Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Marynarki wojenne państw bałtyckich. Jaką siłą na morzu dysponują Litwa, Łotwa oraz Estonia?

Nikogo nie zdziwi, że najskromniejsze siły morskie na Bałtyku są utrzymywane przez trzy tzw. państwa bałtyckie: Litwę, Łotwę i Estonię. Są to najmniejsze i dysponujące najskromniejszą liczbą podatników organizmy państwowe. W dodatku odzyskały niepodległość zaledwie 29 lat temu i ich gospodarka przez wiele lat borykała się z różnego rodzaju problemami – od potrzeby przeprowadzenia desowietyzacji, przez zmagania w obliczu zmian światowej koniunktury (w tym z kryzysem roku 2009) po emigrację. Nic więc dziwnego, że państwa bałtyckie stawiają przed swoimi siłami morskimi ograniczone zadania, inwestując przede wszystkim w – najbardziej efektywne kosztowo w ich sytuacji – siły lądowe.

Marynarka Wojenna Litwy

Przed Marynarką Wojenną Litwy (Lietuvos karinės jūrų pajėgos) stawiany jest dość ograniczony zakres zadań, w tym operacje wykrywania i niszczenia min oraz ładunków wybuchowych. Wynika to z faktu, że litewskie wody terytorialne, podobnie jak łotewskie, estońskie czy polskie były widownią bardzo intensywnych działań morskich w czasach drugiej wojny światowej, w tym wojny minowej. Pozostałości z tamtego konfliktu nadal stanowią zagrożenie.

Specjalizacja ta sprawia, że Litwa jest jednym z państw wspierających NATO-wską grupę przeciwminową Nr. 1 (Standing NATO Mine Countermeasures Group 1) w Siłach Szybkiego Reagowania NATO, wraz z pozostałymi państwami bałtyckimi, Polską, Niemcami, Holandią, Danią, Wielką Brytania i Belgią. Litwa wspólnie z Łotwą wystawiają także dwa okręty do zwalczania min. Wchodzą one w skład tzw. Bałtyckiego Dywizjonu Zwalczania Min (BALTRON). Wspiera go także Estonia, która jednak po redukcjach udostępnia mu swoją infrastrukturę portową.

Oprócz tego litewskie okręty i ich załogi mają za zadanie wspieranie operacji własnych sił specjalnych. Wyselekcjonowane okręty wchodzą też w skład litewskich sił szybkiego reagowania (Rapid Reaction Force), mobilizowanych w ciągu maksymalnie 24 h w przypadku wystąpienia zagrożenia wojną hybrydową bądź terroryzmem. Do tego dochodzą zadania stawiane przed każdą cywilizowaną marynarką wojenną, takie jak: ochrona interesów narodowych na wodach terytorialnych, w tym ochrona przed ich zanieczyszczeniem, misje SAR, zwalczanie przemytu, ochrona linii komunikacji morskiej i łowisk.

Litewska Marynarka Wojenna składa się z flotylli okrętów (podzielonych na dywizjon przeciwminowy, dywizjon okrętów patrolowych i grupę jednostek portowych), systemu dozoru morskiego, zespołu nurków wyspecjalizowanych w niszczeniu ładunków wybuchowych, służby logistycznej, centrum szkoleniowego, a także centrum koordynacji ratownictwa morskiego. Jej personel składa się z 600 osób w tym pracowników cywilnych. To niewiele, biorąc pod uwagę, że liczebność całych sił zbrojnych ma sięgnąć w najbliższych latach 20 tys. ludzi.

Okręty Republiki Litewskiej należą do najstarszych na Bałtyku, mimo wycofania kilku jednostek w ostatnich latach, m.in. dwóch postsowieckich korwet. Największa jednostka – stawiacz min Jotvingis (typ Vidar, wyporność standardowa 1 750 ton) – pozyskany został od Norwegii, w której służył od 1977 roku. Pozostałe dwie jednostki (Sklavis i Kuršis) to niszczyciele min typu Hunt, wzięte po Royal Navy i pierwotnie wprowadzone do służby w roku 1982. Z kolei flotę patrolowców tworzą cztery post-duńskie okręty służące odpowiednio od: 1985, 1988 (dwa) i 1993 roku. Obrazu litewskiej floty dopełniają postsowiecki okręt ratowniczy, kuter i holownik (roczniki odpowiednio 1983, 1986 i 1955) z grupy portowej. Bazą litewskiej marynarki wojennej jest Kłajpeda, którą przystosowano także do przyjmowania sojuszniczych jednostek z NATO w ramach obowiązku kraju gospodarza (Host Nation).

