Moby Fantasy – nowy gigant na europejskich wodach

Co tydzień portal „PromySKAT” publikuje najnowsze wydarzenia z branży promowej. W tym tygodniu tygodniu warto zwrócić uwagę na nowy prom Moby Fantasy, który wkrótce pojawi się na europejskich wodach. Prom został właśnie odebrany przez armatora w jednej z chińskich stoczni i zachwyca swoim nowoczesnym wyglądem oraz wyposażeniem.
Wielkanocny okres był rekordowy dla ForSea, przewoźnika, który w trakcie świąt przewiózł aż 78 616 niezmotoryzowanych pasażerów na trasie Helsingborg-Helsingør. To nowy rekord dla armatora i o 10% lepszy wynik niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym. Połączenie obsługiwane przez ForSea to „pływający most”, który każdego roku korzysta z usług 6 mln pasażerów i jest jednym z najbardziej obleganych serwisów promowych na świecie.
W miniony weekend doszło do niecodziennej sytuacji w Trelleborgu. W sobotę, 15 kwietnia służby interweniowały w sprawie pojazdu ciężarowego, który w trakcie rejsu wypadł z pokładu samochodowego na promie Skane i zawisł na jego krawędzi. Na szczęście, należący do Stena Line ro-pax bezpiecznie dotarł do portu w Trelleborgu. Tam specjaliści przystąpili do akcji, którzy musieli wydobyć zwisający pojazd ze statku i zabezpieczyć niewielki wyciek. W wyniku tego zdarzenia nikt nie odniósł obrażeń. Prom wyruszył w rejs powrotny do Niemiec z opóźnieniem.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pzb-modernizuje-promy-mazovia-i-cracovia/
W ostatnich latach coraz więcej armatorów decyduje się na stosowanie rotorów, czyli proekologicznych urządzeń, które pozwalają na oszczędność paliwa i poprawę efektywności ruchu statków dzięki wykorzystaniu siły wiatru i zjawiska efektu Magnusa. Wiodącym producentem rotorów na masztach jest firma Norsepower, która właśnie otrzymała 28 mln euro (ok. 130 mln PLN) na rozwój tej technologii dzięki inwestorom. Wśród operatorów promowych, którzy korzystają z rotorów, znajdują się m.in: Scandlines, Viking Line czy CLdN.
W kwietniu chorwacki przewoźnik Jadrolinija ogłosił sprzedaż promu Dubrovnik zbudowanego w 1978 roku. Ostatecznie okazało się, że nabywcą jednostki jest grecka firma A-Ships Management, która specjalizuje się w realizacji połączeń morskich pomiędzy Włochami, Grecją i Albanią.
Po zakończeniu transakcji, statek zostanie poddany modernizacji w stoczni w Rijece i będzie pływał pod grecką flagą. W ten sposób A-Ships Management wzbogaci swoją flotę o trzecią jednostkę. Nowoczesny prom będzie miał lepsze parametry techniczne, co wpłynie pozytywnie na jakość i bezpieczeństwo transportu morskiego. Firma A-Ships Management jest jednym z wiodących operatorów na rynku usług transportowych, specjalizującym się w przewozach ładunków suchych i ciekłych. Dzięki rozwojowi floty, firma ta zyskuje coraz większą popularność i zaufanie wśród swoich klientów.
14 kwietnia odbyła się uroczystość przekazania jednego z najnowocześniejszych technologicznie promów na świecie – Moby Fantasy – włoskiemu armatorowi Moby Lines. Statek o długości 237 metrów, szerokości 32 metrów oraz pojemności 2500 pasażerów i 1300 pojazdów osobowych lub 300 ciężarowych, został zbudowany w chińskiej stoczni Guangzhou Shipyard.
Moby Fantasy będzie eksploatowany na trasie Livorno-Olbia, a wkrótce do floty dołączy kolejny nowoczesny prom – Moby Legacy. Tydzień temu prom został odebrany przez armatora i zacumuje na europejskich wodach. Moby Fantasy zachwyci swoich pasażerów piękną architekturą i wygodnymi miejscami, a także nowoczesnymi technologiami, takimi jak interaktywne ekrany w kabinach czy systemy bezpieczeństwa, takie jak monitorowanie temperatury ciała pasażerów.
Źródło: PromySKAT

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










