Dariusz Lubera, Prezes Zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej, zakończona sukcesem aukcja gwarantuje ciągłość realizacyjną projektów oraz zapewnia stabilność rozwoju local content w sektorze offshore. Połączenie projektu Baltica 9 z FEW Baltic II, prowadzące do realizacji farmy wiatrowej o mocy 1,3 GW, pozwala na uzyskanie wysokiej efektywności kosztowej, co przekłada się na możliwie niską cenę energii dla odbiorców.

    Baltica 9+ – 1,3 GW mocy w polskiej części Bałtyku

    Jak zaznaczył Bartosz Fedurek, Prezes Zarządu PGE Baltica, miniony rok był okresem intensywnych prac związanych z rewizją i optymalizacją założeń techniczno-ekonomicznych projektów offshore PGE oraz przygotowaniem strategii udziału w aukcji. Kluczowym celem było zaproponowanie możliwie najniższego kosztu energii dla społeczeństwa i gospodarki przy jednoczesnym zachowaniu solidnych fundamentów ekonomicznych projektu. Równolegle realizowano dwa strumienie działań: akwizycję aktywów RWE oraz organiczny rozwój projektu Baltica 9, obejmujący między innymi kampanie geofizyczne i geotechniczne. Do aukcji przygotowywany był również projekt Baltica 1.

    W ramach przejęcia aktywów offshore od RWE PGE uzyskała decyzję środowiskową dla akwenu 44.E.1, wyniki kampanii pomiarowych wiatru oraz warunków meteorologicznych i oceanograficznych, co pozwoliło na przyspieszenie realizacji projektu Baltica 9 o kilka lat. Dodatkowo podpisano warunkową umowę sprzedaży spółki RWE Offshore Wind Poland sp. z o.o., posiadającej projekt FEW Baltic II z kontraktem różnicowym z pierwszej fazy oraz wysokim stopniem zaawansowania prac przygotowawczych. Wspólnie projekty te tworzą Baltica 9+.

    Projekt Baltica 9 o mocy 975 MW zlokalizowany jest w zachodniej części Ławicy Słupskiej, na jednym z pięciu obszarów przyznanych PGE w 2023 roku. Farma powstanie na powierzchni około 121 km², w odległości około 48 km od brzegu, w zasięgu planowanej bazy operacyjno-serwisowej PGE w Ustce. Lokalizacja zapewnia sprawniejszą logistykę budowy i eksploatacji niż w rejonie Ławicy Środkowej oraz potwierdzone warunki gruntowe. Projekt uzyskał wstępne warunki przyłączenia do sieci. Zrealizowano badania geofizyczne 2D UHRS, a obecnie kończona jest wstępna kampania geotechniczna.

    Źródło: PGE Baltica