Siły Morskie Łotwy

Siły Morskie Łotwy (Latvijas Jūras Spēki) są większe od marynarki litewskiej i odgrywają większą rolą w systemie obrony państwa ze względu na dłuższą linię brzegowa tego kraju i liczne działania minowe, jakie były przeprowadzane w Zatoce Ryskiej w czasie II wojny światowej. Jej zadania są jednak podobne. Trzon dywizjonu przeciwminowego tworzy drugi stawiacz min typu Vidar (Virsaitis) i pięć niszczycieli min pozyskanych od Holandii (typ Tripartite, wszystkie wybudowane w 1984 roku). Dumę stanowi pięć 125 tonowych, nowoczesnych patrolowców typu Skrunda wyprodukowanych częściowo na Łotwie we współpracy z Niemcami (stocznia Abeking & Rasmussen) w układzie katamarana.

Do służby weszły one w latach 2011–2014. Tworzą dywizjon okrętów patrolowych, a w zadaniach uzupełnia je sześc łodzi patrolowych typu KBV, należących do flotylli Straży Wybrzeża. Zostały one pozyskane ze Szwecji i pamiętają lata 60. Niewiele młodszy jest także okręt hydrograficzny Varonis, który pierwotnie wszedł do służby w holenderskiej marynarce wojennej w 1973 roku i obecnie wchodzi w skład dywizjonu patrolowców razem z okrętami typu Skrunda. Na jego pokładzie rezyduje zespół nurków marynarki wojennej. Oprócz tego w skład łotewskiej marynarki wchodzi służba obserwacyjno-łącznosciowa, sztab  i Bałtycki Warsztat Wyposażenia Minowego.

Bazy i infrastruktura łotewskiej floty są rozsiane wzdłuż wybrzeża. Sztab flotylli okrętów wojennych (dywizjony: przeciwminowy i okrętów patrolowych) znajduje się w Lipawie, podobnie jak centrum szkoleniowe (w tym centrum szkolenia nurków dla wszystkich państwo bałtyckich) i główna baza logistyczna. Z kolei flotylla Straży Wybrzeża stacjonuje w większości w Rydze (część okrętów w Lipawie i Windawie). Wzdłuż całej linii brzegowej rozmieszczony jest także batalion obrony wybrzeża.

Estońskie siły morskie

Marynarka Wojenna Estonii (Eesti Merevägi) uległa w ostatnich latach znacznej redukcji z przyczyn finansowych.  W 2013 roku wycofana została fregata Admiral Pitka – jedyny tak duży okręt bojowy eksploatowany przez to państwo bałtyckie. Obecnie Estończycy eksploatują jedynie cztery jednostki pływające: trzy niszczyciele min typu Sandown zakupione od Wielkiej Brytanii w 2006 roku (wyprodukowane w latach 1988-1992) oraz pozyskany w tym samym roku od Danii okręt pomocniczy Wambola (typ Lindormen), będący bazą dla nurków-minerów (rok produkcji: 1973). Niszczyciele min są jednostkami wartościowymi i obecnie przechodzą modernizację kosztująca łącznie około 30 mln dolarów.

Estończycy zaangażowali się w liczne operacje międzynarodowe, partycypując m.in. przy dozorze Morza Bałtyckiego (SUCBAS) i programie EU NAVFOR MED/Sophia. Obecnie marynarka wojenna Estonii korzysta z bazy Miinisadam w północnej części Tallina. W Tallinie też znajduje się Bałtycka Morska Szkoła Komunikacji wspólna dla wszystkich państw bałtyckich.

Autor: Maciej Szopa

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis