Wprowadzenie od dawna oczekiwanych systemów „swój-obcy”, kompatybilnych z systemami, które są zainstalowane na okrętach NATO, oznacza uzyskanie pełnej zgodności operacyjnej z jednostkami NATO.
Systemy „swój-obcy” mają kluczowe znaczenie dla możliwości działania jednostek na współczesnym polu walki. Brak IFF byłoby znaczącym ograniczeniem możliwości operacyjnych okrętu, który w czasie działań wojennych byłby narażony na porażenie przez jednostki sojusznicze i jednocześnie sam, ze wzgląd na brak możliwości ustalenia przynależności wykrywanych celów, nie byłby w stanie zwalczać wrogich obiektów.
Brak integratora to również utrudnienia w czasie pokoju. System IFF działa bowiem również w mniej zaszyfrowanych trybach pracy (1, 2, 3C i S), które pomagają w codziennym tworzeniu obrazu sytuacji powietrznej i nawodnej np. w śledzeniu samolotów oraz śmigłowców.
Transpondery służą do udzielania odpowiedzi na zapytania swój-obcy (IFF) wygenerowane przez interrogatory zamontowane na innych: okrętach, statkach powietrznych lub naziemnych stacjach radiolokacyjnych. Konieczność ich zakupu i montażu wynika z wprowadzenia wymogu stosowania przez wojska państw należących do NATO najpóźniej od 1 lipca 2020 roku urządzenia IFF z szyfrowaniem w modzie piątym (formatu MARK XIIA). W opublikowanej treści zamówienia nie podano, na których okrętach mają zostać zamontowane nowe transpondery.
Postępowanie w sprawie pozyskania transponderów prowadzone było zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych w procedurze ograniczonej na podstawie ogłoszenia opublikowanego 11 sierpnia 2020 roku. Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty była cena (z wagą 60%) i gwarancja (z wagą 40%). Konkurencyjną ofertę o wartości 12,1 mln PLN złożyła tylko firma KenBIT Sp. z o.o.
Autor: MD